معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

تعریف ۱۲ میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی تا ۱۴۰۴

عصر معدن- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تعریف ۱۲ میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی تا سال ۱۴۰۴ خبر داد که سرمایه‌گذاری‌های مربوط به آنها در حال انجام است.;

تعریف ۱۲ میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی تا ۱۴۰۴
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، وجیه اله جعفری امروز (شنبه) در نشست هم‌اندیشی وزیر صنعت، معدن و تجارت با نهادهای سرمایه گذار و هم افزایی و تبادل نظر برای توسعه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت افزود: امروز 85 شرکت بورسی بخش معدن و صنایع معدنی‌ 28 درصد بازار ارزش بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند.

    وی بیان داشت: 98 درصد معادن کشور از معادن کوچک هستند و عمده آنها در 20 کیلومتری اطراف روستاها قرار گرفته‌اند.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو، اکتشاف را از مهمترین برنامه ها و نقشه راه معدن برشمرد و افزود: ایمیدرو تا امروز 29.2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام داده است.

    وی خاطرنشان کرد: تا سال 1404 افزون بر 12 میلیارد دلار طرح در حوزه معدن و صنایع معدنی تعریف شده که در حال سرمایه‌گذاری است و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده با حضور شرکت‌های جدید احتمال دارد به 27 میلیارد دلار نیز افزایش یابد.

    جعفری، احیاء معادن کوچک مقیاس را از جمله برنامه‌های ایمیدرو برشمرد و گفت: اکنون 45 درصد معادن واگذار شده کشور غیرفعال هستند و با ارزیابی انجام شده کمبود نقدینگی، مشکل زیرساخت و وجود ذخایر کم، عمده مشکلات آنها را تشکیل می‌دهد.

    وی بر لزوم تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری به ویژه برای یک مجموعه ماده معدنی و سپس واگذاری این مجموعه‌ها در قالب مزایده ها برای فعال سازی محدوده ها و معادن غیر فعال تاکید کرد و افزود: برندگان مزایده ها باید بخشی از آن را به مردم همان منطقه واگذار کنند و شرکت‌های بزرگ نیز باید بتوانند از این طریق سرمایه‌های خود را هدایت کنند.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: اکنون سه بسته اولیه آماده شده که طی یک ماه آینده فرآیند واگذاری آنها انجام می‌شود که شامل بسته های سنگ آهن در سمنان، کردستان و زنجان است.

    وی همچنین از آماده‌سازی 6 بسته دیگر در زمینه های زغال سنگ، کرومیت، آهن و سنگ های تزیینی خبر داد که در بازه های زمانی یک‌ماهه ارائه خواهند شد.

    معاون وزیر صنعت معدن و تجارت خاطرنشان کرد: تا امروز بسته‌های مربوط به ایمیدرو و سایر سازمان‌ها برای 10 معدن زیرمجموعه ایمیدرو در زمینه‌های آهن، شورابه و زغال سنگ حرارتی آماده شده و سعی می‌شود هر ماه جذب سرمایه گذاری آنها انجام شود.

    جعفری، بخش اکتشاف را از برنامه‌های اصلی ایمیدرو برشمرد که باید مسیر قانونی آن نیز آماده شود و گفت: شرکت ملی مس تاکنون 6 مورد از معادن خود را در لیست قرار داده که امیدواریم به زودی بسته های مربوط به آنها برای تشکیل شرکت سهامی عام پروژه و واگذاری در بازار سرمایه آماده شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر