کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی گاز تحویلی به تولیدکنندگان فولاد

عصر معدن- نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: شرکت‌های فولادی زمستان امسال را نیز مانند سال گذشته با کمبود گاز سپری کردند و از اواخر آذر ماه تاکنون را با کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی پشت سر گذاشتند.;

کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی گاز تحویلی به تولیدکنندگان فولاد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایلنا، امین ابراهیمی، نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از تداوم محدودیت‌ها برای تامین گاز شرکت‌های فولاد در زمستان سال جاری خبر داد و گفت: شرکت‌های فولادی زمستان امسال را نیز مانند سال گذشته با کمبود گاز سپری کردند و از اواخر آذر ماه تاکنون را با کاهش 30 تا 50 درصدی پشت سر گذاشتند.

    وی در پاسخ به اینکه چرا سرمای زمستان امسال شدت زمستان سال گذشته را نداشت اما از شدت محدودیت‌ها کاسته نشد، اظهار کرد: امسال چند واحد جدید به مجموع واحدهای فولاد کشور اضافه شده و تولید این واحدها بر مصرف گاز صنعت افزوده است بنابراین اگر تامین گاز در شرکت‌های فولادی به تفکیک هر شرکت بررسی شود در کل در زمستان امسال شرایط بهتری نسبت به زمستان پارسال حاکم بود اما با این حال محدودیت با درصدهای یادشده نیز به صنعت فولاد تحمیل شد.

    ابراهیمی در پاسخ به اینکه واحدهای فولادی جدید در حالی وارد مدار تولید می‌شوند که در تامین گاز و برق واحدهای پیشین نیز مشکل وجود دارد و این یک رفتار تناقض است، گفت: از این تناقض‌ها زیاد داریم اما به هر حال باید تجربه گذشته را چراغ راه آینده کرد و به دلیل چالش‌هایی که در تامین گاز و برق واحدهای کنونی فولادی وجود دارد از الان به بعد هیچ مجوز جدیدی برای احداث واحد فولادی صادر نشود. در حالی که اکنون حدود 130 میلیون مجوز ساخت واحدهای فولادی در اختیار مردم است که باید ساماندهی شود و در همین حال مجوزهای جدید نیز در سامانه مجوزها همچنان صادر می‌شود. اگر تمام این مجوزها به احداث واحد فولادی بینجامد تولید فولاد کشور از 200 میلیون تن در سال هم فراتر خواهد رفت.

    نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: در حال حاضر 46 میلیون تن ظرفیت نصب شده قطعی در کشور برای تولید محصولات نیمه نهایی فولادی وجود دارد. در افق 1404 نیز تولید 55 میلیون تن فولاد در کشور تعریف شده که تا آن سال ظرفیت تولید به 60 میلیون تن تا 70 میلیون تن هم خواهد رسید.

    وی تصریح کرد: این ظرفیت‌ها در حالی ایجاد شده که علاوه بر کمبود برق و گاز موردنیاز تولید با کمبود سنگ آهن هم روبه‌رو هستیم و چالش سنگ آهن به دلیل چالش برق و گاز است که تاکنون برجسته نشده است.

    ابراهیمی خاطرنشان کرد: با وضعیت کنونی که در تامین برق و گاز صنایع فولادی وجود دارد هر چند ظرفیت نصب شده قطعی در زنجیره فولاد 46 میلیون تن در سال است اما حداکثر تولید ما به 33 میلیون تن در سال می‌رسد و در نتیجه میان ظرفیت تولید فولاد و تولید در کشور حدود 13 میلیون تن اختلاف وجود دارد و اگر ظرفیت تولید همچنان به سیر افزایشی ادامه دهد اما زیرساخت‌های موردنیاز تولید مانند حامل‌های انرژی، مواد اولیه، حمل و نقل و... تامین نشود اختلاف میان ظرفیت تولید و تولید فولاد در کشور بیشتر از 13 میلیون کنونی خواهد شد.

    کاهش عوارض صادرات هنوز به گمرکات ابلاغ نشده

    نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه از چالش‌های صادرات محصولات زنجیره فولاد گفت و توضیح داد: مشکلی اصلی که در صادرات محصولات زنجیره فولاد وجود دارد تعاریفی است که از مواد اولیه خام و نیمه خام ارائه می‌شود. این تعاریف سلیقه‌ای هستند و در ارائه آنها توجهی به استانداردهای بین‌المللی و تعاریف انجمن جهانی فولاد نمی‌شود. بنا بر تعریف انجمن جهانی فولاد محصولاتی مانند بلوم، بیلت و اسلب را محصول نیمه‌‌نهایی می‌نامند اما در کشور ما از این محصولات به عنوان مواد اولیه خام و یا در یک تعبیر غیرکارشناسی به عنوان مواد اولیه نیمه‌خام یاد شده و براساس همین تعاریف نادرست بر آنها عوارض صادراتی وضع شده است.

    وی افزود: با وضع این عوارض صادرات محصولات فولادی نیمه‌نهایی به شدت کاهش یافته در حالی که این گروه از محصولات دو برابر نیاز داخل کشور تولید می‌شود و باید صادر شود.

    ابراهیمی اظهار کرد: قول‌هایی مبنی بر کاهش این عوارض داده شده اما هنوز به گمرکات چیزی ابلاغ نشده است و همچنان بر صادرات شمش 2 درصد عوارض وضع شده و 2 درصد مالیات نیز پرداخت می‌شود در نتیجه 4 درصد از هر محموله‌‌ای که بار کشتی می‌شود به عنوان عوارض و مالیات پرداخت می‌شود. با این حال وعده‌ داده شده عوارض صادرات شمش فولادی به یک درصد، آهن آسفنجی به 12 درصد و گندله هم به یک درصد کاهش داده شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر