شکاف در خوش‌بینی به ادامه افزایش قیمت طلا

عصر معدن- نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد پس از سه هفته رشد متوالی، شکافهایی در خوش بینی تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران نسبت به روند صعودی طلا پدیدار شده است.;

شکاف در خوش‌بینی به ادامه افزایش قیمت طلا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، طلا هفته گذشته که نگرانیهای کم سابقه‌ای نسبت به رکود اقتصادی ایجاد شد و کاهش بازده اوراق قرضه باعث شد سرمایه‌گذاران از بازارهای سهام فاصله بگیرند و به سوی دارایی‌های امن بروند، نوسان زیادی را تجربه کرد. با این حال طلا موفق شد بیش از یک درصد رشد هفتگی را تجربه کند.

    اگرچه خوش بینی به خصوص در میان تحلیلگران وال‌استریت وجود دارد اما احتیاط در بازار مشاهده می‌شود.

    جاسپر لاولر، مدیر تحقیقات بازار در گروه لندن کپیتال اظهار کرد: تصور می‌کنم که زمان آن رسیده که طلا اندکی تنفس کند اما این تنفس طولانی نخواهد بود. بانکهای مرکزی در آستانه اقدام برای پایین بردن ارزش ارزها قرار دارند و این امر به نفع طلا خواهد بود.

    در نظرسنجی کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، 17 نفر شرکت کردند که از میان آنها 10 نفر یا 59 درصد افزایش قیمت و سه نفر یا 18 درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند در حالی که چهار نفر یا 24 درصد نظری نداشتند.

    در نظرسنجی کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران 1140 نفر شرکت کردند که از میان آنها 815 نفر یا 71 درصد افزایش قیمت طلا، 168 نفر یا 15 درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و 156 نفر یا 14 درصد هم نظری نداشتند.

    برای هفته گذشته اکثر تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران به رشد قیمت طلا خوش‌بین بودند. هر اونس طلا روز جمعه در بازار معاملات آتی آمریکا هفت دلار و 60 سنت یا 0.5 درصد کاهش پیدا کرد و در 1523 دلار و 60 سنت بسته شد اما برای کل هفته 1.1 درصد رشد ثبت کرد.

    از نظر بسیاری از تحلیلگران، عامل اصلی رشد قیمت طلا، کاهش بازده اوراق قرضه خواهد بود که انتظار نمی‌رود به این زودی متوقف شود. بسیاری از تحلیلگران اظهار کرده‌اند در حال حاضر رقابتی میان بانکهای مرکزی جهان برای تسهیل سیاست پولی شکل گرفته است.

    به گفته ریچارد بیکر، دبیر نشریه "اورکا ماینر ریپورت"، طلا به یورو هفته گذشته به بالاترین حد چند سال اخیر صعود کرد. در شرایطی که نرخ اوراق قرضه در اروپا و ژاپن منفی شده است، طلا که بازدهی ندارد سرمایه گذاری خوبی به شمار می‌رود.

    آدریان دی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی آدریان دی اظهار کرد: حتی با روند صعودی اخیر طلا، تقاضای کافی برای این که قیمت این فلز در کوتاه مدت بالاتر رود، وجود دارد. بسیاری از سرمایه‌گذاران احساس می کنند در شرایط فعلی شامل کاهش نرخهای بهره آمریکا، بازار سهام نوسانی و اعتراضات هنگ کنگره باید یک سرمایه گذاری مطمئن انجام دهند.

    با این حال برخی از تحلیلگرانی که برای بلندمدت خوش‌بین بودند اندکی محتاط شده‌اند زیرا به نظر می‌رسد طلا سرگرم تست مقاومت بلندمدت است.

    کوین گریدی، رییس شرکت "فونیکس" اظهار کرد این حقیقت که طلا موفق شده است بالای مرز 1480 دلار بماند نشان دهنده قدرت این بازار است. اگرچه خرید طلا در قیمت فعلی ممکن است جذاب باشد اما بسیاری از سرمایه‌گذاران در هنگام کاهش قیمت به خرید می‌پردازند.

    از سوی دیگر برخی از تحلیلگران اظهار کردند که طلا در آستانه تصحیح قیمت قرار دارد زیرا بازار این فلز رشد قیمت بیش از حد سریعی را تجربه کرده است.

    کالین سیژینسکی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت SIA انتظار دارد طلا در کوتاه مدت کاهش پیدا کند اما به دلیل سیاستهای تسهیل پولی بانکهای مرکزی، نسبت به دورنمای بلندمدت این فلز ارزشمند خوش بین است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر