کمبود مواد اولیه با عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری پایان خواهد یافت

عصر معدن- عضو هیات‎مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد معتقد است: تمامی مشکلات مربوط به کمبود مواد اولیه محصولات معدنی تنها با عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری دستور پایان خواهد یافت.;

کمبود مواد اولیه با عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری پایان خواهد یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایلنا، بهادر احرامیان، با بیان اینکه ما طرفدار اقتصاد رقابتی و بازار آزاد هستیم، عنوان کرد: اگر نرخ تمامی مواد اولیه محصولات معدنی از طریق بازار قیمت گذاری شود؛ قطعا عرضه و تقاضا با یکدیگر برابری خواهند کرد. قیمت‌گذاری دستوری به نوعی ایجاد اخلال در بازار است. کنترل قیمت‎‌ها، منشأ آشفتگی‌های موجود بود که همچنان ادامه دارد.

    وی با بیان اینکه اصولا آزادسازی قیمت‌ها به پویا شدن بازار کمک خواهد کرد، ادامه داد: حضور دولت در قیمت‌گذاری محصولات معدنی باعث شده قیمت برخی از محصولات پایین و برخی بالاتر از واقعی نگه داشته شود و این امر باعث عدم توازن عرضه و تقاضا شده است.

    وی معتقد است: با قیمت‌گذاری از طریق بازار، ناخوداگاه مواد اولیه مانند سنگ آهن به جای صادرات به خارج از کشور، به بازارهای داخلی تزریق خواهد شد. البته آزادسازی قیمت‌ها در بازار سنگ آهن نیازمند فراهم شدن الزاماتی است.

    وی با اشاره به مشکل کمبود سنگ آهن گفت: دو معدن اصلی ما( چادرملو و بافت) تقریبا رو به پایان هستند و جایگزین بزرگ و قابل اتکایی برای آنها نداشته‌ایم. معدن سنگان قرار است به عنوان تامین کننده سنگ آهن مطرح شود و جای تمام این معادن بزرگ را بگیرد؛ قطعا آن نیز ظرفیت محدودی دارد و سایر معادن جایگزین نیز همچنان در مرحله اولیه هستند. بنابراین اگر در آینده نزدیک، ایران مجبور به واردات سنگ آهن شود دور از ذهن نیست.

    وی افزود: همچنین خروجی معدن گل‌گهر نیز برای صنایع پایین دست تعریف شده است و شاید ماده معدنی زیادی برای عرضه به کارخانه‌های بالادست نداشته باشند. بنابراین با توجه به افزایش ظرفیت تولید فولاد، لازم است که معادن بیشتری برای جایگزینی به مدار وارد شود و دولت به این مسئله خیلی جدی‌تر نگاه کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر