ضرورت سرمایه‌گذاری ۱۹ میلیارد دلاری برای توسعه زیربناهای بخش معدن

عصر معدن- طبق برآوردهای انجام شده، هزینه مورد نیاز زیربناهای بخش معدن و صنایع معدنی به منظور تحقق اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ بیش از ۱۹ میلیارد دلار است که ۶۸ درصد از این رقم مربوط به زنجیره فولاد است.;

ضرورت سرمایه‌گذاری ۱۹ میلیارد دلاری برای توسعه زیربناهای بخش معدن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، تامین امور زیربناها برای بخش خصوصی از جمله آب، جاده، خط ریلی و برق، در راستای سیاست‌های توسعه‌ای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) انجام می‌شود.

    در این میان تامین پایدار آب معدن و صنایع معدنی، از جمله اقدامات اساسی است که راهبری این مهم از سوی ایمیدرو و سرمایه‌گذاری آن توسط شرکت‌های بزرگ و همکاری بانک‌ها انجام شد.

    در سال گذشته قطعات یک تا سه خط انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران (سیرجان، سرچشمه و اردکان) افتتاح و سپس عملیات اجرایی سه خط انتقال آب از خلیج‌فارس به استان‌های خراسان‌رضوی و اصفهان و همچنین از دریای عمان به سیستان و بلوچستان آغاز شد.

    همچنین امسال تامین زیربناهای مورد نیاز راه و برق برای 56 معدن، طراحی شده و اجرایی می‌شود.

    مبادله تفاهم‌نامه ساخت 778 کیلومتر راه آهن سنگان بافق- سنگان با سرمایه‌گذاری 81 هزار میلیارد ریالی با وزارت راه و مشارکت بخش خصوصی، شروع عملیات اجرایی جاده ناحیه سنگان، با ارزش هشت‌هزار میلیارد ریال در قالب قرارداد مشارکت و مبادله تفاهم‌نامه ساخت اتوبان لامرد- پارسیان با سرمایه‌گذاری 10 هزار میلیارد ریال در راستای اهداف توسعه‌ای ایمیدرو انجام می‌شود.

    از سوی دیگر ایمیدرو توسعه مناطق صنایع انرژی‌بر را با تسهیلاتی که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد، از ابتدای دهه 80 عملیاتی کرده است.

    اکنون ایمیدرو علاوه بر منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس در غرب بندرعباس، توسعه مناطق ویژه لامرد در جنوب استان فارس، پارسیان در غرب استان هرمزگان و نیز کاشان را با هدف جذب سرمایه‌گذار در بخش صنایع معدنی کشور را در حال اجرا دارد.

    بر اساس این گزارش، زنجیره تولید فولاد به فرآیند تولید فولاد از استخراج سنگ آهن تا تولید شمش فولاد گفته می‌شود. به‌ طور کلی این زنجیره شامل استخراج سنگ آهن از معدن و سپس تبدیل آن به کنسانتره و ورود آن به بخش فولادسازی و در نهایت ورود به بخش نورد است.

    طبق جدیدترین پایش طرح جامع فولاد، ظرفیت‌های ایجاد شده تا پایان سال 99 شامل 39.4 میلیون تن ظرفیت تولید شمش فولاد، 37.18 میلیون تن آهن اسفنجی، 66.75 میلیون تن گندله و 64.11 میلیون تن کنسانتره است.

    تولید محصولات این زنجیره تا پایان سال 99 مشتمل بر تولید 30.7 میلیون تن فولاد خام، 31.14 میلیون تن آهن اسفنجی، 46.06 میلیون تن گندله، 50.06 میلیون تن کنسانتره و 104.1 میلیون تن سنگ آهن بود.

    امروز افزون بر 60 میلیارد تن ذخیره معدنی در سطح کشور شناسایی شده که از این رقم حدود 37 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است. شمار مواد معدنی اکتشافی در کشور 68 ماده است که سهم مصالح ساختمانی نسبت به فلزی غالب است.

    ایران دارای 10 هزار و 400 معدن دارای پروانه بهره‌برداری است که پنج‌هزار و 600 معدن آن فعال است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر