داریوش اسماعیلی در گفت وگو با «عصرمعدن» خبر داد:

تشکیل بانک اطلاعاتی از فعالان بخش معدن

عصر معدن- رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور درباره برنامه‌های تعریف شده برای ارتقای ایمنی معادن گفت: اولین کاری که سازمان نظام مهندسی معدن انجام می شود تدوین برنامه ۳ یا ۵ساله بوده و به طور حتم اسناد بالاسری مانند قانون برنامه ششم، قانون نظام مهندسی معدن و قانون رفع موانع تولید و نقشه راه معدن و صنایع معدنی را مد نظر قرار خواهیم داد.;

تشکیل بانک اطلاعاتی از فعالان بخش معدن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵:۰۰

    داریوش اسماعیلی در گفت و گو با پایگاه خبری «عصرمعدن» با بیان این مطلب در ادامه افزود: در نقشه راه معدن و صنایع معدنی که از پیشنهادات صاحب نظران همچون بخش خصوصی و وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده می شود، ما نیز در چارچوب وظایف سازمان نظام مهندسی معدن برای اجرایی شدن نقشه راه عمل خواهیم کرد.
    وی افزود: اصلاح قانون نظام مهندسی معدن و آیین‌نامه اجرایی نیز باید انجام شود. همچنین درخصوص بحث ایمنی معادن باید بگویم که برای ما قابل قبول نیست یک کارگر زحمتکش معدن، جان خود را در معدن از دست بدهد یا دچار قطع عضو شود و این در حالی است که کمابیش این اتفاقات می افتد و نظام مهندسی معدن می تواند در این زمینه ورود پیدا کند.
    رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور ادامه داد: در یکی از بندهای نقشه راه معدن و صنایع معدنی نیز آمده است که معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف هستند به اتفاق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آیین‌نامه مشترکی را مصوب کنند. ما نیز به عنوان سازمان نظام مهندسی معدن به آن در برنامه 3یا 5ساله خود خواهیم پرداخت.
    وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در بخش معدن و صنایع معدنی سبک شود و تصدی‌گری های خود را به بخش خصوصی واگذار کند.
    اسماعیلی ادامه داد: ما به عنوان نظام مهندسی معدن، یار و همراه و بازوی بخش خصوصی خواهیم بود. مابقی بخش‌های حاکمیتی نیز وجود دارند که وزارتخانه باید درباره آن تصمیم گیری کند، برای مثال سازمان نظام مهندسی معدن کشور یکی از بهترین بخش‌هایی است که می‌تواند به وزارت صنعت، معدن و تجارت کمک کند و اقداماتی همچون بازرسی از معادن و نظارت بر آنها را برعهده گیرد، یا راهکاری برای حقوق دولتی ارائه کند. زیرا بنده 4 سال عضو شورای عالی معادن به عنوان ناظر حضور داشتم و در آنجا دائم درخصوص حقوق دولتی صحبت می شد و از طرف سازمان برنامه و بودجه متذکر می شدند که چرا حقوق دولتی کمتر از میزان مسخص شده اخذ می شود؛ از طرفی هم بخش خصوصی نیز فریادش بلند بود که حقوق دولتی از ما اضافه گرفته می شود. از این رو سازمان نظام مهندسی معدن می تواند راهکار و برنامه ای در این زمینه تهیه کند و شورای عالی معادن نیز درباره آن تصمیم سازی کند.
    اسماعیلی افزود: تشکیل یک بانک اطلاعاتی با سوابق و رزومه از تمام افرادی که در بخش معدن فعال هستند نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت تا هرزمان لازم بود آن را به وزارت صنعت، معدن و تجارت و حتی خارج از کشور ارائه دهیم.
    به گفته وی، تمامی برنامه های این سازمان با ایجاد یک تیم انجام خواهد شد.
    داریوش اسماعیلی رییس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی است. وی درباره اینکه آیا حضورش در مجلس، مسئولیت هایش را در سازمان نظام مهندسی معدن می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد اینگونه پاسخ داد: اعتقاد بنده بر این است که مدیریت به معنای وقت دائم گذاشتن نیست. گاهی اوقات یک مدیر ممکن است از 24 ساعت 20 ساعت وقت خود را صرف سازمان و مسئولیتش کند اما هیچ نتیجه ای به دنبال نداشته باشد. مدیر باید بتواند تصمیمات خوب، به موقع گرفته و آن را اجرایی کند و این قدرت مدیر است.
    وی ادامه داد: اکنون جایگاه دو معاون برنامه ریزی و فنی در سازمان نظام مهندسی معدن خالی مانده حتما اگر این بخش ها را پر کنیم به عنوان همراه و کسانی که بخشی از کارهای اجرایی را دنبال کند می توان روی آنها حساب کرد.
    رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور ادامه داد: در دوره ششم فعالیت سازمان نظام مهندسی معدن کشور، از بخش های اجرایی و روسای هیات مدیره استانها که افرادی قوی و متخصص هستند، کمک خواهیم گرفت. همچنین اعضای شورای مرکزی نظام مهندسی معدن نیز می توانند در کارهای اجرایی حضور پیدا کنند و بخشی از کار را برعهده بگیرند آن زمان است که اگر وقت کم نیاوریم اضافه نخواهد آمد.
    وی با بیان اینکه کسی نباید نگران مدیریت جدید سازمان نظام مهندسی معدن باشد در ادامه افزود: بحث های اصلی مثل ارتباط با مجلس شورای اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش خصوصی، ساماندهی استان ها و سازمانها نیز در دستور کار قرار دارد، همچنین باید از پتانسیل و ارتباطات موجود نیز استفاده کرد.

    وی ادامه داد: در گذشته اگر قرار بود سازمان نظام مهندسی معدن وقت ملاقاتی با ریاست جمهوری، معاون اول رییس جمهوری، رییس مجلس یا حتی کمیسیون صنایع و معادن مجلس بگیرد مدت زمان زیادی طول می کشید و شاید محقق نمی شد اما ما اکنون با کمترین انرژی می توانیم راحت‌تر با مدیران و مسئولان کشوری را قانع کرده و آنچه که از نظام مهندسی معدن را در قوانین و کل اقتصاد معدن داریم با آنها در میان گذاشته و از کمک آنها استفاده کنیم. البته این اقدامات نیز حتما با فکر و برنامه ریزی اجرایی خواهد شد.

    وی در پایان اظهار کرد: خواهش بنده از همه کسانی که ادعای دلسوزی برای بخش معدن و صنایع معدنی کشور یا دغدغه هایی برای اقتصاد کشور را دارند با احساس دین به این بخش دارند و می خواهند به بخش معدن کمک کنند، این است که از حاشیه سازی دوری کنند و دست بردارند. همچنین  نیروهای بخش معدن از خصوصی گرفته تا دولتی را با یکدیگر درگیر نکنند و سعی کنند تا آنها را به هم نزدیک کنند و انرژی ها را مضاعف کنند.
    اسماعیلی ادامه داد: در این راه به خصوص رسانه ها می توانند چنین نقشی را ایفا کنند و امید است همه بخش‌های فعال معدن چه خصوصی و دولتی یا سازمان نظام مهندسی معدن دست به دست هم دهند و رشد این بخش را رقم بزنند. زیرا بخش معدن تعداد نیروهای انسانی زیاد و نخبه های زیادی نسبت به دیگر بخش های کشور ندارد بنابراین سعی بر این است که جایگاه ها را حفظ کنیم و آن را از حاشیه دور کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر