معدن فیروزه با قدمتی چند هزار ساله

عصر معدن- معدن فیروزه با قدمتی چند هزار ساله در روستای معدن شهرستان فیروزه واقع شده است که درحال حاضر ۱۵۰ نفر در آن مشغول به کار هستند.;

معدن فیروزه با قدمتی چند هزار ساله
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از آریا، مدیر روابط عمومی فرماندار شهرستان فیروزه  اظهار کرد:  معدن فیروزه با قدمتی چند هزار ساله در روستای معدن شهرستان فیروزه واقع شده است که درحال حاضر 150 نفر در آن مشغول به کار هستند.

    شهاب الدین نور محمدی گفت: معادن فیروزه در 35 کیلومتری شمال غربی مرکز شهرستان(شهر فیروزه) ، در دامنه های جنوبی ارتفاعات بینالود و در 4 کیلومتری دو روستای معدن پایین و معدن بالا، از دهستان فیروزه ، بخش مرکزی شهرستان فیروزه واقع شده است و تمامی فیروزه کاران این شهر نیز همه بومی هستند و هنرمندانی در نیشابور ، مشهد و اصفهان به این کار اشتغال دارند.

    وی خاطر نشان کرد: سنگ فیروزه به طور معمول در کنار سنگ چخماق و به صورت رگه های بسیار باریک در لابه لای سنگ های آذرین ( آتشفشانی ) شکل می گیرد. این سنگ از عناصری چون مس ، آلومینیوم ، فسفات ،‌ هیدرواکسید و آب تشکیل شده که بسته به نوع و درصد این ترکیبات و محل تشکیل آن ، دارای طیف وسیعی از رنگ آبی کمرنگ ، پررنگ ، سبز روشن و در مواردی تا سبز تیره است. بهترین و گرانبهاترین نوع آن نیز با رنگ آبی سیر و عجمی نامیده می شود. وزن مخصوص فیروزه بین 2.62تا 2.83و سختی آن برابر شیشه یعنی 6 است.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر