ضرورت های توسعه صنعت سنگ اعلام شد

تهیه نظام آماری صنعت سنگ کشور

عصر معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو، در نشست با مدیران انجمن سنگ ایران، الزامات توسعه این بخش را برشمرد و تاکید کرد: صدور مجوز دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی، اجرایی کردن مصوبات شورای سیاست گذاری، آموزش نیروی انسانی ماهر با همکاری مراکز علمی و دانشگاه ها، تهیه یک بانک اطلاعاتی جامع و تامین و نوسازی ماشین آلات از جمله الزامات صنعت سنگ کشور است.;

تهیه نظام آماری صنعت سنگ کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، مهدی کرباسیان در ادامه سلسله نشست ها با تشکل های تخصصی معدن و صنایع معدنی، در جلسه ای با مسئولان انجمن سنگ ایران اظهار کرد: مسائل مربوط به این صنعت نیاز به اولویت بندی دارد و به طور حتم با فعال تر شدن شورای سیاست گذاری صنعت سنگ و عملیاتی کردن مصوبات آن، می توان موانع سد راه این بخش با ظرفیت را کنار زد.

    وی ضمن اعلام آمادگی ایمیدرو برای همکاری با فعالان این بخش، گفت: تلاش می کنیم زمینه طرح پیشنهادات و مشکلات فعالان صنعت سنگ را در مجلس شورای اسلامی فراهم کنیم و مسائلی که در حیطه کاری وزارت صنعت، معدن و تجارت است مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو توسعه زنجیره ارزش در صنعت سنگ کشور را مهم خواند و اظهار کرد: یکپارچه سازی نظام آماری صنعت سنگ می تواند یکی از اولویت های اصلی باشد که ایمیدرو آمادگی دارد زمینه همکاری در این بخش را با انجمن سنگ داشته باشد .

    وی با بیان اینکه حدود 14 استان در صنعت سنگ کشور فعال هستند گفت: ایران به دلیل رخدادهای زمین شناسی دارای ظرفیت های قابل توجه انواع سنگ است و این موضوع گویای این است که صنعت سنگ کشور از اهمیت قابل توجهی در این بخش برخوردار است.

    380 هزار شاغل

    در ادامه این جلسه احمد شریفی دبیر انجمن سنگ آهن اعلام کرد: در حال حاضر 2هزار واحد معدنی و 6 هزار واحد فرآوری با اشتغالزایی 380 هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در ایران فعالیت می کنند.

    وی ضمن اعلام اینکه ایران نخستین کشور از لحاظ تنوع سنگ است، افزود: به رغم این ظرفیت قابل توجه در تنوع سنگ، سهم ایران از بازار جهانی سنگ خام 3 درصد و سنگ فرآوری یک درصد است. شریفی با بیان اینکه صنعت سنگ نیاز به مشوق های حمایتی دارد گفت: تدوین سیاست های راهبردی توسعه، تامین بخشی از ماشین آلات، ارتقا و اجرا کردن مصوبات شواری سیاست گذاری صنعت سنگ و مدیریت کسب وکارهای مرتبط با تولید و تجارت سنگ تزئینی از ضروریات صنعت سنگ به شمار می رود.

    دبیر انجمن سنگ اعلام کرد: کمبود نیروی ماهر و مشکل نقدینگی از دیگر چالش هایی است که پاشنه آشیل این صنعت با ظرفیت در کشورمان محسوب می شود.

    همکاری بخش خصوصی در تهیه بانک آماری صنعت سنگ

    محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران نیز طی سخنانی گفت: خانه معدن آمادگی دارد تا با همکاری دیگر انجمن ها در تهیه بانک آماری صنعت سنگ ورود کند. مطابق با استراتژی کشور ترکیه؛ دولت باید نقش حمایتی از صنعت سنگ کشور داشته باشد تا به ارزش افزوده ای که در این حوزه به دنبال آن هستیم، دست یابیم.

    دست یافتن به اجماع کلی

    بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه شورای سیاست گذاری صنعت سنگ آن طور که باید امور مربوط به این حوزه را دنبال نکرد، گفت: پیگیری رفع موانع و تسهیل فعالان این حوزه نیاز به اجماع بین دستگاه های ذیربط دارد.

    مصوبات جلسه

    در این جلسه مصوب شد؛ مدیریت آموزش و پژوهش ایمیدرو با همکاری معاونت طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی این سازمان در زمینه برنامه ریزی برای انجام اقدامات لازم در تهیه نظام آماری صنعت سنگ همکاری های لازم را داشته باشند.

    همچنین مقرر شد؛ در بحث آموزش منابع انسانی، معاونت برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو با همکاری انجمن سنگ ایران و با استفاده از تجربه سازمان فنی حرفه ای در امر آموزش، برنامه ریزی های لازم را برای آموزش نیروی ماهر داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر