افزایش عمر کاری سگمنت‌های ماشین‌های ریخته‌گری مداوم به یک میلیون تن تختال

عصر معدن- رئیس تعمیرگاه ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه از افزایش عمر کاری سگمنت‌های ماشین‌های ریخته‌گری مداوم به یک میلیون تن تختال با صرفه‌جویی بیش از ۵ میلیارد تومان خبر داد.;

افزایش عمر کاری سگمنت‌های ماشین‌های ریخته‌گری مداوم به یک میلیون تن تختال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فولاد مبارکه اصفهان، روح‌الله بیران‌وند گفت: در تمام فولادسازهای دنیا، عمر کاری یک میلیون تن تختال به‌عنوان هدف و معیار (بنچ مارک) برای سگمنت‌های ماشین‌های ریخته‌گری در نظر گرفته می‌شود و رسیدن به این میزان تولید به ازای هر سگمنت، نشان‌دهنده کیفیت مطلوب سیستم نگهداری و تعمیرات در ماشین‌های ریخته‌گری و تأمین قطعات استاندارد و بی‌عیب است. ازاین‌رو کسب عمر یک میلیون تن تختال برای هر سگمنت، به‌عنوان شاخصی مهم در سنجش کیفیت نگهداری تعمیرات ماشین‌های ریخته‌گری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    وی افزود: سگمنت‌های ماشین‌های ریخته‌گری مداوم مجموعه‌ای از دو ردیف غلتک هستند که یک ردیف در زیر تختال و ردیف دیگر روی تختال قرار می‌گیرد و علاوه بر حفظ کیفیت سطحی تختال، وظیفه حرکت دادن شمش به سمت انتهای ماشین ریخته‌گری را بر عهده دارند.

    بیران‌وند ادامه داد: با توجه به اینکه تختال در حین حرکت در ماشین ریخته‌گری، نیروهای استاتیکی و داینامیکی بسیار سنگینی به تجهیزات و سازه ماشین وارد می‌کند، لازم است سگمنت‌های ماشین ریخته‌گری مجهز به سیستم‌های مختلفی ازجمله هیدرولیک، روانکاری برخط و خنک‌کاری هم‌زمان نیز باشد. تجمع این سیستم‌ها در کنار تعداد زیادی غلتک در داخل یک تجهیز به اسم «سگمنت» سبب افزایش حساسیت و حیاتی شدن این تجهیز می‌شود.رئیس تعمیرگاه ریخته‌گری مداوم خاطرنشان کرد: در مجموع گاهی تا حدود 1000 قطعه ریز و درشت بر روی یک سگمنت نصب می‌گردد و چنانچه هرکدام از این قطعات آسیب ببیند، به‌نحوی‌که سگمنت نتواند عملکرد مورد انتظار را داشته باشد، باید ماشین ریخته‌گری را متوقف کرد و اقدام به تعویض سگمنت نمود. تعویض هر سگمنت علاوه بر متوقف کردن خط تولید، هزینه‌های تعویض قطعاتی ازجمله غلتک و سیلندر هیدرولیک را نیز به دنبال دارد. متوسط هزینه هر تعویض سگمنت حدود یک تا 1.5میلیارد تومان است که هزینه‌ای قابل‌ملاحظه از منظر مالی است.در همین زمینه، کامران مرادی رئیس تعمیرات ماشین‌های ریخته‌گری مداوم 1 تا 4 گفت: با توجه به هزینه تعویض هر سگمنت، همواره تلاش می‌شود که با حفظ و ارتقای کیفیت محصول، تعداد تعویض سگمنت‌ها در ماه و سال کاهش داده شود. بدیهی است برای کاهش تعداد تعویض‌ها، باید با اصلاح و بهینه‌سازی قطعات و تعمیرات و ارتقای نگهداری و پشتیبانی سگمنت در حین بهره‌برداری، عمر سگمنت‌ها را افزایش داد.وی گفت: در همین راستا تعمیرگاه ریخته‌گری مداوم هر سال با همکاری دفتر فنی تعمیرات ریخته‌گری، تیم تعمیرات پیشگیری و تعمیرات جنبی ریخته‌گری و تعمیرگاه مرکزی، اقدام به اجرای پروژه‌های متنوعی جهت افزایش عمر سگمنت‌ها و کاهش تعداد تعویض‌ها می‌نماید.

    مجتبی افشاری رئیس تعمیرات و سرویس‌های جنبی ریخته‌گری مداوم نیز در این زمینه گفت: از ابتدای سال 1398 تاکنون پروژه‌های مختلفی جهت بهبود تعمیرات غلتک‌ها، سیلندرهای هیدرولیک و قطعات و اتصالات آب و هیدرولیک سگمنت‌ها انجام شده که نه‌تنها منجر به کاهش تعداد تعویض‌ها گردیده، بلکه سبب شده در چندین مورد، رکورد عمر کاری سگمنت‌ها شکسته شود و حتی از رکوردهای جهانی نیز عبور کند و این امر افتخار و برگ زرین دیگری در کارنامه شرکت فولاد مبارکه است.وی ادامه داد: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده و با توجه به کاهش 5 عددی تعویض سگمنت‌ها نسبت به سال قبل، این اقدام حدود 5.5 میلیارد تومان کاهش هزینه‌های تعمیراتی را در برداشته و علاوه بر آن به همین نسبت، مدت‌زمان توقفات اضطراری و توقفات برنامه‌ریزی ماشین‌های ریخته‌گری کاهش پیدا کرده است. کاهش توقفات ماشین‌های ریخته‌گری به معنای افزایش آماده‌به‌کاری ماشین‌های ریخته‌گری است.افشاری افزود: موفقیت‌های شرکت فولاد مبارکه در سال 1399 ماحصل تلاش‌ها و برنامه‌ریزها مختلفی بوده و رکوردهای عمر سگمنت‌ها نیز نقش بسزایی در کسب این موفقیت داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر