مدیر مرکز زمین‌شناسی واکتشافات‌معدنی سنندج خبر داد:

ذخیره معادن کردستان به ۷۰۰ میلیون تُن می‌رسد

عصر معدن- مدیر مرکز زمین‌شناسی واکتشافات‌معدنی غرب کشور(سنندج) گفت: ذخیره معادن این استان با صدور گواهی و پروانه‌های اکتشاف جدید از ۶۲۰ میلیون تُن فعلی به حدود ۷۰۰ میلیون تُن در سال جاری افزایش پیدا خواهد کرد.;

ذخیره معادن کردستان به ۷۰۰ میلیون تُن می‌رسد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، مهدی مرادی افزود: در مجموع 400 پروانه بهره‌برداری در حوزه مواد معدنی فلزی، سنگ تزئینی، سیلیس، فلدسپات، دولومیت، باریت سنگ معدن و مصالح ساختمانی در کردستان صادر شده است.
    وی اضافه کرد: ذخیره قطعی معادن استان 613 میلیون تُن بود که هفت میلیون تُن سال گذشته به این ذخیره اضافه شد تا به 620 میلیون تن برسد.
    معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: براساس اقدامات و برآوردهای انجام شده این میزان ذخیره ماده معدنی امسال به حدود 700 میلیون تُن افزایش پیدا خواهد کرد.
    وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات و فعالیت‌های معدنی در استان مربوط به بخش اکتشاف است، یادآور شد: چهار پهنه اکتشافی از سال 92 به وسعت 12 هزار و 500 کیلومتر مربع مصوب شد.
    مرادی با اشاره به این‌که اکتشافات این پهنه‌ها به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و ایمیدرو واگذار شده است، گفت: با توجه به تیپ کانه‌زایی استان که به‌طور  عدسی تشکیل شده، اکتشافات خُرد به جایی نمی‌رسد به همین دلیل اکتشافات عمقی در استان انجام می‌شود.
    معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تاکید کرد: کانسارهای پنهان صرفا به کمک اطلاعات ژئوفیزیک هوایی قابل برداشت و اکتشاف هستند؛ بنابراین از این طریق باید مشخص شود در عمق زمین چه ماده معدنی فلزی وجود دارد.
    وی با اشاره به این‌که این فناوری در اختیار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور است، خاطرنشان کرد: در پهنه سقز سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور 3 هزار و 900 کیلومتر مربع را در قالب 14 هزار و 100 کیلومتر خطی پرواز انجام دادیم که میزان سرمایه‌گذاری این کار 700 هزار دلار است.
    مرادی اضافه کرد: پرواز ژئوفیزیک پهنه سقز منجر به اکتشاف 7 محدوده امید بخش طلا و سنگ آهن شد که هم اکنون آماده اکتشافات تکمیلی در این پهنه هستیم و امیدواریم ذخیره امیدبخش به معادن استان اضافه شود.
    وی افزود: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از قبل در منطقه سقز در محدوده‌های قلقله، قبغلوجه، کرویان کار اکتشافات را انجام داده بود که منجر به کشف 3.17 تن ذخیره طلای خالص شد و پروانه بهره‌برداری هم برای آن صادر شده است.
    مدیر مرکز زمین‌شناسی واکتشافات‌معدنی غرب کشور(سنندج)  با اشاره به اینکه براساس این نتایج پهنه سقز برای اکتشاف و پرواز ژئوفیزیک تعریف شد، گفت: علاوه بر این محدوده‌ها ماحصل پرواز ژئوفیزیک هوایی سال گذشته سقز به هفت محدوده اکتشاف دیگر منجر شد.
    معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: در مجموع 14 محدوده اکتشافی امیدبخش در سقز شناسایی شده که هفت محدوده آن در دست مطالعه است.
    وی با بیان این‌که پنهه بیجار و قروه به مساحت 4 هزار و 800 کیلومتر مربع نیز به ایمیدرو واگذار شده است، تاکید کرد: پرواز ژئوفیزیک قروه انجام شده و منتظر اعلام نتایج آن هستیم و در بیجار هم اطلاعات کامل و منجر به کشف 6 محدوده امیدبخش سنگ‌آهن، نقره و طلا شده و پروانه اکتشاف آنها نیز صادر شده است.
    مرادی با بیان این‌که پهنه دیواندره هم به ایمیدرو واگذار شده که بعد از صدور مجوز پرواز آن اقدامات لازم انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: با این اقدامات نزدیک 35 درصد مساحت کردستان از نظر اکتشافی پوشش داده شده و در کل همین میزان هم از نظر اکتشافی پتانسیل فلزی در استان وجود دارد که در قالب چهار پهنه زیرپوشش قرار گرفته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر