معدنی‌ها در راه بورس

عصر معدن- بورس تهران در حالی معاملات هفته منتهی به ۱۷ اردیبهشت ماه را با ثبت بازدهی بیش از ۱۱درصدی شاخص کل سپری کرد که این روزها صحبت هایی پیرامون عرضه معادن در بورس به گوش می‌رسد.;

معدنی‌ها در راه بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از معدن 24، سود بازار سهام از ابتدای سال تا این تاریخ یعنی نیمه بهار به بیش از 90درصد رسید. در این میان بهار طلایی بورس با رونق چشمگیر در برخی از صنایع و گروه‌های فعال در بازار همراه شده است. به طوریکه معدنی‌ها و فلزی‌ها در هفته گذشته پربازده بودند و به ترتیب با میانگین رشد 16.6 و 15.7 درصد قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند. به این ترتیب با احتساب رشد مزبور، بازدهی گروه معدنی فعال در بورس از ابتدای امسال تا چهارشنبه گذشته بسیار درخشان بود. این گروه نیمه بهار امسال (معادل 30 روزکاری) را با ثبت رشد رویایی 103.6درصدی سپری کرد.

    گروه فلزی‌ فعال در بازار سهام نیز که سهم 14.6درصدی از کل بورس را به خود اختصاص داده اند، توانستند بازدهی 15.7درصدی در مقیاس هفتگی و سود 98.4درصدی از ابتدای سال را به نمایش گذارند. در همین راستا گروه فلزات اساسی در هفته گذشته از منظر حجم و ارزش معاملات نیز دومین صنعت بورسی بودند. در این میان جاماندن گروه‌های کالایی از رشدهای قیمتی پیشین بازار سهام به ویژه در سال گذشته را شاید بتوان یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش توجه به این دو گروه عنوان کرد. البته نقش بهبود نسبی قیمت‌ها در بازار جهانی و بالطبع رشد قیمت فلزات را نباید در رشد این گروه بی‌تاثیر دانست.

    نگاهی دقیق تر به معدنی ها
    همانطور که عنوان شد گروه معدنی فعال در بورس توانست بازدهی 16.6درصدی را در هفته گذشته کسب کند. در این میان بررسی نمادهای معامله شده در این صنعت نشان می‌دهد که دو غول معدنی یعنی گل گهر و چادرملو خوش درخشیدند.

    در حالی گل گهر سه شنبه هفته قبل یعنی شنبه 9 اردیبهشت ماه شاهد برگزاری مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام بود که در این جلسه در خصوص افزایش سرمایه «کگل» تصمیم گیری شد. به طوریکه قرار شد سرمایه شرکت 108درصد افزایش یابد. البته این افزایش سرمایه در دو مرحله صورت خواهد گرفت که یک مرحله آن یعنی معادل 55درصد قطعی شده و افزایش سرمایه مرحله دوم که معادل 53درصد است نیز در اختیار هیات مدیره قرار گرفته است. به این ترتیب در مرحله نخست سرمایه «کگل» از 4هزار و 800میلیارد تومان کنونی به 7هزار و 440میلیارد تومان خواهد رسید. این افزایش سرمایه 55درصدی از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران است. در ادامه نیز سرمایه «کگل» 10میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. این افزایش سرمایه 53درصدی نیز از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران بوده که در مجمع مزبور به هیأت مدیره تفویض شد تاحداکثر طی یک سال آن را عملیاتی کند.

    به این ترتیب گل گهر بعد از برگزاری مجمع فوق در روز دوشنبه 15 اردیبهشت ماه بازگشایی شد و طی سه روز کاری مزبور توانست بازدهی 15درصدی را به نمایش گذارد. این نماد در سه روز مزبور با صف خرید سنگین روبه‌رو شد و در پایان آخرین روز کاری هفته نیز مازاد تقاضایی بالغ بر 12میلیون سهم را یدک کشید. البته «کگل» از ابتدای سال 99 تا آخر روز چهارشنبه هفته گذشته سودی بالغ بر 27درصد را نصیب سهامداران کرد.

    در سمت دیگر عملکرد دیگر غول معدنی نیز قابل توجه بود. در حالی بازدهی چادرملو در هفته گذشته تنها به 14.6درصد رسید که این نماد سود شگفت‌انگیز 127درصدی را به نمایش گذاشت. در این نماد نیز اخبار مثبت به بازار مخابره می‌شود. به طوریکه مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: اکنون آنومانی D 19 سوی چادرملو تا مرحله عمومی اکتشاف را پشت سر گذاشته و برای بحث‌های حفاری آن آماده می‌شویم. «علی اصغرزاده» در گفت‌وگو با سایت معدن 24 افزود: بررسی‌ها نشان داده در عمق بیش از 150 متری این معدن سنگ آهن وجود دارد، اما باید میزان عیار و ذخیره آن مشخص شود. همچنین مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده به زودی پیمانکار حفاری این معدن انتخاب می‌شود.

    90درصد سود طی 19روز
    توسعه‌ معادن ‌و فلزات نیز از دیگر نمادهای این گروه بود که عملکرد مثبتی را در کارنامه هفته گذشته خود ثبت کرد. در حالی «ومعادن» به سود 26.6درصدی طی هفته گذشته رسید که بازدهی این نماد تا نیمه بهار امسال نیز معادل 90درصد بود. البته باید عنوان شد که «ومعادن» به دلیل توقف‌های زیاد، تنها 19روز کاری در سال 99 را تجربه کرده است.

    البته در این میان سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات طی هفته گذشته با تغییر مدیریتی مواجه شد. به طوریکه مدیرعامل این شرکت از اعلام استعفای به اعضای هیات مدیره خبر داد. عزیز الله عصاری مدیرعامل «ومعادن» گفت: اینجانب استعفا را از سمت مدیرعاملی و عضو هیات مدیره به هیات مدیره اعلام کردم. در این میان شایعاتی در خصوص جایگزین وی به عنوان مدیرعامل مطرح است که یکی از این موارد یونس الستی، معاون وزیر صمت است که گفته می‌شود قرار است مدیرعامل «ومعادن» شود. حال باید در انتظار هفته جاری و اخبار قطعی پیرامون انتخاب مدیرعامل جدید «ومعادن» بود.

    همچنین توسعه معادن و فلزات در هفته گذشته دو شفاف‌سازی بر سایت اطلاع رسانی کدال منتشر کرد؛ یکی از این موارد برنده شدن در مزایده خرید سهام شرکت‌های گروه راهبران اقتصادی آرمان و تامین سرمایه تمدن بود. البته شرکت تاکید کرده که به دلیل رعایت الزامات قانونی، عدم قطعیت در این موضوع وجود دارد و هر زمان که مذاکرات منجر به عقد قرارداد شود، اطلاع رسانی در این زمینه صورت خواهد گرفت.

    معدنی‌ها در راه بورس
    از سوی دیگر صحبت هایی پیرامون عرضه معادن در بورس به گوش می‌رسد. در این راستا ئیس جمهور با توصیه به عرضه اولیه سهام ایمیدرو و فروش زمین‌های بزرگ و عرضه معادن در بورس گفت: بورس تهران استعداد بسیاری دارد و می‌تواند چندین برابر شود.بورس وقتی زنده است که دولت اقدام به عرضه سهام جدید کند.

    حسن روحانی در مراسم بهره‌برداری از چهار طرح شرکت بورسی ملی مس گفت: سال گذشته بخش معادن 26 هزار میلیارد پروژه در کرمان افتتاح شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال حدود 30 هزار میلیارد تومان افتتاح جدید صورا گیرد که پاسخ قاطع که کارگران، مسئولان و مدیران به استکبار است که علی‌رغم توطئه‌ها، پیش می‌رویم و اشتغالزایی می‌کنیم و بازارسرمایه را رونق می‌بخشیم.

    وی با تاکید بر لزوم آزادسازی پهنه‌های معادن و برای افزایش اشتغال زیاد ادامه داد: اختلافاتی بین محیط‌زیست و معادن وجود دارد که باید تلاش شود در شورای‌عالی محیط‌زیست حل و فصل شود.

    رئیس‌جمهوری تاکید بر واگذاری سهام شرکت‌های دولتی حوزه معدن به مردم گفت: به ایمیدرو توصیه می‌شود اقدام به عرضه سهام در بورس کند.

    فولادی‌ها چه کردند؟
    همانطور که عنوان شد شاخص گروه فلزی فعال در بورس هفته گذشته را با ثبت بازدهی 15.7درصدی سپری کردند. در این میان بهبود نسبی قیمت‌ها در بازارهای کالای جهانی در اقبال خریداران به سمت این نمادها بی‌تاثیر نبود.

    در این گروه فولاد مبارکه سود 17.7درصدی در هفته گذشته دست یافت. ولی بازدهی این نماد از ابتدای امسال بسیار قابل توجه بود. به طوریکه هر سهم «فولاد» به سودی بالغ بر 120درصد دست یافت. همچنین فولاد مبارکه اصفهان فروردین ماه سال جدید را با عملکرد مثبتی آغاز کرد. بر این اساس «فولاد» دردوره یک ماهه منتهی به پایان فروردین ماه سال 99 از محل فروش محصولات خود بیش از 2هزار و 500میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11درصد رشد نشان می‌دهد.

    از سوی دیگر در حالی هفته گذشته شایعاتی در فضای مجازی پیرامون تاثیر شیوع ویروس کرونا بر فعالیت فولاد مبارکه منتشر شد که شرکت در این راستا اقدام به شفاف‌سازی کرد و گفت: «شیوع ویروس کرونا طی دو ماه گذشته بر تولیدات شرکت تاثیری نداشته و حتی در فروردین ماه امسال رکوردهای تولید در ناحیه آهن‌سازی به میزان 711 هزار و 500 تن آهن اسفنجی، واحد شهید خرازی با 251 هزار و 650 تن، ناحیه آهن‌سازی و ریخته گری مداوم 636 هزار تن تختال و ناحیه فولاد صبا 127 هزار و 200 تن کلاف گرم رقم خورد. همچنین پیش‌بینی شرکت برای امسال ادامه روند مطلوب تولیدات و کسب رکوردهای بهتر است.»

    در این گروه دیگر نمادهای فعال نیز وضعیت مثبتی را تجربه کردند. به طوریکه ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران بازدهی 19درصدی در هفته گذشته و 106درصدی از ابتدای امسال را به نمایش گذاشت. ملی صنایع مس ایران در دوره یک ماهه فروردین ماه سال 99 نیز از محل فروش محصولات خود مبلغ 558میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 66درصد رشد داشته است.

    بازدهی 22درصدی هر سهم فولاد خوزستان، بازدهی 11درصدی فولاد هرمزگان جنوب، 8درصدی فولاد کاوه جنوب کیش و 6درصدی آهن و فولاد ارفع از دیگر فعالیت‌های نمادهای این صنعت در هفته گذشته بود.

    چشم‌انداز مثبت
    در همین راستا آمار منتشره نشان دهنده تداوم شرایط مطلوب صنعت فولاد است. براساس آمار مزبور ایران در بین رقبا در خاورمیانه از نظر تولید و صادرات حرف اول را می‌زند و انتظار می‌رود تا 1404 از سطح دهم جهانی هم با ارتقای جایگاه به رده هفتم برسد. برپایه داده‌های طرح جامع فولاد کشور، عمده تولید‌کنندگان فولاد در خاورمیانه کشورهای ایران، عربستان، امارات و قطر هستند که سهم کشورمان با تولید حدود 25 میلیون تن در سال 2018 بالغ بر 69 درصد ثبت شد. کشور عربستان با 15 درصد تولید، امارات با 9 درصد و قطر با هفت درصد با فاصله بسیار زیاد در منطقه پشت سرایران قرار گرفته‌اند.

    آمارهای رسمی وزارت صنعت پیرامون برنامه صادرات در افق چشم‌انداز 1404 رقم 14 میلیون تن را نشان می‌دهد که این رقم خوشبینانه در صورتی قابلیت تحقق دارد که بخش ساختمان و مسکن کماکان در شرایط رکود قرار داشته باشند. این در حالی است که طرح ملی مسکن که برنامه ساخت 400 هزار واحد را در دستور کار دارد، می‌تواند تقاضای داخلی را ارتقا بخشد. در همین راستا براساس سند چشم‌انداز پیش‌بینی شده در سال 1404 میزان صادرات فولاد در قالب شمش، 7 میلیون تن و به همین میزان هم مقاطع فولادی صادر شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر