رییس سازمان نظام مهندسی معدن کرمان:

دلالی باعث بلوکه شدن محدوده‌ها شده است

عصر معدن- رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمان گفت: باید مشخص شود هرکس محدوده معدنی را می گیرد، خودش در آن کار کرده و یا با سرمایه گذار شراکت و معدن را فعال کند اما علی رغم اینکه معادن جزو انفال هستند، افرادی به دنبال این هستند که با ثبت محدوده معدنی به نام خود، فامیل یا خانواده‌شان، کار نکرده و معدن را به دیگران بفروشند و دلالی بسیار مسمومی در کشور راه افتاده و موجب شده محدوده های معدنی بلوکه شوند.;

دلالی باعث بلوکه شدن محدوده‌ها شده است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، "منوچهر رُخ"  با بیان اینکه قانون نظام مهندسی مصوب مجلس شورای اسلامی است و 80 درصد کار و امور معادن را این سازمان انجام می دهد افزود: از زمانی که یک نفر(شرکت دولتی، غیردولتی، بخش خصوصی و ...) به کار معدن ورود می کند باید در نخستین مرحله به سازمان نظام مهندسی مراجعه و تائیدیه صلاحیت فنی و مالی را از سازمان دریافت کند.

    رخ تصریح کرد: متقاضی بعد از تائید صلاحیت، محدوده معدنی ثبت می شود و با دریافت مجوزهای لازم از سازمان صمت، محیط زیست و منابع طبیعی باید طرح پی‌جویی و اکتشاف را ارائه کند که توسط اعضای سازمان نظام مهندسی تهیه می شود.

    وی با اشاره به بررسی طرح در کمیسیونی با حضور پنج نفر از اعضای سازمان نظام مهندسی، بیان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت دخالتی در این بررسی ندارد و بعد از تصویب طرح اکتشاف، به صمت اعلام و مسئول فنی اکتشاف را معرفی می کنیم و عملیات اکتشاف زیر نظر وی صورت می گیرد.

    رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمان اظهار کرد: با پایان عملیات اکتشاف و تهیه گزارش، مکتشف وارد مرحله بهره برداری می شود که یک نفر از سازمان به عنوان تهیه کننده طرح معرفی و پروانه بهره برداری صادر می شود.

    وی با اشاره به اینکه مسئول فنی بهره برداری نیز به عنوان بالاترین مقام در معدن بر عملیات بهره برداری نظارت می کند، افزود: این روند از آغاز به کار تا بهره برداری عموما یک تا دو سال طول می کشد.

    رخ اظهار کرد: بازرسی معادن، ایمنی، میزان برداشت مواد معدنی به منظور محاسبه حقوق دولتی، نقشه برداری و ... توسط سازمان نظام مهندسی معدن انجام می شود.

    وی در ادامه بیان کرد: در هفته های اخیر آزمون سراسری جذب اعضای سازمان نظام مهندسی برای صدور پروانه اشتغال در کشور برگزار شد که استان کرمان بیشترین متقاضی را داشت و پروانه اشتغال در مقاطع پایه سه، دو، یک و ارشد را داریم.

    رییس سازمان نظام مهندسی معدن کرمان تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 4800 نفر عضو سازمان نظام مهندسی استان کرمان هستند که در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری در رشته های اصلی معدن(اکتشاف، استخراج و فرآوی)، زمین شناسی، متالوژی و نقشه برداری فعالیت می کنند.

    سرمایه گذاران آهن پلاسری بلاتکلیف هستند

    وی افزود: در حال حاضر موارد متعددی وجود دارد که منابع طبیعی ایراد گرفته و طرح هایی در محدوده معادن قرار گرفته اند که در شورای معادن مقرر شد در سازمان نظام مهندسی کارگروهی تشکیل داده و این موراد را بررسی و نتیجه نهایی اعلام شود.

    رخ اظهار کرد: یکسری از محدوده های اکتشافی استان که آهن پلاسری بوده در زمان استاندار اسبق بهره برداری آن‌ها(به دلیل بروز ریزگردها) ممنوع شد و این محدوده ها در سطح استان بلوکه شده است که البته راهکار دارد و می توانیم مالچ پاشی کنیم.

    وی تصریح کرد: یکسری از محدوده ها نیز به دلیل مخالفت منابع طبیعی بلوکه شده که نمی توانیم آنها را از کالک سازمان صمت برداریم و باید تعیین تکلیف و ساماندهی شوند که کار را آغاز کرده ایم و اگر ماده معدنی ندارند، از چرخه خارج می شوند اما در حال حاضر سرمایه گذاران آهن پلاسری بلاتکلیف هستند.

    رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش درباره چالش اصلی حوزه معادن گفت: باید مشخص شود هرکس محدوده معدنی را می گیرد، خودش در آن کار کرده و یا با سرمایه گذار شراکت و معدن را فعال کند اما علی رغم اینکه معادن جزو انفال هستند، افرادی به دنبال این هستند که با ثبت محدوده معدنی به نام خود، فامیل یا خانواده‌شان، کار نکرده و معدن را به دیگران بفروشند و دلالی بسیار مسمومی در کشور راه افتاده و موجب شده محدوده های معدنی بلوکه شوند.

    وی افزود: البته از زمان بحث صلاحیت فنی و مالی، هجوم متقاصیان را نداریم زیرا دیگر شرایط را ندارند اما در گذشته فردی که بودجه و توان نداشته، محدوده ای ثبت داده و دنبال بوده آن را به دیگری بفروشد و با گذشت مدتی، پروانه باطل شده و اکنون تعداد زیادی محدوده در کالک داریم که پروانه آنها باطل شده و باید طبق قانون معادن از طرق مزایده واگذار شوند.

    رخ اظهارکرد: یکسری از محدوده های معدنی استان که به صورت پهنه است، به شرکت هایی واگذار می شود که امتیازات بالایی از سوی سازمان دریافت کرده اند که اکثرا شرکت های حقوقی و در حال کار هستند که باید هر چه سریع تر این پهنه ها تعیین تکلیف و آزاد شود.

    بانک ها همکاری نمی کنند

    رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمان درباره دیگر مشکلات این حوزه بیان کرد: بانک ها همکاری نمی کنند و علی رغم اینکه قانون تصریح دارد پروانه های بهره برداری معادن قابل توثیق است، اما بانک ها آن را به عنوان وثیقه نمی پذیرند.

    وی با اشاه به عدم پرداخت تعهدات توسط معدنکاران و دریافت کنندگان تسهیلات افزود: به اعتقاد بنده 30 درصد بهره برداران و 70 درصد بانک ها مقصر هستند.

    رخ در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلات حاد معدن کاران هزینه بسیار بالای کرایه ماشین آلات سنگین است ادامه داد: در زمان وزارت معادن و فلزات(سالهای 73 و 74) مجوزی داده شد که بهره برداران معادن می توانستند ماشین آلات با عمر پنج سال را بدون حق گمرکی وارد کنند که بهترین امتیاز برای معدن کاران بود و اگر این شرط دوباره برقرار شود، خیلی خوب است که به توسعه معادن و همچنین کشور (در بخش راه و ... ) کمک می کند.

    تعرفه های صادراتی و مشکلات تحریم موانعی برای صادرات مواد معدنی

    رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمان گفت: کارخانه ای که در این زمینه رقابت کند در کشورمان نداریم و از سوی دیگر در کشور به ماشین آلات سنگین نیاز است.

    وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: تعرفه های صادراتی و مشکلات تحریم موانعی برای صادرات مواد معدنی به وجود آورده و موجب شده صادرات این مواد به راحتی صورت نگیرد و یا نتوانیم صادر کنیم.

    رخ در ادامه گفت: اینکه برخی شرکت های خارجی از جمله چینی ها در معادن کار می کنند، خوشحال هستیم و البته این مسئله که برخی می گویند اینها مواد دیگری را می برند، اینگونه نیست زیرا ما رصد می کنیم و آنالیز می گیریم اما بنده با این مسئله که آنها مواد معدنی ما را استخراج کرده و اینجا می فروشند یا می برند، مخالف هستم و خوشایند نیست زیرا هموطنان خودمان می توانند کار را انجام بدهند که در کشور خودمان سرمایه گذاری شده و افراد زیادی مشغول به کار می شوند.

    رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمان افزود: اگر ما بخواهیم در کشور همسایه شرکت تاسیس کنیم، باید 51 درصد به آنها داده و 49 درصد برداریم در حالی که اکنون شرکت های خارجی که در معادن ما کار می کنند، فقط حقوق دولتی می پردازند و بهره برداری و فروش مال خودشان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر