تقاضای جدید هند و چین برای خرید سیمان ایران

عصر معدن- یک کارشناس صنعت سیمان از تقاضای جدید تجار هندی و چینی برای خرید سیمان ایران خبر داد و گفت: پیش بینی می شود، صادرات سیمان امسال ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.;

تقاضای جدید هند و چین برای خرید سیمان ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از فارس، علی‌محمد بُد  با اشاره به ورود تقاضای جدید برای خرید سیمان ایران از طرف هند و چین، اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت انرژی در دنیا، تقاضا برای خرید سیمان ایران افزایش پیدا کرده و درخواست‌های جدیدی از سوی خریداران هندی و چینی داشته‌ایم.

    وی تصریح کرد: اگر قیمت جهانی فولاد را 400دلار در نظر بگیریم، حدود 100 دلار برای تامین انرژی در این بخش هزینه می‌شود، در حالی که در ایران قیمت انرژی پایین‌تر است.

    این کارشناس صنعت سیمان ادامه داد: در مورد سیمان نیز قیمت جهانی حدود 60 دلار است که 15 تا 20 دلار آن سهم انرژی است.

    وی با اشاره به افزایش قیمت نفت در دنیا از 50 دلار به 70 دلار گفت: قیمت فولاد، کلینکر و سیمان صادراتی نیز افزایش یافته، هر چند به دلیل تحریم‌ها، قیمت سیمان ایران 15 تا 20 درصد پایین‌تر از قیمت‌های جهانی است.

    به گفته بُد، علاوه بر کویت، آفریقا و بنگلادش که قبلاً خریدار سیمان ایران بوده‌اند، حالا تجار هندی و چینی نیز تقاضاهایی برای خرید سیمان از ایران ارائه کرده‌اند و به دنبال عقد قراردادهایی برای خرید یک و نیم میلیون تنی سیمان هستند.

    وی در ادامه با اشاره به بخشنامه وزارت صنعت برای استفاده صادرکنندگان از ارز حاصل از صادرات جهت واردات مواد اولیه، گفت: این بخشنامه می‌تواند تاثیر مناسبی بر افزایش صادرات داشته باشد، هر چند با مشکلاتی در زمینه حمل‌ و نقل کالا روبه‌رو هستیم.

    وی افزود: افزایش نرخ ارز نیمایی از 7 هزار تومان به 11 هزار تومان نیز عاملی برای افزایش تقاضا جهت صادرات سیمان خوهد بود.

    بُد همچنین با اشاره به مازاد تولید 20 میلیون تنی سیمان در کشور، گفت: بیشترین صادرات سیمان ایران به چین، افغانستان، عراق و کویت اختصاص دارد.

    وی با اشاره به صادرات 12 میلیون تنی سیمان در سال گذشته، گفت: امسال نیز حدود 20 تا 30 درصد به این رقم اضافه خواهد شد.

    این کارشناس صنعت سیمان ادامه داد: سال گذشته حدود 48 میلیون تن سیمان در داخل مصرف شد که با احتساب میزان صادرات این محصول، تولید داخل حدود 60 میلیون تن بوده است، ولی برای امسال رشد اقتصادی منفی پیش‌بینی می‌شود که باعث می‌شود، تولید سیمان رشدی نداشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر