چادرملو پیشرو در بازتولید پساب های شهری و صنعتی

عصر معدن- مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در خصوص منابع تامین آب صنایع چادرملو در استان یزد گفت : موضوع کمبود آب و استفاده نامناسب از منابع موجود یکی از دغدغه های اصلی مردم و مسئولان و بخصوص فعالان صنعتی است.;

چادرملو پیشرو در بازتولید پساب های شهری و صنعتی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» محمود نوریان با بیان این مطلب افزود: شرکت چادرملو نیز  با درک این شرایط در چند سال  اخیر با اجرای طرح های زیر بنایی، گام های مثبتی در جهت تامین آب مورد نیاز صنایع خود در استان یزد برداشته است .

    وی همچنین درخصوص اقدامات این شرکت  در راستای دسترسی به منابع جدید آب افزود : یکی از طرح های بسیار ارزشمند و مهم  اجرا شده توسط چادرملو ، طرح جمع آوری ، تصفیه و انتقال فاضلاب شهر اردکان به مجتمع صنعتی چادرملو است در فاصله 25 کیلومتری شهر اردکان است .
    وی افزود:  برای پیشگیری از مصرف آب منابع زیر زمینی و شرب منطقه ، شرکت چادرملو در قالب قرارداد با سازمان آب  و فاضلاب استان یزد (با نظارت سازمان آب و فاضلاب کشور)  چادرملو در قبال اجرای طرح جمع آوری ، تصفیه و انتقال آب به صنایع خود، می تواند از فاضلاب تصفیه شده استفاده نماید که این طرح در حال حاضر به اتمام رسیده است .
    وی ادامه داد: از طرفی این شرکت با اجرای روش های به روز دنیا و بهره گیری از روش ( هات شارژ) در کارخانه فولاد و احیای مستقیم خود و پیاده سازی مدیریت مصرف بهینه با اجرای سیستم های مدار بسته آب و تصفیه و باز تولید پسابهای صنعتی خود توانسته بیش از 40 درصد مصرف آب را در صنایع مستقر در مجتمع صنعتی چادرملو کاهش دهد که این موفقیت بزرگی است .  
    نوریان درباره محل تامین آب مورد نیاز مجتمع معدنی چادرملو در فاصله 180 کیلومتری یزد نیز گفت: در حال حاضر مهم ترین منبع تامین آب این مجتمع از تصفیه آب با غلظت بسیار بالای نمک  در فاصله 15 کیلومتری این مجتمع است . علاوه بر آن با ایجاد تاسیسات تصفیه خانه در این مجتمع پسابهای صنعتی نیز مجددا به چرخه مصرف باز می گردد.
    مدیرعامل چادرملو یکی دیگر از طرح قابل توجه تامین آب را طرح های تامین آب از خلیج فارس برای مناطق مرکزی ایران عنوان کرد و افزود: این طرح  با مشارکت سه شرکت چادرملو، گل‌گهر و مس سرچشمه  اجرا می شود. اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس در سه مرحله پیش‌بینی شده که از تصفیه‌خانه احداث شده در بندرعباس آغاز می‌شود و تا یزد و صنایع چادرملو  ادامه می یابد .
    نوریان  با اشاره به حل بخشی از نیازهای آینده به آب در مناطق مرکزی و کویری ایران  با اجرای این طرح گفت : پیش بینی اولیه برای تامین آب از خلیج فارس 500 میلیون متر مکعب در سال است .
    مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با تاکید بر اینکه ایجاد زیر ساخت ها در توسعه اقتصادی و اجتماعی بر عهده دولت هاست و آن را  عاملی برای تشویق سرمایه گذاری در بخش صنعت دانست، گفت : با وجود هزینه سنگین اجرای این طرح ، ما برای پیشگیری از بحران های آتی اقدام  به اجرای این طرح بزرگ ملی کردیم اما بدون همکاری سیستم بانکی ادامه آن امکان پذیر نیست  و سرمایه‌گذاران نمی‌توانند کل منابع مالی موردنیاز برای اجرای این پروژه را به تنهایی تامین و پرداخت کنند.
    به گفته نوریان، هر چند تاکنون این سه شرکت مقدار زیادی از دارایی‌های خود را برای اجرای این پروژه حیاتی اختصاص داده‌اند و حاضریم بخش دیگری از دارایی‌ها را نیز برای گرفتن تسهیلات، وثیقه بگذاریم اما متاسفانه بانک‌ها همکاری نمی‌کنند.
    وی خواستار همکاری بیشتر بانک ها و ورود جدی تر  وزارت نیرو و وزارت اقتصاد به عنوان دو وزارتخانه  مرتبط با موضوع برای سرعت بخشیدن به اجرای این طرح شد .
    مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در پاسخ به این سوال که پیشتر یکی از مدیران این شرکت به استفاده بخشی از آب قابل بهره برداری عموم در صنایع چادرملو اشاره کرده بود گفت : بله در گذشته این شرایط وجود داشت . اما اکنون با توجه اهمیت مدیریت صحیح تامین و مصرف آب، چادرملو با تقبل هزینه های بسیار بالا و اجرای  طرح ها و برنامه های مورد اشاره، مصرف آب را بشدت کاهش داده و امیدواریم سایر صنایع نیز به این مسئولیت اجتماعی خود واقف و عمل نمایند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر