آشنایی با معادن عمیق تونلی و روباز جهان

عصر معدن- معادن بسیاری در دنیا به دلیل برداشت زیاد ماده معدنی به عنوان عمیق‌ترین معادن شناخته می‌شود.;

آشنایی با معادن عمیق تونلی و روباز جهان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از گسترش نیوز، برداشت از معادن یا به صورت روباز و یا به صورت تونلی انجام می‌پذیرد. صد در صد محصول برداشت شده از معادن نیز ماده خام معدنی نیست بلکه همراه با استخراج آن سنگ معدنی مواد دیگری نیز وجود دارد که به آن باطله می‌گویند. در ادامه این گزارش سعی داریم تا شما را به عمیق‌ترین معادن تونلی و روباز جهان آشنا کنیم با ما همراه شوید:

    معدن طلای مپوننگ

    این معدن یکی از عمیق‌تیرین معادن جهان به طول 4 کیلومتر است و کارگران در عمق 2.4 کیلومتر تا 3.9 کیلومتری فعالیت می‌کنند.

    معدن طلای تائو تونا

    عمق معدن تائو تونا در ویتس افریقای جنوبی به 3.9 کیلومتر می‌رسد و کارگران عملیات استخراج را در عمق 1.85 و 3.45 کیلومتری انجام می‌دهد. این معدن که 800 کیلومتر دالان و گذرگاه دارد دارای سه تونل نیز دارد.

    معدن طلای ساووکا

    عمق این معدن که 3.7 کیلومتر است در افریقای جنوبی واقع شده است.

    معدن درای فونتن

    معدن درای فونتن نزدیک کارلتون ویل در استان گوتنگ افریقای جنوبی با عمق 3.4 کیلومتر است

    معدن طلای کوساسالتو

    معدن کوساسالتو، در 75 کیلومتری غرب ژوهانسبورگ در وست ویتس لاین نزدیک کارلتون ویل گوتنگ افریقای جنوبی قرار دارد و با داشتن عمق 3276 متر زیر سطح زمین، رتبه پنجم عمیق‌ترین معادن زیرزمینی جهان را به خود اختصاص داده است.

    بینگام کانیون

    معدن بینگام کانیون در جنوب غرب سایت لیک سیتی در ایالت یوتاه امریکا قرار گرفته و عمیق‌ترین معدن روباز جهان به شمار می‌رود. معدن روباز بینگام کانیون بیش از 1.2 کیلومتر عمق و تقریبا چهار کیلومتر پهنا دارد. این معدن که متعلق به ریوتینتو کنکات بوده و توسط این شرکت اداره می‌شود، از سال 1906 تولید داشته است. بینگام کانیون که به معدن مس کنکات نیز معروف است، حدود 179 هزار و 317 تن مس، 279 هزار و 200 اونس طلا، 2.4 میلیون اونس نقره و 20 میلیون پوند مولیبدن در سال 2012 تولید کرد. ذخایر قابل برداشت در این معدن روباز شامل 2.9 میلیون تن مس، 2.8 میلیون اونس طلا، 31 میلیون اونس نقره و 240 هزار تن مولیبدن تا دسامبر سال 2012 بوده است.

    چوکیکاماتا

    معدن مس چوکیکاماتا که در 1650 کیلومتری سانتیاگوی شیلی قرار دارد، در رتبه دوم عمیق‌ترین معادن روباز جهان قرار دارد. چوکیکاماتا که به معدن روباز چوکی نیز معروف است، 4.3 کیلومتر طول، سه کیلومتر پهنا و بیش از 850 متر عمق دارد.

    اسکوندیدا

    معدن مس اسکوندیدا که در صحرای آتاکامای شیلی قرار دارد، در رتبه سوم عمیق‌ترین معادن روباز جهان قرار دارد. فعالیت معدنکاری مس در اسکوندیدا شامل دو معدن روباز به نام اسکوندیدا و اسکوندیدا نورته است. اسکوندیدا 3.9 کیلومتر طول، 2.7 کیلومتر پهنا و 645 متر عمق دارد و اسکوندیدا نورته 525 متر عمق دارد.

    اوداچنی

    معدن الماس اوداچنی که در منطقه شرق سیبری روسیه واقع شده است، درحال‌حاضر در رتبه چهارم عمیق‌ترین معادن روباز جهان قرار دارد. معدن روباز اوداچنی 630 متر عمق دارد و معدنکاری در بخش اوداچنایا کیمبرلیت از سال 1971 در جریان بوده است.

    مورانتو

    معدن مورانتو در ازبکستان از نظر فیزیکی یکی از بزرگترین معادن طلای روباز جهان است و در رتبه پنجم عمیق‌ترین معادن روباز جهان قرار دارد. معدن روباز مورانتو 3.5 کیلومتر طول و سه کیلومتر پهنا دارد. عمق این معدن به بیش از 600 متر می‌رسد. مورانتو در سال 1958 کشف شد و فعالیتهای معدنکاری در سال 1967 آغاز شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر