نائب رئیس انجمن کاشی و سرامیک :

۳۰درصد اقتصاد یزد وابسته کاشی و سرامیک است

عصر معدن- کارشناس صنعت کاشی و سرامیک با بیان اینکه اقتصاد حدود ۳۰۰ هزار نفر(۳۰درصد) از جمعیت استان یزد به این صنعت وابسته است، تاکید کرد: نبود زیرساخت مناسب برای صادرات و نبود رایزن اقتصادی ایران در بسیاری کشورهای هدف مهم ترین چالش این بخش است.;

۳۰درصد اقتصاد یزد وابسته کاشی و سرامیک است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، نصرالله شریف فرد اظهار کرد: واحدهای کاشی و سرامیک یزد نه تنها به شکل مستقیم زمینه اشتغال تعدادی از جویندگان کار را فراهم کرده بلکه استان را در ایران به قطب مهم این صنعت نیز تبدیل کرده است.
    این کارشناس صنعتی با بیان اینکه یزد با 76 واحد تولید کاشی و سرامیک فعال در این صنعت، پیشتاز است، افزود: میزان تولید کشور 550میلیون مترمربع است که بیش از نیمی از آن در استان تولید و روانه بازار می شود.
    وی درباره میزان مصرف کاشی و سرامیک اظهار کرد: در بهترین شرایط اقتصادی ، سرانه مصرف کاشی و سرامیک کشور حدود چهار متر مربع است ولی با توجه به رکود اقتصادی مصرف داخلی و توقف ساخت و سازها خصوصا مسکن مهر ، مصرف این محصول به شدت کاهش یافت، طوریکه کارخانه ها ظرفیت تولید را کاهش داده اند.
    شریف فرد با بیان اینکه قبلا 40 درصد تولید به صادرات اختصاص داشت، تصریح کرد: هرچند تحریم ها بر صادرات تاثیر داشت، دولت هم برنامه اساسی برای صادرات کاشی و سرامیک نداشته است.
    وی نبود رایزن اقتصادی ایران در بسیاری کشورها را یکی از مهم ترین چالش های صنعت کاشی و سرامیک عنوان کرد و ادامه داد: با وجود تلاش‌های انجام شده در این صنعت برای توسعه صادرات، به دلیل نبود رایزن اقتصادی، به اندازه کافی اهداف ایده‌آل در بحث توسعه صادرات محقق نشده است.
    این کارشناس صنعتی ، نداشتن تفاهم نامه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه را دیگر مشکلات دانست و گفت: این امر موجب شد، حقوق و عوارض گمرکی برای ایران نسبت به کشورهای دیگر همچون عراق و سوریه افزایش یابد.
    وی  با بیان اینکه دیگر مشکلات ، هزینه بالای حمل و نقل است که قدرت رقابت با تولید کنندگان خارجی را سلب می کند، افزود: در کنار این موضوع باید نبود مشوق های صادراتی را هم اضافه کرد.
    شریف فرد خاطرنشان کرد: در گذشته دولت مشوق های صادراتی برای تولید کنندگان در نظر می گرفت که برای فعالان صنعت و تولید دلگرم کننده بود، هم اکنون ، نه تنها از مشوق ها خبری نیست بلکه ابلاغ بخشنامه هایی عملا موجب دلسردی شد و به یکی از عوامل بازدارنده صادرات تبدیل شده است. برای مثال هنوز اقدامی برای همکاری بین بانک های ایرانی و کشورهای همسایه در زمینه گشایش اعتبار صورت نگرفته است، در صورتی که صادر کنندگان اجناس خود را با ارز خارجی بفروشند امکان انتقال وجه وجود ندارد.
    این کارشناس صنعت کاشی و سرامیک در ادامه افزود: مشکلات بانکی، افزایش مالیات، بالا بودن هزینه های آب، برق، گاز و تامین اجتماعی را از جمله مهمترین مشکلات این صنعت عنوان کرد. دولت در شرایط کنونی از خود نرمشی در این زمینه ها برای بهبود شرایط صنایع انجام نمی دهد، از طرفی مشکلات قدرت رقابت تولیدکننده ایرانی را با رقبای خارجی سلب کرده است.
     وی در ادامه دیگر مشکلات را نوسان قیمت ارز دانست و اضافه کرد: در چند ماه اخیر بسیاری از کارخانه ها برخی مواد اولیه و دستگاه های خود را به صورت چک از خارج خریداری کرده اند، تفاوت قیمت اخیر موجب ایجاد مشکلات عظیمی برای آنها شده است.
    وی ادامه داد: برای مثال نرخ یورو ابتدای سال 96، چهار هزار و 110 تومان بود، یک سال بعد به 6 هزار و 20 تومان رسید و افزایش 45 درصدی نرخ ارز به معنای همین میزان ضرر برای تولید کنندگان است.
    شریف فرد با بیان اینکه بخشی از تولید در انبار کارخانه ها موجود است ، یادآور شد: هم اکنون تعدادی از کارخانه ها با 50 درصد ظرفیت و واحدهایی نیز با 100درصد ظرفیت فعالیت دارند به همین دلیل کارخانه های یزد با 70 درصد ظرفیت کار می کنند.
    وی افزود: هم اکنون سه واحد از مجموع 76 واحد تولیدی استان با مشکل قابل توجه روبرو هستند، امیدواریم مشکل رفع شود.
    وی تصریح کرد: آینده این صنعت بستگی به حمایت یا عدم حمایت جدی دولت دارد و با مدیریتی که در بخش خصوصی وجود دارد، امیدواریم بر این مشکلات غلبه کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر