همدان؛ استانی غنی و برخوردار از مواد معدنی

عصر معدن- نایب رئیس هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران معتقد است، تکمیل اکتشافات در استان همدان منجر به جذب سرمایه گذار خواهد شد.;

همدان؛ استانی غنی و برخوردار از مواد معدنی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» بهروز برنا با بیان این مطلب در ادامه با اشاره به وضعیت زمین شناسی استان همدان، اظهار کرد: استان همدان، استانی است که زون سنندج سیرجان از آن گذر می کند که در غنای معدنی آن نقش مهمی دارد. این زون به طول 2500 کیلومتر و 70 کیلومتر عرض دارای سنگ هایی است که به شدت دگرگون شده و می توان در این زون شاهد ذخایر طلا، آهن و سرب و روی .....باشیم.

    وی ادامه داد: موارد یاد شده در غنای معدنی استان هایی که در این زون قرار گرفته اند بسیار تاثیر گذار است. به هر حال همدان نیز از گذشته جزو استان های برخوردار در این موضوع بوده است به طوریکه سنگ های آندولوزیت، سیلیس های شیرابه ای با عیار بالا، دولومیت و میکا در این استان دارای اهمیت هستند.

    برنا تصریح کرد:در گذشته سازمان زمین شناسی لایه اطلاعاتی ژئوشیمی را در این استان تکمیل کرد. در این لایه به مقادیری از طلا به همراه آهن دست پیدا کرد که محدوده هایی به نام  عشوند ، سلطان انوچ ، قارلق ، قباخ تپه ، سامن ،فقیره  ....با یاری سازمان زمین شناسی کشف کرد. همچنین در دره فقیره و مراد بیگ  در همدان نیز به اثراتی از انتیموان و طلا دست پیدا کرد.

    به گفته نایب رئیس هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، اکتشافات در این زون همچنان ادامه دارد. به عنوان مثال در منطقه عشوند اکتشافات تکمیلی و  حفاری توسط شرکت تهیه و تولید مواد اولیه در حال انجام است. همچنین پهنه ای دیگر به نام نهاوند در این استان تعریف شده و در شرکت تهیه و تولید در حال اکتشاف است که بخش های شمالی این استان را نیز شامل می‌شود  تا ذخایری مشابه ذخایری در کردستان که در حوزه طلا وجود دارد، کشف شود.

    وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه وضعیت همدان بسیار امیدوار کننده است و تصور بر آن است که با توجه به محدودیت‌های فصلی در این استان، همچنین با حل شدن  مشکلاتی که با سازمان محیط زیست و منابع طبیعی که به دلیل تراکم جمعیت و کشاورزی بودن استان وجود دارد، می توان به سمت اکتشافات عمقی رفت و ژئوفیزیک هوایی را هم تکمیل کرد که بی شک وضعیت بهتر از حال خواهد بود. از سویی دیگر نسبت به ذخایر قلع و تنگستن نیز امیدواری وجود دارد که در نهایت این مواد استراتژیک به ارزش افزوده استان کمک خواهد کرد.

    نایب رئیس هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تاکید کرد: با چنین اتفاقاتی بی شک جاذبه برای حضور سرمایه گذاران در استان افزایش خواهد یافت. در حال حاضر در حوزه سیلیس، کارخانه احداث شده فروسیلیس در اشتغالزایی و درآمد استان اثرگذار بوده است. همچنین شهرستان رزن در حوزه مس نیز اقدامات خوبی داشته است که می تواند در جذب سرمایه گذاری موثر باشد. خوشبختانه همدان در تمامی قسمت های خود پتانسیل های معدنی بسیار خوبی از جمله انواع سنگ های نما و تزیینی را دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر