یک کارشناس زمین‌شناسی مطرح کرد:

سهم ۶۰ درصدی مصالح ساختمانی از ذخایر شناسایی‌شده معدنی

عصر معدن- یک کارشناس زمین‌شناسی با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد ذخایر شناسایی‌شده معدنی کشور مصالح ساختمانی است، گفت: دستیابی به آمارهای دقیق و مستند، ضامن برنامه‌ریزی و تحقق اهداف مورد انتظار است.;

سهم ۶۰ درصدی مصالح ساختمانی از ذخایر شناسایی‌شده معدنی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، «مصطفی عالمی» روز پنجشنبه تصریح کرد: براساس آمارهایی که از سوی رسانه ها در جامعه منتشر می شود، کشورمان دارای حدود 60 میلیارد تن مواد معدنی است و این داده آماری می تواند، ایده فراموشی نفت و اتکا به بخش معدن را عمق بخشد، اما اینکه این رقم چه میزان به واقعیت نزدیک و قابل استناد باشد،  نیازمند اطلاعات روز و گمانه زنی است.

    وزارت صنایع و معادن دولت دهم آمار داد که میزان ذخایر معدنی شناسایی شده در سطح کشور 57 میلیارد تن است که از این رقم حدود 34 میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است و در عین حال ارزش اقتصادی ذخیره معدنی کشور را بالغ بر 770 میلیارد دلار برآورد کرد.

    دولت یازدهم با برنامه ریزی اولیه برای شناسایی ذخایر جدید کشور، گستره 250 هزار کیلیومتر مربع را در سال 1393 در دستور کار خود قرار داد و تا سال 1397 به حدود 270 کیلومتر مربع رسید.

    عالمی خاطرنشان ساخت: چنانچه بخواهیم ارزیابی دقیقی از ذخایر معدنی داشته باشیم، باید بدانیم که حدود 60 درصد ذخایر شناسایی شده معدنی کشور مصالح ساختمانی است که در این میان شن و ماسه سهم زیادی دارند و برخی از مصالح ساختمانی ارزش اقتصادی ندارند.

    دولت دوازدهم از سال 1397 برنامه اکتشافی 440 هزار کیلومتر مربع از گستره کشور را در دستور کار خود قرار داده است و انتظار می رود تا پایان امسال دستاوردهای این اقدام، مورد ارزیابی قرار گیرد.

    آمارهای اعلام شده در دولت یازدهم توسط مهدی کرباسیان معاون سابق وزیر صنعت، معدن وتجارت و رییس هیات عامل ایمیدرو حاکی است که در چارچوب برنامه اکتشافی 250 هزار کیلومتر مربع از خاک کشور که از سال 1393 به مورد اجرا گذاشته شد، 42 تن طلا، 22 میلیون تن بوکسیت، 103 میلیون تن باریت، 30 هزار تن آنتیموان، 65 هزار تن عناصر نادرخاکی، 345 میلیون تن زغال کک شو، 200 میلیون تن زغال حرارتی و 500 میلیون تن سنگ آهن به عنوان ذخایر قطعی کشف شد.

    کارشناس زمین شناسی مزبور تصریح کرد: تعداد معادن فعال هم از سوی دستگاه های مختلف، محل اختلاف است، وزارت صنعت، معدن وتجارت شمار معادن دارای پروانه بهره برداری را بیش از 10 هزار معدن اعلام کرده که حدود پنج هزار و 600 معدن فعال و بقیه راکد یا غیرفعال است، اما همین آمار امروز از سوی سازمان نظام مهندسی معدن مورد اختلاف است.

    وی گفت: سازمان نظام مهندسی معدن ایران مرجع رسمی برای ارایه آمار معادن فعال و یا غیرفعال نیست، اما امروز بر روی سایت این سازمان شمار معادن فعال کشور هفت هزار و 562 معدن ثبت شده که معلوم نیست، مرجع این آمار از کجاست؟

    عالمی با بیان اینکه اختلاف های آماری و عدم تطابق داده ها بایکدیگر مانع از هرگونه برنامه ریزی دقیق و اصولی است،  ابراز امیدواری کرد: براساس برنامه های پنج ساله وظایف هریک از دستگاه ها مشخص شده و برپایه آنها اهداف و افق پیش روی هر دستگاه تبیین و ترسیم شود.

    کارشناس یاد شده گفت: معادن غیرفعال نیازمند بررسی های دقیق کارشناسی است، زیرا سرمایه ملی کشور مغفول مانده و دستگاه های اجرایی باید به مردم در این ارتباط پاسخگو باشند و نهادهای نظارتی هم نسبت به این موضوع به طور جدی برخورد کنند.

     ایران با اکتشاف 68 نوع ماده معدنی در سطح جهان از لحاظ تنوع بین 10 کشور شاخص دنیا جای گرفته است.  

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر