رئیس انجمن سنگ آهن:

بیش از دو میلیارد تن ذخایر سنگ آهن داریم

عصر معدن- رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: ایران بیش از ۲ و سه دهم میلیارد تن ذخایر سنگ آهن دارد.;

بیش از دو میلیارد تن ذخایر سنگ آهن داریم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما، مهرداد اکبریان در نشست خبری درباره میزان ذخایر سنگ آهن ایران افزود: عدد و رقم ذخایر سنگ آهن ما هنوز به طور دقیق مشخص نیست، زیرا مطالعات اکتشافی به اندازه کافی در کشور در این خصوص انجام نشده، اما آنچه که از ذخایر سنگ آهن کشور بر روی کاغذ مطرح می‌شود 2 میلیارد و 300 میلیون تن است هر چند که پیش بینی ما این است که حدود 5 میلیارد تن ذخایر در کشور وجود داشته باشد.

    وی ادامه داد: آنچه که وجود دارد 2 میلیارد و 800 میلیون تن ذخیره سنگ آهن در کشور است که تاکنون 500 هزار تن آن در معادن بزرگ مصرف شده و 2 میلیارد و 300 تن باقی مانده است.

    اکبریان گفت: اگر روی بخش سنگ‌آهن کشور کار شود با توجه به وجود ذخایر هماتیت، ذخایر سنگ آهن کم‌عیار، ذخایر اکتشاف نشده و ذخایر موجود فعلی مسلماً عدد واقعی از این اعداد اعلام شده بیشتر از ذخایر فعلی است و حدود 5 میلیارد تن ذخیره سنگ‌آهن تخمین زده می‌شود.

    وی با بیان اینکه هنوز ذخیره سنجی کامل از ذخایر کشور انجام نشده است، افزود: بسیاری از معادن کشف شده در کشور، کوچک و متوسط ثبت شده اند که هیچ دستگاهی تاکنون حاضر نشده به ذخیره سنجی آن‌ها بپردازد.

    رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: همچنین عمق مطالعات ما زیاد نیست و در حد متوسط 60 تا 70 متر باقی مانده است، در حالی که اگر بتوانیم به اعماق چند صد متری نفوذ کنیم به طور قطع به ذخایر خوبی دست خواهیم یافت.

    اکبریان ادامه داد: در مرکز ایران و کویر لوت و استان یزد، مناطق بسیار امیدوار کننده‌ای برای ذخایر سنگ آهن می‌توان متصور بود که امیدواریم آیندگان بتوانند به خوبی از این ذخایر استفاده کنند.

    وی گفت: همچنین ذخایر کلانی از سنگ‌آهن‌های با عیار پایین در کشور کنار گذاشته شده اند که اگر این ذخایر روزی توجیه اقتصادی داشته باشد، به طور قطع مورد استفاده و استخراج قرار خواهند گرفت.

    اکبریان افزود: اگر می‌خواهیم صنعت فولاد کشور ماندگار باشد، باید به صورت اصولی به اکتشاف و بهره برداری از معادن بپردازیم و از ظرفیت‌های موجود و واقعی استفاده شود بویژه که اگر صنعت فولادمان، صنعت رقابت‌پذیری با قیمت‌های جهانی نباشد، به خطر خواهد افتاد.

    رئیس انجمن سنگ آهن ایران درباره صادرات مواد خام نیز گفت: محصولی که در داخل کشور استفاده می‌شود نازل به بازار داخل است و نباید صادر شود، اما اگر ماده‌ای داریم که در داخل مصرف نمی‌شود و با تولید مازاد بر مصرف مواجه است نمی‌شود آن را دپو کرد بلکه باید صادر شود و صادرات نیز یک سبد دارد و متناسب با آن سبد به صورت هوشمندانه و با رعایت فصل و سال صادرات انجام می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر