اولین شرکت پروژه محور معدن و صنایع معدنی در آستانه پذیرش در فرابورس

عصر معدن- جلسه بررسی پذیرش شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در فرابورس با حضور اعضای هیئت پذیرش و مدیران شرکتهای مختلف معدنی و فولادی امروز یکشنبه ۱۴ دیماه برگزار شد.;

اولین شرکت پروژه محور معدن و صنایع معدنی در آستانه پذیرش در فرابورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، این شرکت اولین شرکت پروژه محور سهامی عام در صنعت به شمار می رود که برای تسریع در روند اجرا و بهره برداری پروژه ها تاسیس شده و نقش بسزایی در مدیریت بهینه و تامین مالی طرح ها ایفا خواهد کرد.

    تجلی توسعه معادن و فلزات به همت هلدینگ «ومعادن» و حمایت ویژه ایمیدرو، وزارت صمت و سازمان بورس شکل گرفته و در مراحل بعدی غولهای بزرگ معدنی همچون چادرملو و گل گهر در آن مشارکت نموده اند.

    پروژه محور بودن این شرکت باعث می شود منابع مالی جذب شده مستقیما وارد عرصه تولید شده و سودآوری و بهره وری بالاتری را برای سرمایه گذاری ها در پی داشته باشد.

    بهترین روش تامین مالی پروژه ها

    مرتضی علی اکبری مدیرعامل شرکت تجلی در این جلسه گفت: ازمیان روشهای مختلفی که برای تأمین مالی پروژه ها وجود دارد این نکته قابل توجه است که بانکها وامهای بلند مدت نمی دهند و اصل، بهره و کارمزد در مدت نسبتا کوتاهی باید بازپرداخت شود. در مورد تامین مالی از ابزارهای بورس هم بهره باید ظرف سه یا شش ماه پرداخت شود . این وضعیت با ماهیت پروژه ها که نوعا به مدت زمان بیشتری برای رسیدن به سوددهی نیاز دارند، همخوانی ندارد. بنابراین مشارکت اشخاص در قالب پذیره نویسی بورس بهترین گزینه برای پروژه هاست.

    وی افزود : حداقل 51 درصد سهام این شرکت در اختیار سه شرکت توسعه معادن و فلزات ، چادرملو و گل گهر خواهد بود و در صورت موافقت فرابورس حداکثر تا سقف 49 درصد سهام به صورت عمومی پذیره نویسی خواهد شد.

    علی اکبری همچنین گفت: برنامه شرکت تجلی برای افزایش سرمایه در مجموع 6000 میلیارد تومان است و بخشی از این سرمایه از محل مطالبات سهامداران تامین خواهد شد.

    وی در خاتمه از حمایتهای بیدریغ دکتر الستی مدیرعامل سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، مدیران سازمان بورس، ایمیدرو و وزارت صمت برای رفع موانع و تسریع شکل گیری این حرکت و همکاری تأمین سرمایه امین در پیشبرد کار تقدیر و تشکر کرد

    وضعیت فعلی و پروژه های شرکت تجلی

    در حال حاضر شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات مالکیت 48 درصد شرکت آهن و فولاد سرمد ابرکوه، 35 درصد شرکت تهیه و تولید شرق فولاد خراسان، 32 درصد شرکت جاده، ریل، دریا (همراه) و 30 درصد شرکت صبا امید غرب خاورمیانه را در اختیار خود دارد. از میان این شرکتها، آهن و فولاد سرمد ابرکوه برای پذیرش در بورس اقدام کرده و در حال طی مراحل قانونی و اداری برای حضور در بازار سرمایه است.

    چهار پروژه بزرگ در قالب این شرکتها شکل گرفته که عبارتند از :

    1.    احداث کارخانه 2.5 میلیون تنی تولید کنسانتره سنگ آهن در منطقه سنگان (شرق فولاد خراسان) با پیشرفت 24 درصدی

    2.    احداث واحد کلاف سازی 400 هزارتنی (با 40 درصد پیشرفت) و کارخانه فولاد با ظرفیت 600 هزارتن شمش (35درصد پیشرفت فیزیکی) (سرمد ابرکوه)

    3.    طرح تولید 1 میلیون تن آهن اسفنجی (سرمد ابرکوه)

    4.    احداث کارخانه گندله سازی کردستان با ظرفیت 920 هزارتن (صبا امید غرب خاورمیانه)

    حضور بزرگان صنعت و مدیران با سابقه

    هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران و عضو هیئت پذیرش در این جلسه گفت: بزرگان صنعت در شرکت تجلی در قالب سهامدار عمده حضور دارند و این به نوعی به منزله ضمانت اجرای پروژه هاست. خوشبختانه مدیران توانمند و باسابقه ای به عنوان تیم اجرایی مسئولیت این کار را بعهده گرفته اند و مناسب است این مدیران و سوابق ایشان به مردم معرفی شوند، چرا که این امر باعث اعتماد بیشتر آنها به جدی بودن کار و به ثمر نشستن پروژه ها خواهد شد. تیم اجرایی و مدیریتی برای یک شرکت پروژه محور بسیار مهم است.

    وی تاکید کرد: تا برای تامین اعتماد بیشتر مردم و تضمین سرمایه گذاری ایشان از ابزارهای مالی موجود در بورس به خوبی استفاده شود.

    تجریشی، عضو دیگر هیئت پذیرش فرابورس در این جلسه گفت: جای خالی این کار از مدتها قبل احساس می شد. چند ابزار دیگر در این راستا معرفی شده بود اما هیچکدام نتوانستند نیاز بازار اولیه را در مورد تأمین مالی پروژه ها آنچنان که شایسته است، مرتفع کنند.

    وی افزود: لازم است تمام ریسک ها و محاسبات به دقت مورد بررسی قرار گیرد تا این حرکت به خوبی شکل گیرد.

    محمود زیدآبادی معاون مالی و اقتصادی شرکت گل گهر نیز در این جلسه ضمن تاکید بر ارزشمند بودن این حرکت در سطح کشور گفت: این حرکت باعث می شود هم راستا با سیاست های کلان اقتصادی پول در گردش کاهش پیدا کند و سمت و سوی این پولها به سمت چرخه تولید حرکت کند. لیکن باید دقت کرد طوری این حرکت شکل گیرد که حداکثر اعتماد سازی در مردم ایجاد شود چرا که ادامه این حرکت را در شرکتهای مختلف بزرگ معدنی و صنعتی کشور و زیرمجموعه های ایمیدرو دنبال خواهد شد و شرکتهای مشابهی بناست وارد این عرصه شوند.

    انتظار می رود با پذیرش شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در فرابورس و مشارکت عمومی مردم در قالب پذیره نویسی سهام در کنار شرکتهای بزرگی چون هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، چادرملو و گل گهر حرکت نوینی در تامین مالی و پیشبرد پروژه های حوزه معدن و صنایع معدنی شکل گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر