قائم مقام و عضو هیات عامل ایمیدرو در بازدید از سنگان اعلام کرد:

جذب سرمایه یک میلیارد دلاری در سنگان با راه اندازی کارخانه های کنسانتره و گندله سنگ آهن

عصر معدن- عباس نعیمی قائم مقام و عضو هیات عامل ایمیدرو گفت: مجتمع معادن سنگ آهن سنگان تاکنون یک میلیارد دلار سرمایه، در ساخت و راه اندازی کارخانه های کنسانتره و گندله سازی، جذب کرده است.;

جذب سرمایه یک میلیارد دلاری در سنگان با راه اندازی کارخانه های کنسانتره و گندله سنگ آهن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایمیدرو، عباس نعیمی که به همراه مدیران ایمیدرو برای بررسی طرح های توسعه سنگان به این مجتمع سفر کرده است، اظهار داشت: این مجتمع برنامه ایجاد 17.5 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن و 15 میلیون تن گندله سنگ آهن را در دست اجرا دارد که تاکنون مجموع ظرفیت کارخانه های به بهره برداری رسیده در بخش گندله سازی به 10 میلیون تن و در کنسانتره سنگ آهن به 5.1 میلیون تن رسیده است.

    وی افزود: راه اندازی این کارخانه سبب جذب سرمایه یک میلیارد دلاری در سنگان شده و در عین حال، رشد ارزش افزوده سنگ آهن را به داخل کشور منتقل کرده است. نعیمی تاکید کرد: نکته قابل توجه این است که رقم فوق، بدون احتساب سرمایه گذاری های در حال اجرا، هزینه های اکتشاف، معدنکاری و زیربنایی محاسبه شده است.

    قائم مقام ایمیدرو در عین حال خبر داد: این مجتمع همچنین در سال جاری 5 میلیون تن ظرفیت جدید کنسانتره و 2.5 میلیون تن ظرفیت جدید گندله وارد مدار تولید خواهد کرد که بدین ترتیب مجموع ظرفیت تولید کنسانتره سنگ آهن به 10.1 میلیون تن و ظرفیت گندله سازی به 12.5 میلیون تن می رسد.

    برنامه سال آینده؛ حرکت به سمت توازن

    به گفته نعیمی، در سال آینده با بهره برداری از کنسانتره شرق کاوه، ظرفیت کنسانتره منطقه به 12.6 میلیون تن می رسد و مجتمع معدنی سنگان از نظر زنجیره متوازن خواهد بود. وی یادآور شد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته طرح های توسعه باقیمانده نیز تا سال 1400 تکمیل خواهند شد و منطقه به هدفگذاری تعیین شده خواهد رسید.

    تحرک در طرح های سنگان

    این عضو هیات عامل ایمیدرو با یادآوری اینکه مجتمع معدنی سنگان که به سبب ذخایر غنی سنگ آهن لقب عسلویه شرق کشور را نصیب خود کرده، اظهار داشت: این مجتمع تا پیش از دولت یازدهم فعالیت چندانی در اجرا و توسعه طرح های فراوری سنگ آهن (کنسانتره و گندله سنگ آهن) نداشت اما ایمیدرو در راستای استراتژی جلب مشارکت بخش خصوصی، اقدام به فعال سازی پروژه های راکد کرد.

    وی افزود: پیش از آن تنها یک واحد تولید کنسانتره به ظرفیت تولید 2.6 میلیون تن و سرمایه گذاری 130 میلیون دلاری وارد مدار تولید شده بود که بعدها با سیاست های جدید ایمیدرو به شرکت سرمایه گذاری پارسیان (اُپال پارسیان) واگذار شد. نعیمی گفت: علاوه بر این با مشارکت 49 درصدی ایمیدرو، طرح 5 میلیون تنی گندله، متعلق به شرکت اپال پارسیان، با سرمایه گذاری 113 میلیون دلاری نیز اجرا و در سال 96 به بهره برداری رسید. به گفته وی، هم اینک یکی از طرح هایی که در حال اجرای این شرکت، طرح توسعه 2.4 میلیون تنی کنسانتره است که حداکثر تا 2 سال آینده تکمیل خواهد شد.

    سرمایه گذاری فولاد مبارکه

    نعیمی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: شرکت فولاد مبارکه متعهد به اجرای یک واحد 5 میلیون تنی کنسانتره و 5 میلیون تنی گندله شد که پیرو آن کارخانه 5 میلیون تنی گندله سازی با سرمایه گذاری 113 میلیون دلاری در سال 96 افتتاح شد. وی خبر داد: با توجه به پایش های انجام شده، در بهمن ماه سال جاری نیز واحد 5 میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن به میزان 265 میلیون دلار نیز تکمیل می شود و این کارخانه قرار است در 2 فاز وارد مدار تولید شود.

    ورود فولاد خوزستان به سنگان

    این مقام ایمیدرو به ورود شرکت فولاد خوزستان به سرمایه گذرای در سنگان اشاره کرد و گفت: شرکت سرمایه گذار توسعه ملی نیز از سال 93 اقدام به توسعه 2.5 میلیون تن کنسانتره و 2.5 میلیون تن گندله کرد. واحد کنسانتره سنگ آهن این شرکت نیز با سرمایه گذاری 161 میلیون دلار در سال 96 افتتاح شد و سپس سهام این کارخانه (با تغییر نام به صنعتی معدنی توسعه فراگیر سناباد)، در اختیار شرکت فولاد خوزستان به عنوان مصرف کننده این محصول قرار گرفت.

    وی افزود: پیرو این اقدام،‌ شرکت فولاد خوزستان اقدام به تکمیل واحد گندله سازی کرد و طبق پیش بینی ها این پروژه در بهمن ماه سال جاری با سرمایه گذاری 190 میلیون دلار به بهره برداری خواهد رسید.

    فولاد خراسان

    قائم مقام ایمیدرو درباره فعالیت های فولاد خراسان نیز گفت: این شرکت دیگر شرکت سرمایه گذار ناحیه معدنی سنگان است و در حال حاضر ساخت پروژه 2.5 میلیون تنی کنسانتره را در دست اقدام دارد که با توجه به شرایط تحریم،‌ با مشکلاتی مواجه شده است.

    وی تاکید کرد: با اینحال بر اساس تعهد سرمایه گذار این پروژه تا 2 سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. فولاد خراسان پیشتر واحد 2.5 میلیون تنی گندله سازی خود را اردیبهشت ماه سال گذشته در محل سایت کارخانه (نیشابور) راه اندازی کرده است.

    فولاد شرق کاوه

    عضو هیات عامل ایمیدرو درباره یکی دیگر از سرمایه گذاران سنگان گفت: شرکت شرق کاوه نیز یکی دیگر از سرمایه گذاران در این ناحیه به شمار می آید که متعهد به اجرای یک واحد 2.5 میلیون تنی کنسانتره و یک واحد 2.5 میلیون تنی گندله بوده است.

    به گفته نعیمی، کنسانتره سازی این واحد با پیشرفت نزدیک به 70 درصدی در حال اجراست و پیش بینی می شود در آبان سال آینده به بهره برداری رسد. همچنین قرارداد گندله این شرکت نیز منعقد شده و پیش بینی می شود تا سال 1400 به بهره برداری برسد.

    در مسیر تحقق هدف نهایی

    نعیمی در بخش پایانی سخنانش یادآور شد: ایمیدرو در سال جاری به منظور تامین سنگ آهن موردنیاز کارخانه های فوق اقدام به فراخوان انتخاب پیمانکار در دو مرحله و برای دو بخش "الف" و "ب" ناحیه سنگان کرد و خوشبختانه پیمانکاران مربوط به هر دو ناحیه انتخاب شده است.

    وی در این باره اظهار داشت: روز گذشته عملیات استخراج پیمانکار ناحیه "ب" آغاز شد و قرارداد پیمانکار ناحیه "الف" نیز طی هفته آینده نهایی خواهد شد.

    قائم مقام ایمیدرو تاکید کرد: بدین ترتیب از طریق هم افزایی و مشارکت دولت با بخش خصوصی بزرگترین معدن سنگ آهن کشور در حال تولید و توسعه است. همچنین با اکتشافات گسترده ای که در این ناحیه انجام شده این امیدواری وجود دارد که بتوان به ذخایر قطعی سنگ آهن بیشتری در منطقه دست یافت و توسعه های بیشتری با هدف تکمیل زنجیره صنایع فولادی کشور را اجرا کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر