تولید فولاد با راهبرد اقتصاد مقاومتی در سال ۹۶

عصر معدن- یکی از شاخص های توسعه یافتگی و رشد اقتصادی کشورها، میزان تولید و مصرف سرانه فولاد در آن کشور است. به رغم مشکلاتی که در زمینه توسعه صنعتی و رشد اقتصادی وجود دارد در دو دهه گذشته صنعت فولاد کشور رشد چشم گیری را تجربه کرده است.;

تولید فولاد با راهبرد اقتصاد مقاومتی در سال ۹۶
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، آلیاژ فولاد به عنوان یکی از پرکاربرد ترین صنایع، در یک سده گذشته رشد چشمگیری داشته تا جایی که میزان تولید آن در سطح جهانی، 59 برابر یکصد سال پیش است. در این دوره زمانی به تدریج حجم تولید فولاد در امریکا و اروپا کاهش یافته و کشورهای آسیایی رشد چشمگیری در این زمینه داشته اند.
    ایران در زمره کشورهایی قرار دارد که تولید فولاد خام در آن روند رو به رشدی داشته است. بر اساس جدیدترین گزارش انجمن جهانی آهن و فولاد، میزان تولید فولاد ایران در 8 ماهه 2017 افزایش 7. 15 درصدی را تجربه کرده در حالی که تولید فولاد جهان در این مدت رشد 9. 4 درصدی بود. همچنین از نظر میزان ذخایر سنگ آهن، ایران با 2.8 میلیارد تن ذخیره قطعی و پنج میلیارد تن ذخیره احتمالی، رتبه اول را در خاورمیانه و رتبه دهم در جهان دارا است.
    افزایش میزان تولید فولاد در ایران در شرایطی روند رو به رشدی را در پیش گرفته است که براساس راهبردهای مدون دولت قرار است بیش از 20 میلیون تن ظرفیت جدید تولید فولاد خام از رهگذر طرح های توسعه در دست اجرا قرار گیرد وتا پایان سند چشم انداز بیست ساله به 55 میلیون تن برسد.

    فولاد، ظرفیت ملی و اقتصاد مقاومتی
    توسعه صادرات غیرنفتی از جمله راهبردهای مهم در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می رود که براساس اسناد بالادستی از جمله سند توسعه صادرات غیرنفتی کشور و برنامه ششم توسعه تدوین شده است.
    یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی تکیه بر توانمندی های داخلی و پرداخت تسهیلات به صنعت است که نشان دهنده عملیاتی شدن بخش مهمی از اهداف اقتصاد مقاومتی به شمار می رود. در این زمینه صنعت فولاد می تواند یکی از مهمترین لازمه های تحقق اقتصاد مقاومتی باشد زیرا این صنعت به دلیل فراهم کردن زیرساخت های توسعه سایر صنایع و بخش های اقتصادی،ضریب بالای اشتغال زایی دارد.
    اهمیت فولاد در صنایع سبک و سنگین موجب شده تا دولت ها در سیاست گذاری و برنامه های اجرایی، نگاه ویژه ای به این صنعت مادر داشته باشد. البته اهمیت فولاد تنها در بعد داخلی نیست بلکه میزان تجارت جهانی این آلیاژ، نشان دهنده جایگاه ویژه و اثرگذار این صنعت در ساختار اقتصادی کشورها به منظور دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلندمدت است.
    اهمیت فولاد در صنایع سبک و سنگین موجب شد تا مسوولان در سند چشم انداز کشور در افق 1404، تولید سالانه 55 میلیون تن فولاد خام هدف گذاری کنند. با وجود گذشت بیش از 12 سال از سند چشم انداز بیشت ساله تولید فولاد ایران به 30 میلیون تن رسیده است.
    استفاده از ظرفیت های داخلی و جذب سرمایه گذاری برای توسعه صنایع صادرات محور یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی است. در این زمینه دولت برای تحقق اهداف و چشم اندازهای اقتصاد مقاومتی اولویت های 21 گانه سرمایه گذاران خارجی برای تحقق جذب 30 میلیارد دلار سرمایه خارجی در نقشه راه معدن تدوین کرد.
    همچنین براساس برنامه ششم توسعه دولت ها موظفند برای حوزه معدن اقدام به جذب 30 میلیارد دلار سرمایه خارجی کرده تا این برنامه تحول لازم را در بخش معدن به وجود آورد. برای تحقق این مهم لازم است تا پایان این برنامه در بخش معدن مجموع 15 میلیارد و 300 میلیون دلار سرمایه جذب شود.
    به اعتقاد برخی کارشناسان اقتصادی ، برای تحقق جذب سرمایه و رسیدن به هدف گذاری های سند چشم انداز توسعه 20 ساله در سال 1404 لازم است در برنامه ششم توسعه سالانه 15 درصد سرمایه گذاری انجام شود.
    برای رسیدن به چشم انداز 20 ساله توسعه در بخش فولاد لازم است برنامه ای مدون تدوین شود که در سال های پایانی اجرای این چشم انداز به باز تعریفی مجدد از شیوه بهره برداری و اجرای پروژه های فولادی متناسب با شرایط اقلیمی مناطق مختلف کشور باشد.
    در این راستا تاکنون راهبردهای فراوانی تدوین شده که این راهبردها در بخش فولاد به ثمربخش به نظر می رسند زیرا ظرفیت تولید فولاد خام کشور از 7 میلیون تن در پایان برنامه دوم توسعه به تدریج رشد نسبی داشته تا جایی که هم اکنون ایران در زمره 15 کشور تولید کننده این آلیاژ قرار گرفته است و لازم به ذکر است در شرایط کنونی لازم ایران دارای رتبه 14 در بین فولادسازان جهان بوده و بالاتر از کشورهای فرانسه و انگلیس قرار گرفته است.
    مطابق برنامه ریزی های میان مدت و طولانی مدت برنامه های توسعه، استفاده از ظرفیت های معدنی بویژه در بخس فولاد می تواند به یک راهکار جایکزین برای رهایی بودجه از وابستگی به نفت باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر