خام فروشی سنگ آهن و چالش جهش تولید در صنعت فولاد بافق

عصر معدن- استفاده بهینه از مواد خام و تبدیل آن به تولیدات با ارزش افزوده بالا یکی از رویکردهای مهم در زمینه رونق تولید است و خام فروشی مواد اولیه به خصوص سنگ آهن و گندله، قلب صنعت فولاد کشور را هدف قرارداده و مغایر با رویکرد شعار جهش تولید است.;

خام فروشی سنگ آهن و چالش جهش تولید در صنعت فولاد بافق
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، صنعت فولاد یکی از صنایع پیشران و زیربنایی در اقتصاد کشور است و در کنار خلق ارزش افزوده بالا و ارزآوری برای کشور در تحرک سایر صنایع نیز تاثیر مستقیم دارد و یکی از ارکان جهش تولید در اقتصاد ملی به شمار می‌آید. صنعت فولاد کشور با شعار از «سنگ تا رنگ» با تبدیل سنگ آهن به شمش یا ورق فولادی رنگ شده، حداکثر ارزش افزوده ممکن را خلق می‌کند، اما خام‌فروشی سنگ آهن که در چند سال اخیر شدت گرفته، بلایی است که بر جان صنعت فولاد ایران افتاده و تهدیدی جدی علیه جهش تولید به شمار می‌آید.

    به نظر می رسد در شرایط موجود برای جلوگیری از هدر رفت منابع ملی بایستی تجدید نظر در استراتژی‌ها، توجه به تامین نیاز داخلی و تخصیص حداکثری مواد اولیه به واحدهای فولادسازی کشور در دستور کار معادن قرار گیرد، البته تعدد تصمیم‌گیرانی که تحلیل صحیح شرایط کشور ندارند، مشکل دیگری است که در جای خود باید توسط مدیران بالادستی مورد توجه قرار گیرد.

    سالانه بیش از 9 میلیون تن سنگ آهن در معادن چغارت، سه چاهون و سایر آنومالی‌های معدنی بافق تولید می‌شود که در کنار معدن چغارت طرح کارخانه گندله سازی پنج میلیون تنی ساخته شده تا با استفاده از کنسانتره سنگ آهن، کسری 800 هزار تنی کارخانه فولاد شهرستان تامین شود.

    از آنجایی که طرح گندله به بهره‌برداری کامل نرسیده و کارخانه فولاد هم با پیشرفت 35 درصدی در دست اجراست هم اینک سنگ آهن خام معادن بافق به صنایع فولاد سازی اصفهان، خوستان و بندرعباس صادر می‌شود.

    افزون بر6 هزار نفر در شرکت سنگ آهن مرکزی بافق به کار اشتغال دارند که با احتساب بازنشستگان و خانواده‌های آنها حدود 75 درصد از جمعیت شهرستان به نوعی به این شرکت وابسته هستند.

    بافق به بهشت معادن ایران شهرت دارد و معدن‌های سنگ آهن، فسفات آسفوردی، سرب و روی و سنگ‌های زینتی با بیش از 10 هزار نیرو در شهرستان فعالیت می‌کنند، این ظرفیت بزرگ معدنی زمانی باعث شکوفایی اقتصادی شهرستان بافق و استان یزد خواهد شد که از طریق افزایش ظرفیت صنایع فولادی به محصولات با ارزش افزوده بیشتر تبدیل شود که علاوه بر افزایش بهره وری از منابع و معادن، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید را زمینه ساز می‌شود.

    مهمترین معدن سنگ آهن منطقه (چغارت) در 13 کیلومتری شهربافق و مرکز شهرستان 50 هزار نفری بافق در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرق یزد قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر