لبخند هپکو و آذر آب به تولید

عصر معدن- تولید در صنایع هپکو و آذر آب پس از دوره ای رکود اکنون رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و کارگران با همت و تلاشی مضاعف چرخ صنعت و اقتصاد کشور را به گردش در می آورند.;

لبخند هپکو و آذر آب به تولید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، کارخانه های هپکو و آذرآب اراک که در روزگاری نه چندان دور قطب تولیدات ماشین آلات راهسازی و تامین قطعات پالایشگاه ها و پتروشیمی های کشور و خاورمیانه بودند، پس از واگذاری به بخش خصوصی با تنگناهای مختلفی روبرو شدند.
    چرخ های تولید و اشتغال در 2 شرکت مادر تخصصی هپکو و آذرآب پس از گذران از تنگناهای مختلف، بار دیگر با تدبیر مسئولان و حمایت دولت تدبیر و امید از اقتصاد صنعتی با قوت بیشتر به گردش درآمده است و تلاشگران سنگر تولید در این دو واحد صنعتی با عزمی راسخ و روحیه ای مضاعف مصمم به تحقق مولفه های اقتصاد مقاومتی در سال تولید و اشتغال هستند.
    مهرماه سال گذشته اما با مداخله مدیریت ارشد استان و نماینده ولی فقیه استان مجمع این شرکت تشکیل و مدیریت این شرکت به یک گروه جدید واگذار شد و هر روز شرایط این شرکت بهتر از روز گذشته می شود.
    نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: بازگردان کارخانه هپکو از بخش خصوصی به دولت و همچنین تغییر کادر مدیریتی در آذرآب بهترین راه ممکن بود با تحقق این مهم تولید در این 2 شرکت مادر تخصصی از سرگرفته شد.
    آیت الله «قربانعلی دری نجف آبادی» افزود: رفع تنگناهای هپکو و آذرآب نه تنها آرامش کارکنان و خانواده های آنها را به دنبال داشته بلکه بنیان های اقتصادی کشور را مستحکم کرده است.
    وی بیان کرد: کارگران و کارکنان هپکو آذرآب بیشتر از اینکه دغدغه حقوق و دستمزد خود را داشته باشند دغدغه بیکاری و مرگ تدریجی کارخانه های خود را داشتند که این روحیه مقدس ستودنی است و مسئولان استان نباید اجازه دهند که یک واحد تولیدی شرایط 2 سال گذشته هپکو و آذرآب کارخانه را تجربه کنند.
    امام جمعه اراک اظهار داشت: واگذاری هپکو و حتی آذرآب نمونه غلط واگذاری صنایع به بخش خصوصی است که متاسفانه نه تنها اهلیت صنعتی افراد در نظر گرفته نشده است بلکه بنیه و پشتوانه مالی افراد نیز برای اداره کارخانه مورد ارزیابی قرار نگرفته بود.
    وی اظهار داشت: هدف اصلی واگذاری صنایع بر اساس اصل 44 قانون اساسی ایجاد رونق و رقابت در تولید است نه اینکه امروز یک واحد تولیدی واگذار شود و فردا سهامدار به دنبال دریافت تسهیلات باشد.
    آیت الله دری نجف آبادی افزود: اکنون نیز زمزمه خصوصی سازی پالایشگاه اراک به صدا در می آید که دفتر نماینده ولی فقیه در استان تا کنون با این اقدام مقابله کرده و به هیچ عنوان اجازه این کار داده نمی شود چرا که مردم استان مرکزی تاوان بسیاری در نتیجه خصوصی سازی بی برنامه داده اند و دیگر قصد تجربه یک اقدام بی برنامه دیگر را ندارند.
    استاندار مرکزی نیز گفت: حمایت از تولید داخل، کارآفرینی و اشتغال مهمترین برنامه مدیریت ارشد استان است و در این مسیر خطیر تمامی مدیران دستگاه های اجرای نیز با استانداری همراه شده اند.
    سید «علی آقازاده» افزود: هدف استانداری ابتدا تلاش برای راه انداختن چرخه تولید در واحدهای تولیدی مشکل دار و سپس تلاش برای جذب اعتبارات و تسهیلات برای راه اندازی طرح های صنعتی نیمه کاره است که تا کنون اقدامات مهمی در این زمینه انجام شده است.
    وی افزود: شرکت های تولیدی هپکو و آذرآب اراک بخشی از نشان تجاری استان مرکزی هستند که تعطیلی این صنایع به مثابه تعطیلی صنعت در این استان است.
    استاندار مرکزی بیان کرد: از زمان آغاز فعالیت مدیریت ارشد استان مرکزی حل مشکلات هپکو و آذرآب در دستور کار قرار گرفت و هر هفته یک یا 2 نشست تخصصی با مسئولان و وزاری مرتبط با این مهم در تهران برگزار می شود.
    وی ادامه داد: پس از پیگیری های مختلف مدیریت ارشد استان و نامه نگاری و ملاقات های حضوری نماینده ولی فقیه، معاون اول و وزاری مختلف شرکت آذرآب سال گذشته و شرکت هپکو خرداد ماه امسال به 2 کادر مدیریتی توانمند واگذار شد و امروز بخش مهمی از مشکلات این 2 شرکت با جذب قراردادهای مختلف حل شده و بخشی نیز به زودی مرتفع می شود.
    آقازاده گفت: سال گذشته کارگران هر 2 شرکت هپکو آذرآب بیش از 6 ماه حقوق معوق داشتند اما هم اکنون هر 2 شرکت حقوق شهریور ماه را پرداخت کرده اند و شرکت هپکو نیز اعلام کرده که تا پایان آذرماه حقوق پرسنل به روز می شود.
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: با حمایت دولت و سیاستگذاری های وزارت صنعت ، معدن و تجارت تولید در شرکتهای آذراب و هپکو اراک که چالشها و مشکلات کارگری اش سال گذشته بارها خبر ساز شده بود دوباره رونق گرفت.
    «محمد رضا حاجی پور» افزود: این 2 واحد تولیدی در زمره شرکتهای بزرگ و مادرتخصصی کشور هستند که متاسفانه سال گذشته با بحران جدی و در مقاطعی با تعطیلی روبرو شدند.
    وی اظهار داشت: با پیگیری های به عمل آمده جلسات متعددی جهت حفظ اشتغال و تولید این واحدها در استان و پس از آن در سطح ملی برگزار کردید که از آن جمله می توان به نشست کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید با حضور وزیر صنعت ، معدن و تجارت و با دستور کار رسیدگی به مسائل و مشکلات این شرکتها اشاره کرد.
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: یکی از مشکلات عمده این واحدها واگذاری غیر اصولی، سو مدیریت و نداشتن اهلیت برخی از سهامداران بود و به همین دلیل اجرای بسیاری از مصوبات با مشکلاتی مواجه می شد و برخورد ناصحیح برخی از مدیران این واحدهای تولیدی با اعتراضات صنفی کارگران زحمتکش نیز مشکلات را 2 چندان می کرد.
    وی اضافه کرد: اکنون که شرایط این 2 واحد تولیدی رو به بهبودی است و روند فعالیت این شرکت ها و به خصوص برنامه ها و عملکرد هیات مدیره به طور مستمر مشکلات ارزیابی می شود و به هیچ عنوان اجازه بروز مشکل به این 2 واحد تولیدی داده نمی شود.
    حاجی پور افزود: شرکت آونگان نیز پس از سال ها تعطیلی با مصوبه جدید کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید مبنی بر موافقت با واگذاری این واحد تولیدی به سهامدار جدید به زودی از سر گرفته می شود.
    مدیرعامل شرکت هپکو اراک نیز گفت: تنوع و کیفیت بخشی در تولید و پرداخت معوقات کارگران، مبنای فعالیت مدیریت جدید این واحد است.
    «غلامرضا صادقیان»افزود: تک محصولی و محدودیت در تولیدات یکی از مشکلات اصلی این واحد تولیدی محسوب می شود که برای اصلاح این شرایط، برنامه ریزی تنوع تولیدات مبنای کاری مدیریت جدید این شرکت است.
    وی ادامه داد: هپکو اراک یکی از واحد های تولیدی صاحب نام در کشور و خاورمیانه است و برنامه ریزی های مدون و کارشناسی برای احیای این واحد تولیدی تدوین شده است.
    مدیرعامل هپکو اراک اظهار داشت: تعلق خاطر و عشق کارگران به این شرکت قابل تحسین است و اینکه کارگران در چنین شرایطی دست از کار برنداشته اند، نشان از ذات پویا و بالنده این واحد تولیدی دارد.
    وی اضافه کرد: من خود به عنوان عضوی کوچک از خانواده بزرگ هپکو می دانم و برای احیای این شرکت که آرزو و آرمان اصلی کارگران است، تلاش خواهم کرد.
    صادقیان بیان کرد: مدیریت جدید هپکو پل ارتباطی سازمان خصوصی سازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد و دارایی با کارکنان خدوم این شرکت است و با بهره گیری از ظرفیت کارکنان هپکو را در مسیر توسعه و بالندگی قرار می دهیم.
    وی افزود: تخصص و توانمندی قابل توجهی در هپکو وجود دارد که برای تنوع محصولات و افزایش کیفیت، به روز رسانی تجهیزات و عوامل تولید احساس می شود.
    مدیرعامل هپکو اظهار کرد: صنعت و تولید در خط مقدم جبهه اقتصادی قرار دارد و ظرفیت لبیک گویی به ندای رهبر معظم انقلاب به اندازه کافی در هپکو وجود دارد که باید با بهره گیری صحیح از این ظرفیت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام برداشت.
    وی یادآوری کرد: اعضای هیات مدیره جدید هپکو نیز پنج نفر از کارآمد ترین و متخصص ترین صنعتگران کشور با هدف احیای این شرکت انتخاب شده اند و با حمایت و پشتیبانی خانواده دولت در استان مرکزی و همت مضاعف کارگران به زودی این مهم محقق می شود.
    صادقیان اضافه کرد: پرداخت معوقات کارکنان هپکو یکی از اولویت های راهبری این واحد تولیدی است و حقوق کارگران تا پایان آذرماه امسال به روز می شود.
    وی ادامه داد: حقوق شهریور ماه کارکنان هپکو پرداخت شده و حقوق مهرماه نیز به زودی پرداخت می شود و تا پایان آذرماه مشکل پرداخت حقوق این واحد تولیدی حل و فصل می شود.
    مدیرعامل هپکو اراک ادامه داد: بر اساس مصوبه ستاد تسهیل کشور مقرر شده بود که 900 میلیارد ریال تسهیلات در اختیار شرکت هپکو قرار گیرد که در حال حاضر 170 میلیارد ریال از محل اعتبارات بانک ملی در اختیار این شرکت قرار گرفته است.
    وی با بیان اینکه این میزان اعتبار را بلافاصله وارد چرخه تولید کردیم، افزود: مواد اولیه برای ساخت 20 دستگاه گریدر خریداری شده که در این راستا نیز طبق توافق قرارداد ساخت 60 گریدر با سازمان راهداری نهایی شده است.
    صادقیان گفت: در شرایط کنونی نیاز است وابستگی کشور به منابع نفتی کاهش یابد و با انسجام و همدلی، سطح تولید داخلی کشور را کیفیت بخشیم و تدابیر ویژه‌ای در راستای صادرات غیرنفتی و افزایش رونق تولید در کشور اندیشیده شود.
    وی بیان کرد: شرایط کار در هپکو فراهم است و وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت نیز نگاه ویژه ای به این شرکت دارد و به زودی شرایط هپکو به شکلی می شود که باید نیروی کار جدید در هپکو استخدام شود.
    مدیرعامل شرکت آذرآب اراک گفت: مدیریت جدید این واحد تولیدی از پاییز سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد که اقدامات موثری در طول یکسال گذشته در این شرکت افتاده است.
    «علی شیخ زاده» درآمدهای عملیاتی این شرکت در نیمه نخست امسال 15 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: دستیابی به این موفقیت به معنای عبور از مرحله زیان و رسیدن به سوددهی و حاصل اصلاح روندها، شیوه های مدیریت پروژه و عملیات اجرایی بود که افزایش تولید را به دنبال داشت.
    مدیرعامل شرکت آذرآب اراک بیان کرد: میزان تولیدات شرکت به بیش از یک هزار تن در ماه رسیده و برنامه ریزی برای افزایش این رقم تا یک هزار و 500 تن نیز تدوین شده است.
    وی افزود: بیش از 40 طرح صنعتی بزرگ در این واحد تولیدی کلید خورده که ارزش ریالی این قراردادها بیش از 10 هزار میلیارد ریال است.
    شیخ زاده افزود: ساخت انواع بویلر و مخازن پتروشیمی اصفهان، مبدل های پتروشیمی کنگان، بویلرهای پتروشیمی گچساران و بویلرهای نیروگاه 500 مگاواتی عسلویه از مهمترین طرح های شرکت صنایع آذرآب اراک است.
    وی ادامه داد: شرکت آذرآب اراک از واحد های پیمانکار مادر و تجهیزات ساز است که با اجرای این طرح ها علاوه بر تامین نیاز کلیدی صنایع کشور به تجهیزات تخصصی با استفاده از توان داخلی، در سودآوری و تضمین حفظ اشتغال نیز نقش آفرینی کرده است.
    مدیرعامل شرکت صنایع آذرآب اراک بیان کرد: عملیات ساخت 2 برج بزرگ پالایشگاه جفیر اهواز به طول 50 متر هفته قبل در این شرکت پایان یافت و برای نصب در این واحد مهم نفت و گاز کشور تحویل شد.
    وی اظهار داشت: عملیات ساخت این برج ها بیش از 18 ماه به طول انجامید و ساخت هرکدام از این تجهیزات در آذرآب بیش از یک میلیون دلار صرفه جویی ارزی به همراه داشت.
    شیخ زاده گفت: همچنین قراردادی با نیروگاه بوشهر در دست انعقاد است که بیش از پنج سال فعالیت شرکت آذرآب را تضمین می کند و فصل جدیدی از فعالیت های این شرکت را رقم خواهد زد.
    شرکت صنایع آذرآب اراک از صنایع پیمانکاری عمده کشور است که در سال 1364 در اراک آغاز به کار کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر