کارشناس بازار در گفت و گو با «عصر معدن» اظهار کرد:

سودآوری معدنی ها با ثبیت نرخ ۵۵۰۰ تومانی دلار

عصر معدن- کارشناس بازار بیان کرد: امروز بالاترین قیمت ممکن معاملات فولاد برای اولین بار در سال ۹۷ در بورس کالا رقم خورد.;

سودآوری معدنی ها با ثبیت نرخ ۵۵۰۰ تومانی دلار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴:۰۰

    حامد مددی درباره تغییر و تحولات بازار روز دوشنبه 20فروردین به «عصر معدن» گفت: با توجه به رشد نرخ ارز در بازار آزاد در یک هفته اخیر که شاید بیش از 15  تا 20درصد بود ، بازار بورس در نگاه اول با رفتار هیجانی به دلیل خارج شدن سرمایه ها از بازار بورس به بازارهای موازی مانند سکه، آتی سکه بازار ارز رنگ و بوی مطلوبی به خود گرفت. پس از کاهش این هیجان، امروز شاهد اقبال بازار به سمت سهام های صادرات محور بودیم که در راس آن شرکت های فلزات معدنی و پتروشیمی قرار داشت. در این بین شرکت هایی که در مجمع سال 96 خود  تقسیم سود بالاتر دادند بیشتر مورد توجه بازار قرار گرفتند.
    وی با اشاره به فرمول پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت که چندی پیش برای قیمت پایه شرکت های فولادی در بورس کالا اعلام شد، اظهار کرد: این خبر در معاملات امروز بورس کالا تاثیری نداشت و با بالاترین قیمت ممکن معاملات فولاد برای اولین بار در سال 97  رقم خورد. این موضوع نیز پالس مثبت برای بازار بود که فولادی ها و معدنی ها در راس رشد بازار قرار داشتند و بازار توانست به کمک این شرکت ها یک رشد بسیار خوب را تجربه کند.
    این کارشناس بازار بیان کرد: هرچه به برگزاری مجمع ها نزدیک تر می شویم، شرکت هایی که تقسیم سود بالاتری دارند، بیشتر مورد توجه قرار می گیرند.
    مددی با اشاره به افزایش نرخ دلار گفت: این اتفاق می تواند برای شرکت هایی که حساسیت سود آنها به نرخ ارز بالا است، تاثیر خوبی داشته باشد، اما در مقابل شرکت هایی که مواد اولیه آنها براساس مواد وارداتی بوده، در معاملات امروز اکثر معاملات منفی داشتند و عرضه آنها بیشتر از تقاضا بود. در نتیجه در یک الی 2 روز اخیر شاهد افت معاملات آنها بودیم.
    وی تصریح کرد: موضوع مشخص آن است که در حال حاضر سرگردانی بازار با توجه به سرگردانی بازارهای موازی باعث می شود لیدری در بازار تحت عنوان صنعت خاصی نداشته باشیم، مگر آنکه نرخ ارز در محدوده 5500 تومان تثبیت شود که در آن صورت بیشتر شرکت های پتروشیمی ها، معدنی ها وفلزی ها می توانند برای سال 97 سود آوری بسیار بالایی داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر