عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد:

حمایت از سهامداران عدالت با عرضه زنجیره فولاد در بورس کالا

عصر معدن- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: یکی از رویدادهای مهم سال ۱۴۰۰، عرضه محصولات معدنی در بورس کالا بود تا این شرکت ها از فشار قیمت گذاری دستوری خارج شوند؛ بدون شک حضور کل زنجیره فولاد در بورس کالا و منفعت کل زنجیره به سود سهامداران عدالت تمام می شود.;

حمایت از سهامداران عدالت با عرضه زنجیره فولاد در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، «مصطفی طاهری» به پیامدهای قیمت گذاری دستوری در اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: با وجود آنکه تبعات قیمت‌گذاری دستوری در بخش‌های مختلف طی سال‌های گذشته تجربه شده است و شاهد هستیم فعالانی که سال‌ها از رویکرد واقعی‌سازی قیمت‌ها حمایت می‌کردند، اما به محض آنکه مواد اولیه آن‌ها قرار است در مسیر واقعی شدن قیمت قرار گیرد، دست به انتقاد می‌زنند و اعلام می‌کنند که قیمت محصولات معدنی نباید واقعی شود.

    وی افزود: نظر مجلس در راستای حذف قیمت گذاری دستوری در بخش معدن با دولت همسو است و شرکت‌های معدنی که عمدتاً شرکت‌های بورسی هستند و سهامدار دارند، نباید بیش از این تحت فشار قیمتی قرار گیرند و در راستای حمایت از تولید این بخش و فعالان و سهامداران معدنی، از امسال عرضه محصولات این حوزه در بورس کالا تقویت شد.

    لزوم بازگشت اعتماد مردم به بورس

    طاهری با اشاره اینکه تعداد قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاران، اعتماد خود را به بازار سهام از دست داده‌اند، گفت: دولت لازم است برای بازگرداندن اعتماد مردم، زمینه بهبود و تقویت بازار سرمایه را فراهم کند. اگر با رویکرد و ساختار درست جلو برویم، منفعتی که قرار است به جیب دلال برود به مردم و سهام‌داران شرکت‌ها می‌رسد و مجددا اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه احیا می شود که یکی از موارد مهم در این زمینه، کنار گذاشتن قیمت گذاری دستوری است.

    سود کل زنجیره فولاد به سود سهامداران عدالت

    به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اکنون، حدود 50 میلیون نفر دارنده سهام عدالت داریم. سبد سهام عدالت نیز عمدتاً از شرکت‌هایی است که در زنجیره ارزش فولاد حضور دارند. این شرکت‌ها اگر سودآوری معقول داشته باشند، 50 میلیون نفر از مردم کشورمان منتفع می شوند. در مقابل، هر تصمیمی که باعث زیان این شرکت‌ها شود، می‌تواند مستقیما به دارندگان سهام عدالت که درصد قابل‌توجهی از مردم کشورمان هستند، صدمه مالی بزند.

    نفع سهامداران از بورسی شدن مواد معدنی

    وی با بیان اینکه برای احیای شرکت‌های بورسی باید برنامه‌ای چیده شود تا صنایع جانی دوباره بگیرند، یادآور شد: صنایع معدنی ما در سال‌های گذشته تحت فشار قیمتی بودند و همین مسئله باعث افت تولید در این حوزه شد. یکی از برنامه‌هایی که می‌تواند این شرکت‌ها را احیا کند، تسهیل و تسریع عرضه کالاهای معدنی در بورس کالاست که باعث می شود کالا به‌راحتی به دست مصرف‌کننده برسد و تولیدکننده نیز از حاشیه سود مطمئن بهره ببرد. اگر تولیدکننده بتواند کالایش را به دور از التهاب‌ها و در بازار عرضه کند، شاهد حذف دلالان خواهیم بود و به‌ این‌ ترتیب، سودی که قبلاً به جیب عده‌ای معدود می‌رفت، نصیب تولیدکننده می‌شود.

    فروش یارانه‌ای، راهکار منسوخ شده است

    طاهری تاکید کرد: به ‌یقین، فروش یارانه‌ای محصول‌های معدنی آن‌طور که برخی فعالان در زنجیره فولاد همانند گذشته طلب می‌کنند، راهکار عادلانه‌ای نیست و راه‌حل مناسبی برای حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده محسوب نمی‌شود.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: قیمت باید براساس سازوکار عرضه و تقاضا در بورس کالا کشف و رویکردهای گذشته و دستوری کنار گذشته شود؛ در چنین رویکردی است که تولیدکننده و مصرف کننده به طور کامل نیاز خود را در بورس تامین می‌کنند، سرعت معاملات بالا می‌رود، مصرف کننده در شرایطی شفاف و رقابتی خرید می‌کند و تولیدکننده نیز می‌تواند سرمایه را دوباره به تولید برگرداند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر