در جلسه کمیته اقتصاد کلان خانه معدن ایران مطرح شد

مدیریت نرخ ارز ؛ چالش‌عمده سیاستگذاران اقتصاد کشور

عصر معدن- کمیته اقتصاد کلان خانه معدن ایران حول محور بررسی اثرات افزایش نرخ ارز دربخش معدن وصنایع معدنی کشورتشکیل شد.;

مدیریت نرخ ارز ؛ چالش‌عمده سیاستگذاران اقتصاد کشور
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصرمعدن, محمدرضابهرامن، رییس خانه معدن درخصوص مدیریت نرخ ارز در اقتصاد ایران گفت:مدیریت نرخ ارز در اقتصاد ایران همواره یکی از چالش‌های عمده سیاستگذاران اقتصاد کشور بوده و در همه دوره‌ها در محافل آکادمیک و سیاستگذاری اقتصاد ایران مباحث چالش‌برانگیزی حول نحوه تعیین نرخ ارز در جریان بوده است.

    وی ادامه داد: شوک‌های ارزی نمی‌تواند موجب رکود واردات شود یا تغییر چشمگیر تراز تجاری را به همراه داشته باشد اما در نهایت این موضوع می‌تواند در بلندمدت آثار مخربی بر تورم و صادرات داشته باشند.

    به گفته وی، علیرغم اینکه دولت سعی کرد بازار ارز در ایام پیش از عید کنترل کند و قیمت ارز را به مرز 4400 تومان رساند، در سال جدید شاهدبازار ارز با سیرصعود ی تا 6000 تومان رشد بودیم و این جهش قیمتی به ایجاد هیجان در بازار ارز و خریدهایی از سوی مصرف کنندگان غیر مولد و غیر تجاری انجامید تا در نهایت معاون اول رئیس جمهور برای مدیریت بازار ارز پس از بررسی های انجام شده کارشناسانه اعلام کرد و گفت: نرخ دلار از 21 فروردین برای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی و اداری آنان، نیازهای خدماتی مسافران، دانشجویان، محققان و دانشمندانی که برای کارهای تحقیقاتی خود به ارز نیاز دارند، 4200 تومان بوده و با این عدد و رقم، به همه نیازهای ارزی کشور از طریق بانک مرکزی و صرافی‌ها و بانک‌های تحت کنترل بانک مرکزی پاسخ داده خواهد شد.

    بهرامن ادامه داد:حساب سرمایه کشور منفی است و باید مدیریت بهینه در ارتباط با منابع ومصارف ارزی انجام پذیرد.دولت البته به صورت منطقی و حساب شده سعی می کند تا ذخایر ارزی خودرا مدیریت کند. بنابراین ارز کمتری را در اختیار بازار قرار می دهد.

    بر همین اساس هیات مدیره خانه معدن ایران طی یک نشست ٤ساعته با اعضای کمیته اقتصاد کلان خانه معدن ایران اثرات افزایش نرخ ارز بر بخش معدن کشور را مورد مطالعه و بررسی قرار داده و راهکارهای پیشنهادی به دولت در راستای خروج از این بحران را مورد مطالعه قرار دادند که خروجی این نشست طی گزارشی به تفصیل به مسئولین مربوطه ارائه می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر