مدیر ساخت و تولید ذوب آهن مطرح کرد :

بومی‌سازی تجهیزات مکانیکی پروژه های توسعه ذوب آهن اصفهان

عصر معدن- ذوب آهن اصفهان به عنوان مادر صنعت فولاد کشور همزمان با سپری کردن دوران طراحی،ساخت و راه اندازی بخش های مختلف کارخانه به همت پرسنل توانمند خویش نقش بی بدیلی در ساخت و راه اندازی و پشتیبانی از صنایع مختلف کشور، پشتیبانی از جبهه های جنگ و آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص ایفا نموده است که صنعتگران کشور به آن واقف هستند.;

بومی‌سازی تجهیزات مکانیکی پروژه های توسعه ذوب آهن اصفهان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» نسل های تلاشگر این کارخانه عظیم فولادی با تلاش بی وقفه و اندیشه پویای خود گلستانی از خودکفایی در بخش های مختلف به ویژه در زمینه ساخت قطعات و تجهیزات را ایجاد کردند.

    علی قاسمی مدیر ساخت و تولید شرکت در خصوص بخشی از این دستاوردها گفت : مجموعه کارگاه های ساخت و تولید از سال 1396 بر اساس تصمیم مدیریت شرکت از مدیریت مهندسی نت مکانیک تفکیک شد. بخش کارگاهی آن شامل کارگاه های ریخته گری و مدل سازی،اسکلت فلزی و آهنگری،مکانیکی و عملیات حرارتی و پنجاه و یکِ ساخت و بخش پشتیبانی نیز زیر مجموعه‌هایی نظیر طراحی، برنامه ریزی و تکنولوژی،فنی اقتصادی، کنترل کیفی ساخت داخل و خارج و انبارها و تدارکات  را شامل می شود. این مجموعه به صورت متمرکز با هدف پشتیبانی کارخانه از نظر رفع نیاز قطعات و تجهیزات مکانیکی با حدود 700 نفر پرسنل فعال است.
    وی افزود: بر اساس سیاست گذاری چند سال اخیر شرکت و شرایط خاص آن ، پشتیبانی کارخانه از بیرون بسیار محدود شد و تاکید بر این بود که نیازها در داخل مجموعه تامین شود. این مهم نقش تلاشگران کارگاه ها و توانمندی آن ها را بیش از پیش پر رنگ تر کرد. تولید حدود 85 درصد از قطعات مکانیکی ساختنی مورد نیاز خط تولید،درداخل و توسط نیروهای کارخانه انجام می گیرد.

    وی در ادامه با اشاره به پتانسیل های قابل توجه موجود در کارخانه ،حجم فعالیت نیروهای پیمانکار در شرکت را بسیار کمتر از گذشته عنوان کرد و تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 85 درصد از تولید قطعات ساختنی در داخل و توسط نیروهای کارخانه انجام می گیرد.همچنین در راستای حمایت از تولید داخل و کاهش هزینه ها،قطعاتِ قابل تولید در داخل کارخانه و یا داخل کشور،از خارج وارد نمی شود.(صرفا در مواردی نظیر راه اندازی طرح های جدید که کل طرح از پیمانکار خارجی خریداری می شود و یا مواردی که توانایی تولید داخل آنها وجود ندارد ، واردات صورت می گیرد.) در این رابطه مقایسه آمارهای کنونی با سال های گذشته بیانگر این موضوع است.
    تامین تجیهزات و قطعات پروژه های توسعه و جدیدتعمیرات اساسی 

    مدیر ساخت و تولید شرکت ادامه داد : همت کارکنان این مدیریت در پروژه های اخیر شرکت کردبیشتری یافت به صورتی که در پروژه PCI تاکنون به لحاظ تناژ حدود 130 تن تجهیزات اسکلت فلزی و مکانیکی (شامل بونکرها ، پیچ های مورد نیاز جهت فنداسیون ها و ...) تولید و یا تکمیل و بیش از 9600 ماشین ساعت قطعه جهت پروژه هات شارژ تولید شد. همچنین تولید قطعات ساختنی مورد نیاز در پروژه برج چهار خاموش کننده کک سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز تعمیرات اساسی کوره بلند یک انجام یا در حال اجرا است. (به ویژه تغییر طرح واگن توزین کوره بلند یک به سیستم جدیدکه بخش قابل توجهی از تهیه نقشه ها وحجم وسیعی از ساخت تجهیزات که مقرر بود به پیمانکار خارجی سپرده شود به دست توانمند پرسنل متخصص و کارآمد کارخانه در داخل مجموعه، به خصوص در مدیریت کارگاه های ساخت و تولید انجام شد. یاد آور می شود این حجم از فعالیت ها در نوع خود یک رکورد در زمینه تهیه نقشه وتولید قطعات و تجهیزات طرح های جدید در  شرکت به شمار می رود.)

    ایجاد سیستم مدون ارتباط با سایر صنایع در کارخانه
    مهندس قاسمی اضافه کرد : توسعه ارتباط با سایر صنایع بسیار مهم است. در این رابطه ذوب آهن اصفهان با کارنامه کاری درخشانی که در ایجاد وراه انداری سایر صنایع در جای جای ایران  داشته است ، می تواند هم اکنون نیز این روند را تکرار نماید. در حال حاضر  نیز درخواست هایی در این زمینه وجود داردکه با توجه به وجودظرفیت ها و دانش فنی قابل توجه در کارخانه که کمتر شرکتی از آن برخوردار است و با  ایجاد یک سیستم مدون برای ارائه خدمات فوق به سایر شرکت ها می توان علاوه بر ایجاد در آمد، به صنعت کشور نیز کمک نمود. از طرفی فعال شدن این پتانسیل های بی شمار نوید بخش آینده یی روشن برای ذوب آهن اصفهان است.

    آموزش نیروی انسانی متخصص نیاز اساسی شرکت
    وی در پاسخ به این سوال که برای انتقال دانش و تجربیات به نسل های آینده چه برنامه ریزی دارید چنین گفت: ذوب آهن اصفهان یکی از موفق ترین شرکت ها در زمینه ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز خط تولید کارخانه در ایران به شمار می رود که ثمره سال ها تلاش و کوشش شبانه روزی نسل های مختلف است که در جای جای کارخانه به بار نشسته و نیاز است به نحوی برنامه ریزی شود که آیندگان نیز از آن بهره مند شوند. امید است با رویکرد جدید شرکت در این زمینه نیز برنامه ریزی لازم انجام گیرد و نیروی انسانی متخصص در بخش های مختلف شرکت تربیت شوند. این مهم یکی از رویکردهای اساسی شرکت به شمار می رود.
    توجه بیشتر به ساخت قطعات و تجهیزات در داخل شرکت 
    مدیر ساخت و تولید شرکت گفت : ساخت برخی از تجهیزات و قطعات خاص شرکت در داخل  مجموعه در دست اقدام است مانند تاندیش های فولاد سازی،دستک های پاتیل چدن کوره بلند،پاتیل های فولاد و ... که ارزش افزوده خوبی برای شرکت در بر دارد.
     قاسمی در خصوص  فرایند ساخت قطعات و تجهیزات نیز خاطر نشان کرد : درخواست قطعات و تجهیزات توسط بخش ،متناسب با نیاز و همراه با مستندات مربوطه به سیستم بازرسی فنی مهندسی نت ارسال و پس از  بررسی های لازم و در صورت تایید در سیستم ساخت قرار می گیرد و روند لازم برای تولید اجرا می شود.
    ارزش افزوده بالا ، ثمره خلاقیت و نوآوری کارکنان
    وی خلاقیت و نوآوری در زمینه ساخت قطعات و تجهیزات را بسیار مهم برشمرد و افزود : در این زمینه فعالیت های بسیار خوبی در کارگاه های مختلف این مدیریت انجام گرفته است. به عنوان مثال طرح تولید کامل درب های باتری سه کک سازی  که ارزش افزوده ای در حدود هفتصد میلیون تومان را ایجاد نموده است. 
    وی یاد آورشد : ایجاد انگیزه برای کارکنان در همه بخش های شرکت و حمایت مسئولین از آنها بسیار مهم است. این موضوع  تنها در حیطه مادی خلاصه نمی شود و راهکارهای متعددی می توان برای آن تعریف نمود  لذا در نظر گرفتن یک سیستم کارآمد برای تشویق پرسنل اهمیت بسزایی دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر