از طلا توقعی نداشته باشید

عصر معدن- هفته جاری آزمون مهمی برای خریداران طلا خواهد بود و آنها منتظرند ببینند قیمت این فلز ارزشمند بالای ۱۴۰۰ دلار در هر اونس می‌ماند یا از این مرز عقب نشینی خواهد کرد.;

از طلا توقعی نداشته باشید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، برخی از تحلیلگران می‌گویند احتمال کاهش نرخ‌های بهره آمریکا در اواخر ماه میلادی جاری از قیمت طلا در چند هفته آینده پشتیبانی خواهد کرد، اما عوامل قابل توجهی برای تغییر زمینه بنیادین در بازارهای مالی و فراهم کردن روند جدید افزایشی برای این فلز گرانبها وجود ندارد.

    بازار طلا هفته گذشته رشد اندک قیمت‌ها را مشاهده کرد با این حال قیمت طلا بالای مرز روانی مهم 1400 دلار در هر اونس ماند. قیمت طلا اواخر هفته گذشته پس از اظهارات جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا در برابر اعضای کنگره که کاهش نرخ‌های بهره را در 31 ژوئیه تقریباً تأیید کرد، تقویت شد و هر اونس طلا برای تحویل در اوت در معاملات بازار آمریکا آخرین بار با بیش از یک درصد افزایش، 1418 دلار و 60 سنت معامله شد.

    با این حال تحلیلگران می‌گویند روند افزایشی طلا اکنون کاهش نرخ‌های بهره در ژوئیه را حساب کرده و بازار به اطلاعات جدیدی نیاز دارد تا در کوتاه‌مدت به محدوده بالاتر دیگری صعود کند.

    به گفته اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک، سرمایه گذاران نباید در چند هفته آینده انتظار حرکت چشمگیری را داشته باشند، زیرا فصل معاملات تابستانی آغاز شده و به دلیل فعالیت اندک بازار احتمال وجود دارد سودگیری معامله گران، قیمت طلا را با کاهش روبرو کند.

    به گفته کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت مدیریت سرمایه SIA، قیمت طلا اخیراً رشد قابل توجهی داشته است، بنابراین تعجبی ندارد که ببینیم بازار به سمت فاز تحکیم قیمت تغییر جهت دهد. با این حال اگرچه ممکن است روند افزایشی در چند هفته آینده آهسته شود اما روند صعودی همچنان ادامه خواهد داشت.

    اگرچه پاول اعلام کرده که بانک مرکزی آمریکا آماده کاهش نرخ‌های بهره برای پشتیبانی از اقتصاد این کشور است، اما اکنون توجه بازار به این موضوع جلب شده که آیا کاهش نرخ‌ها در ماه جاری یک اقدام یکباره خواهد بود یا شروع سیکل جدیدی از تسهیل سیاست پولی است.

    ابزار دیده‌بان فدرال شرکت CME نشان می‌دهد بازارها بیش از 75 درصد انتظار دارند نرخ‌های بهره 25 واحد و 24.5 درصد انتظار دارند نرخ‌های بهره 50 واحد در 31 ژوئیه کاهش پیدا کند با این حال بازارها همچنان انتظار دارند نرخ‌های بهره تا پایان سال سه دور افزایش پیدا کند.

    اقتصاد آمریکا در وضعیت نسبتاً مطلوبی مانده، اما دانیل گالین، استراتژیست کالا در شرکت "تی دی سکوریتیز" می‌گوید: این پرسش در ذهن بسیاری از سرمایه‌گذاران خطور کرده که آیا آمریکا می‌تواند از آهسته شدن رشد اقتصاد جهانی مصون بماند که چنین سناریویی بعید به نظر می‌رسد.

    پاول اظهار کرده که ابهامات پیرامون رشد اقتصاد جهانی یکی از عوامل مهمی است که روی پتانسیل رشد اقتصاد آمریکا سنگینی می‌کند. انتظار می‌رود رشد ضعیف‌تر اقتصاد جهانی همچنان سرمایه گذاران را نگران نگه دارند، اما تحلیلگران هشدار می‌دهند اقدامات ژئوپلیتیکی عاملی است که نباید نادیده گرفته شود.

    بر اساس گزارش کیتکونیوز، برخی از تحلیلگران بازار پیش‌بینی کردند که طلا ممکن است در هفته جاری برای افزایش قیمت با چالش مواجه شوند، زیرا سرمایه گذاران توجه خود را به رکوردشکنی بازارهای سهام در آغاز فصل اعلام نتایج مالی شرکت‌ها معطوف کردند با این حال هانسن اظهار کرد سرمایه‌گذاران طلا را در کوتاه‌مدت نادیده می‌گیرند زیرا بازارها به دلیل مشابه که تسهیل سیاست پولی است روند صعودی در پیش گرفته‌اند.

    شاخص‌های بورس اس اند پی 500 و داوچونز بازار آمریکا هفته گذشته در پی اظهارات پاول به رکورد بالایی صعود کرده بودند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر