نگاه تحلیلگران به بحران اوکراین و نرخ تورم امریکا است؛

۲ ریسک پیش‌روی بازارهای کالایی جهان

عصر معدن- درحالی شاخص قیمت کالایی در دنیا مسیر روبه افزایش را در پیش گرفته که دو ریسک مهم بحران اوکراین و نرخ تورم امریکا متوجه بازارهای کالایی است.;

۲ ریسک پیش‌روی بازارهای کالایی جهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر ، شاخص قیمت کالایی در دنیا 4.5 درصد در هفته منتهی به 18 فوریه افزایش یافت که دلیل اصلی آن، نگرانی بازارهای جهانی از کمبود عرضه کالاهاست.

    براساس گزارش آی‌اچ‌اس مارکیت (IHS Markit)، فلزات صنعتی و مواد معدنی بالاترین رشد قیمت کالاها را در بازارهای جهانی به ثبت رساندند، سنگ آهن در این زمینه رکورددار است. به طوریکه متوسط قیمت هر تن سنگ آهن در این هفته از 151 دلار فراتر رفت. البته گمانه زنی‌هایی درباره سناریوی احتمالی حرکت به سمت سنگ آهن 200 دلاری (به ازای هر تن) نیز در هفته جاری مطرح است.

    در هفته‌ای که گذشت، متوسط قیمت هر تن آلومینیوم در بازارجهانی به مرز 3 هزار و 312 دلار رسید که بالاترین قیمت در 34 سال اخیر بوده است. دلیل افزایش قیمت، کمبود عرضه در بازارهای کالایی عنوان شد. مس هم با افزایش قیمت روبه‌رو شد و تاثیر محسوس این مسئله روی بازار صنایع پایین دستی چشمگیر است.

    تاثیر بحران اوکراین در بازارهای کالایی
    از مهمترین ریسک‌هایی که بازارهای کالایی با آن مواجهند، نگرانی از بالاگرفتن تنش میان روسیه و اوکراین است. در ادامه گزارش آی‌اچ‌اس مارکیت آمده است: تنش‌های ژئوپولتیک از عوامل اثرگذار روی روند بازارهاست. افزایش تنش میان روسیه و اوکراین، قیمت حامل‌های انرژی را در دنیا بالا می‌برد و شکسته شدن آتش‌بس موقت بین دو کشور باعث می‌شود بحران در این بازار بزرگتر شود.

    روسیه و اوکراین جزء مالکان بزرگ ذخایر معدنی در دنیا هستند و تنش بین این دو کشور باعث می‌شود در زنجیره عرضه کالاهای اساسی اختلال بیشتری ایجاد شود.

    اثر نرخ تورم امریکا در بازارهای کالایی
    ریسک دیگری که بازارهای کالایی با آن مواجهند، گزارش‌های مربوط به نرخ تورم در امریکاست. فدرال رزرو امریکا نرخ تورم در این کشور را برابر با 7.5 درصد اعلام کرده که بالاترین نرخ تورم از سال 1982 میلادی تاکنون است. این مسئله می‌تواند سطح تقاضا برای کالاهای مصرفی در امریکا را تحت تاثیر و به دنبال آن، روند معاملات در بازار کالاهای اساسی را دستخوش تغییر قرار دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر