ساختمان‌سازی در سیاره سرخ با بتن مریخی

عصر معدن- نازنین نمازی، دکتری زمین شناسی در یادداشتی اقتصادی برای «عصرمعدن» نوشت:;

ساختمان‌سازی در سیاره سرخ با بتن مریخی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷:۰۰

    بتن مریخی و ساختمان‌سازی در سیاره سرخ وجود دارد. این بتن، ترکیبی از خاک مریخ و گوگرد مذاب است که ادعا شده، قابلیت کاربرد در سیاره مریخ را دارد.
    برخلاف دیگر بتن‌ها، در ساخت این ماده از آب استفاده نشده و همان‌طور که می‌دانیم؛ آب ماده‌ای کمیاب در مریخ محسوب می‌شود. بیشتر حجم آب موجود در مریخ، منجمد است.
    بتن مریخی کاملاً قابل بازیافت است؛ می‌توانید آن را ذوب کنید و دوباره شکل دهید. این ماده دارای مقاومت طبیعی در برابر اسید، نمک و دماهای پایین است.
    به خاطر محیط خشک مریخ، بتن گوگردی، انتخابی فوق‌العاده به شما می‌رود.همچنین، فشار جو و دمای مریخ نیز با بتن گوگردی کاملاً سازگار است.حداقل یک قرن است که محققان و مهندسین در آزمایش‌هایشان از گوگرد به عنوان عامل چسبنده مواد مختلف به هم استفاده می‌کنند.
    به هر حال این عنصر مشکلاتی نیز دارد. برای مثال در دماهای پایین حجم آن کاهش می‌یابد و استحکام کلی آن و ماده‌ای که با آن ساخته می‌شود کم است. این عنصر وقتی در خلأ قرار می‌گیرد؛ مستقیما از حالت جامد به گاز گذار می‌کند.به منظور فائق آمدن بر این مشکل، بتن را با درصدهای مختلفی از گوگرد مذاب می سازند تا سطح استقامت و شکنندگی در مقابل خم را تست کنند. به مخلوطی از گوگرد و دیگر مواد دست پیدا می کنیم که پنجاه مگا پاسکال استقامت دارد و در شرایطی با بیش از سه برابر گرانش مریخ دوام می‌آورد.
    بهترین بتن از ترکیب، 50 درصد گوگرد و 50 درصد خاک حاصل می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر