وزیر صنعت، معدن و تجارت:

فولادسازان محصولات خود را در بورس عرضه کنند

عصر معدن- وزیر صنعت، معدن و تجارت، تأمین کالاهای اساسی را اولویت اصلی دولت و وزارت صمت برشمرد و با تأکید بر تسریع در ترخیص کالاها از گمرکات، گفت: کالاهایی که به مدت طولانی از سوی صاحبان کالاها ترخیص نشده باشد به سازمان جمع ‌آوری و فروش اموال تملیکی ارجاع داده می شود.;

فولادسازان محصولات خود را در بورس عرضه کنند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، علیرضا رزم حسینی شب گذشته (23 آبان ماه) در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان هرمزگان با بیان اینکه هرمزگان از استان های برتر در حوزه اقتصادی است، عنوان کرد: این استان با برخورداری از پنج منطقه ویژه اقتصادی و 2 منطقه آزاد، موقعیتی کم نظیر در کشور دارد و هیچ استانی چنین ظرفیتی در حوزه اقتصادی ندارد.

    وی ضمن قدردانی از همراهی استاندار هرمزگان، معاونان عمرانی و اقتصادی، گمرک و دادستانی کل کشور، افزود: کشور در شرایطی سختی قرار گرفته است؛ جنگ ناجمرادانه اقتصادی از یک سو و از سوی دیگر بیماری منحوس کرونا که ضررهای بسیار سنگین بر اقتصاد ایران و بسیاری از کشورها وارد کرد، شرایط ویژه ای را رقم زده و همه تلاش دولت بر این است تأمین کالاهای اساسی با مشکل مواجه نشود و خوشبختانه در زمینه تأمین کالاهای اساسی و ضرروی مردم کمبودی در کشور وجود ندارد.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: فشارها و تحریم ها همواره در طول این چهل سال بر کشور و ملت ما تحمیل شده اما با صبوری مردم نجیب و هدایت هوشمندانه رهبری معظم انقلاب اسلامی از این گذرگاه سخت نیز عبور خواهیم کرد.

    رزم حسینی، تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید را یکی از قوانین خوب مجلس برشمرد و گفت: اگرچه نباید در عمل مانعی برای تولید وجود داشته باشد اما نظام اداری صد ساله ایران که درگیر بروکرواسی اداری طولانی است به هر جهت مانعی برای تولید محسوب می شود و باید از اختیارات قانونی خوبی که این کارگروه در سطح ملی و استانی دارد، استفاده شود.

    وی مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید را برای همه دستگاه ها لازم الاجراء دانست و گفت: کارگروه ملی در هفته دوبار برگزار می شود و چناچه مصوبه ای از سوی دستگاه های اجرایی به مرجله اجرا نرسید، استان ها می توانند آن را در کارگروه ملی مطرح کنند.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: پیشنهادهای مطرح شده از سوی استاندار هرمزگان در نشست امروز کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، برای بررسی و تصویب به کارگروه ملی ارجاع داده خواهد شد.

    رزم حسینی با اشاره به برگزاری نشست های ستاد اقتصادی دولت در راستای ترخیص کالاهای رسوب شده در گمرکات، تصریح کرد: پیشنهاداتی از سوی بانک مرکزی مطرح شد که در آن جلسات مفصل مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت بخشنامه ای ابلاغ شد که همه دستگاه ها موظف به اجرای آن هستند و بلافاصله دو نشست در وزارت صمت نیز با حضور دستگاه های نظارتی، گمرک ایران و بانک مرکزی برگزار شد که مصوب شد گمرک ایران نسبت به صدور آیین نامه اجرایی برای ترخیص کالا اقدام کند.

    وی گفت: 800 هزارتن کالاهای اساسی تا کنون از گمرکات کشور ترخیص شده و 400 هزار تن کالاهای اولیه کارخانجات نیز به‌زودی ترخیص می شود و امیدواریم به دنبال آن فراوانی کالا که هدف اصلی وزارت صمت است، تحقق پیدا کند.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از تأمین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی با همکاری بانک مرکزی خبر داد و اضافه کرد: ارز مورد نیاز برای بخشی از کالاها که در گمرکات است، بر اساس سیاست بانک مرکزی به صورت اعتباری تخصیص پیدا خواهد کرد.

    رزم حسینی، تسهیل روند واردات و صادرات را یکی از اثرات ابلاغ بخشنامه جدید عنوان و پیش بینی کرد صادرات کشور در شش ماهه دوم سال جاری افزایش پیدا کند.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست، تمامی فولادسازان کشور را ملزم به عرضه همه محصولات خود در بورس دانست و تأکید کرد:  فولاد سازان موظف هستند همه محصولات خود را اعم از شمش، اسلب و محصول نهایی را در بورس عرضه کنند و بر اساس وضعیت بازار و مکانیزمی که در بورس تعریف شده، قیمت تعیین می شود و پیش بینی ما این است که با عرضه کامل محصولات فولادی و مازاد تولیدی که در کشور وجود دارد، قیمت را در بازار متعادل خواهد کرد و از سویی دیگر به بخشی از تولیدات فولادسازان که مازاد باشد، مشروط بر اینکه تولیدات آن ها در بورس عرضه شده باشد و پس از رفع تقاضای داخلی، اجازه صادرات داده می شود.

    وی همچنین از تفویض اختیار به شورای معادن استان ها برای واگذاری معادن راکد به سرمایه گذاران جدید خبر داد و تصریح کرد: واحدهای راکد که سال ها غیرفعال هستند یا پروانه بهره برداری گرفته اند و فعالیتی صورت نگرفته است، ظرف سه ماه از ابلاغ بخشنامه که تا کنون دو ماه از آن گذشته، اگر چناچه فعالیت نکنند، شورای معادن استان ها می توانند مجددا آن را به مزایده بگذارند و به سرمایه گذاران جدید که سرمایه و توانایی لازم را دارند واگذار کنند.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص ممانعت از ترخیص کالا از گمرکات از سوی برخی از صاحبان کالا، گفت: طبق قانون اگر صاحبان کالا برای ترخیص آن مراجعه نکنند، این کالاها باید به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی ارجاع داده شود.

    رزم حسینی با اشاره به همدلی و وفاق موجود بین نمایندگان و مسئولان اجرایی استان هرمزگان، آن را یک فرصت طلایی برای هرمزگان برشمرد و گفت: هر کشوری ظرفیت های این منطقه را داشت از آن به خوبی استفاده می کرد و خوشبختانه همدلی موجود  فرصت لازم را برای کار و تلاش مضاعف برای آبادانی این منطقه فراهم کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر