صادرکنندگان قیر، وکیوم باتوم را از بورس کالا تهیه کنند

عصر معدن- مدیر عامل بورس کالا: فقط افرادی می توانند قیر را به کشورهای دیگر صادر کنند که وکیوم باتوم را که ماده اولیه قیر است ، از بورس کالا تهیه کنند.;

صادرکنندگان قیر، وکیوم باتوم را از بورس کالا تهیه کنند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، حامد سلطانی فر  افزود: قیر به عنوان یک کالای ایرانی بخش عمده ای از آن به بازارهای جهانی می رود و بخش عمده ای از درآمدهای ارزی ما را تشکیل می دهد .
    وی ادامه داد : بازار قیر دچار آشفتگی هایی بود و ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت تصمیم گرفتند که این بازار را به نظم طبیعی برگردانند.
    سلطانی فر با اشاره به اینکه 5 تا 6 میلیون تن وکیوم باتوم داریم که مورد مصرف تولید کنندگان قرار می گیرد گفت : تولید کنندگان قیر که از وکیوم باتوم استفاده می کنند ظرفیت تولیدشان 25 میلیون تن است و این افزونی ظرفیت تولید قیر و وکیوم باتوم بخاطر رانت قیمتی است که در مسیر وکیوم باتوم وجود داشت .
    وی افزود : وکیوم باتوم با ارز مبادله ای در اختیار تولید کنندگان قرار می گرفت و رانت قیمتی بوجود آورده بود به همین دلیل کارگروه تنظیم بازار دولت و شورای رقابت تصمیم گرفتند که وکیوم باتوم با ارز رایج بازار قیمت گذاری شود و قیمت های پایه در بورس کالا اصلاح شد .
    مدیرعامل بورس کالا گفت: بورس کالا بعنوان جمع بندی کننده نظر همه فعالان بازار تصمیم گرفت تا فقط افرادی بتوانند قیر را صادر کنند که وکیوم باتوم را از بورس کالا خرید کرده باشند و قیرهای نامرغوبی که صادر می شد به این ترتیب حذف شد و همچنین قیمت قیر ایران در دنیا افزایش پیدا کرد .
    وی افزود: قیمت قیر ایران که بین 210 تا 230 دلار در هر تن بود به 300 دلار در هر تن افزایش پیدا کرد و این اتفاق بخاطر اصلاح بازار افتاده بود .
    سلطانی فر ادامه داد: با این اقدام معاملات بلندمدت در بورس کالا شکل گرفت و باعث شفافیت معاملات وکیوم باتوم شد .
    مدیرعامل بورس کالا با اشاره به اینکه همکاری تنگاتنگی بین بورس کالا و گمرک برای شفاف سازی و صادرات این محصول وجود دارد گفت : با توجه به اینکه امسال با عنوان حمایت از کالای ایرانی نام گرفته شده باید تلاش کنیم که قیر که بعنوان یک کالای مهم و حیاتی در کشور محسوب می شود به شکل قاچاق از کشور خارج نشود.
    سلطانی فر در خصوص ورود محصول بی کیفیت از کشورهای دیگر هم افزود: با نظارتی که بورس کالا انجام می دهد و دستورالعملی مبنی بر اینکه صادرات این محصول ازجانب افرادیکه وکیوم باتوم خود را از بورس کالا بخرند انجام شود، می توانیم جلوی صادرات محصولات بی کیفیت را بگیریم و همچنین خود اتحادیه ها و نهادهایی که بر تولید کنندگان نظارت دارند نیز باید جلوی ورود مواد بی کیفیت را بگیرند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر