مخالفت وزارت صنعت، معدن و تجارت با نظر سنگ‌آهنی ها

به هیچ عنوان سنگ‌آهن وارد نمی‌کنیم

عصر معدن- با نزدیک شدن به افق ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، بسیاری از کارشناسان بخش معدن می‌گویند: برای تامین خوراک اولیه فولاد یعنی «سنگ‌آهن» با کمبود مواجه خواهیم شد و باید به سمت واردات سنگ‌آهن برویم. این موضوع در حالی از سوی بخش خصوصی مطرح می‌شود که دولتی‌ها نظری خلاف آن را دارند و می‌گویند سنگ‌آهن به اندازه کافی داریم و نیازی به واردات نیست.;

به هیچ عنوان سنگ‌آهن وارد نمی‌کنیم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۹:۰۰

    سیف الله امیری مدیردفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با «عصر معدن» درخصوص اینکه موضع وزارتخانه برای تامین ماده اولیه برای تولید فولاد در کشور چیست اظهار کرد: در حال حاضر به اندازه کافی ذخیره سنگ آهن در کشور به میزان 7/2میلیارد تن وجود دارد و لازم نیست برای 55 میلیون تن فولاد مواد اولیه از خارج از کشور وارد شود.
    وی با بیان این مطلب افزود: از طرفی کارهای اکتشافی زیادی در کشور انجام و معادن خوبی از سنگ‌آهن نیز کشف شده که به زودی معرفی خواهند شد؛ بر این اساس می‌توان گفت با توجه به روند کاری به هیچ وجه برای افق 1404 نیازی به واردات سنگ‌آهن نیست.
    به گفته امیری، معادن جدید سنگ آهن در استان‌های یزد، کرمان و خراسان قرار دارند و سازمان ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و بخش خصوصی کارهای اکتشافی آن را انجام می‌دهند.
    مدیر دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ما برای تولید 55میلبون تن فولاد به 160میلیون تن سنگ آهن نیاز داریم که با اکتشاف این معادن خیلی بیشتر از نیاز افق 1404 سنگ آهن خواهیم داشت و نیازی به واردات نخواهد بود.
    امیری ادامه داد: در این‌باره دکتر کرباسیان و دکتر سرقینی نیز درخصوص اکتشاف ذخایر سنگ‌آهن در کشور خبرهایی را اعلام کرده اند که یکی از آنها مربوط به اکتشاف ذخیره 2 میلیارد تنی سنگ‌آهن بود، البته ذخایر دیگری نیز کشف شده اما با توجه به اینکه به نتیجه قطعی نرسیده، نمی توان درباره میزان ذخایرش اظهار نظر کرد.
    گفتنی است که موضوع واردات سنگ‌آهن به کشور در راستای تامین نیاز برای افق 1404 و تولید 55 میلیون تن فولاد در پنجمین همایش بین‌المللی سنگ‌آهن از سوی عضو هیات مدیره تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران مطرح شد. قدیر قیافه با بیان اینکه "واردات سنگ‌آهن به ایران تابو نیست" معتقد است اکتشافات کامل انجام نشده و با روند فعلی ما در آینده نزدیک برای تامین سنگ‌آهن با کمبود مواجه خواهیم شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر