ادامه پذیرش‌ ورق فولاد وارداتی برای عرضه تلفیقی در بورس کالا

عصر معدن- مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌ای از پذیرش ۳۰۰ هزار تن ورق فولادی تولید کشور چین که عرضه کننده آن شرکت فولاد مبارکه است در بازار اصلی این بورس خبر داد؛ این دومین محموله ورق وارداتی از سوی فولاد مبارکه است که برای انجام عرضه های تلفیقی با هدف مدیریت هوشمند بازار در بورس پذیرش می شود.;

ادامه پذیرش‌ ورق فولاد وارداتی برای عرضه تلفیقی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر؛ براساس این اطلاعیه پذیرش محصول مذکور پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و بیستمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ 2 آذر ماه به تصویب رسید.

    فولاد مبارکه هفته گذشته و در تاریخ 30 آبان ماه نیز 60 هزار تن ورق فولادی وارداتی از چین را برای عرضه تلفیقی در بورس کالا پذیرش کرده بود که روز چهارشنبه این عرضه انجام و با استقبال خریداران همراه شد و به فروش رسید.

    در عرضه تلفیقی روز چهارشنبه 3 آذر ماه 300 هزار و 80 تن ورق گرم فولاد مبارکه به صورت 80 درصد تولید داخلی و 20 درصد وارداتی انجام شد و با ورود تقاضای 226 هزار و 710 تنی به تالار معاملات، این محموله در همان قیمت پایه یعنی 199 هزار و 710 ریال در هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. همچنین 70 هزار و 370 تن در قالب مچینگ معامله شد. از نکات برجسته عرضه روز چهارشنبه، قیمت پایه عرضه ورق گرم بود که 6.5 درصد پایین تر از قیمت آخرین معامله محصول مذکور در بورس کالا بود.

    عرضه تلفیقی چیست؟

    عرضه تلفیقی الگویی جدیدی است که از سوی وزارت صمت تعریف شده تا در زمان نیاز بازار داخلی به یک ماده اولیه و شرایط عدم تامین آن از محل تولید، از طریق واردات تامین نیاز شود و قیمت آن نیز تلفیقی از قیمت داخلی و وارداتی آن محصول است.

    برای مثال فرض کنید نیاز کشور به کالایی، هفت واحد است اما فقط پنج واحد را می توانیم در داخل تولید کنیم. یعنی دو واحد دیگر باید وارد شود. به این مفهوم که می‌توانیم یک سبد کالایی شامل پنج واحد تولید داخل و دو واحد محصول وارداتی ایجاد کنیم که این سبد کالایی تلفیق شده در بورس کالا عرضه می‌شود تا با عرضه های تلفیقی کل نیاز بازار تامین می‌شود. در این شیوه، صنایع پایین دست نیازی به خرید مواد اولیه از بازار آزاد ندارند و سفته بازی و سهمیه بندی در کار نیست و به عبارت بهتر، صنعت در کل می‌تواند مواد اولیه خود را به میزان نیاز خریداری کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر