یزدی زاده:

ذوب آهن تنها تولیدکننده ریل کشور است/ واردات ریل توجیه اقتصادی ندارد

عصر معدن- مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: ذوب آهن تنوع محصول دارد و تمرکز خود را روی محصولات استراتژیک کشور گذاشته است.;

ذوب آهن تنها تولیدکننده ریل کشور است/ واردات ریل توجیه اقتصادی ندارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»،  منصور یزدی زاده در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه حمل و نقل برگزار شد اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی کشور نیز  که در این نمایشگاه از غرفه ذوب آهن اصفهان بازدید کردند در مصاحبه ای از محصولات راه آهن ابراز رضایت داشته و گفته اند که باید سرعت کار بیشتر شود.

    وی ادامه داد: سرعت گرفتن کار به مسائل مختلفی همچون بروکراسی ها و مسائل فنی بازمیگردد. زیرا زمانی که محصولی مثل ریل تولید می شود باید بازرسی بین المللی وجود داشته باشد که ما نداشتیم . این امر نیز باید با نظر و تایید خریدار انجام شود تا محصولی با استاندارد  en13674 تولید شود.

    یزدی زاده افزود: باید در هنگام تولید محصول بازرس مستقل هم در بخش فولاد و هم ریل مستقر شود. زیرا یک بخشی از فولاد مورد نیاز ریل وارد می‌شد. البته یک‌دوره ای فولاد آلیاژی این محصول را تولید می کرد اما اکنون با نصب سیستم گاز زدایی این محصول هم در ذوب آهن اصفهان تولید می شود.

    وی ادامه داد: شکل و نصب ریل متفاوت بود است و کاربردهای مختلفی می توان داشت. به عنوان مثال ریل Uic60 است که بر اساس استاندارد روز باید تولید شود و اکنون این محصول مراحل تولید را طی می‌کند.

    مدیرعامل ذوب آهن اصفهان ادامه داد: هفته گذشته با معاون وزیر راه جلسه داشتیم و ابزار تمایل کردند که بعد از تولید ریل، برنامه بازدید از آن داشته باشند و اولین پارت محصول به آنها تحویل داده شود.

    وی گفت: ریل U33 بر اساس استاندارد تولید می‌شد و 8هزارتن تولید و 5هزارتن فروخته شد. در ادامه مسیر ما برای مابقی محصول درخواست تغییر قیمت را به راه آهن دادیم که در صورت موافقت 40 هزار تن از این محصول را تحویل خواهیم داد و یا اینکه ریل  uic60 تولید خواهیم کرد.

    وی گفت: قیمت‌ها بر اساس فهرست بهای بودجه تعیین شده و قیمت 3 ماهه نخست برای ریل 6هزارو 500 بود اما امروز قیمت ریل که از مبدا وارد شود کیلویی 11 تا 12 هزار تومان است.

    وی گفت: وزارت راه و راه آهن از شرایط تولید و بالابودن هزینه تولید آگاهند.اما با این حال ذوب آهن قصد دارد این محصول را به عنوان کالای استراتژیک همه گیر کند.

    وی در پاسخ به «عصر معدن» در زمینه تولید ریل برای مترو استان اصفهان نیز گفت: S49 دیگر محصول ذوب آهن اصفهان است که برای مترو اصفهان به میزان 4هزار تن تولید می‌شود و امید است برای دیگر متروهای کشور از این ریل استفاده کنند.

    یزدی زاده گفت: اندازه و ابعاد ریل برای خطوط مترو بسته به پیمانکار آنها متفاوت است.

    وی افزود: ظرفیت تولید ریل تا 400هزارتن است که حداکثر نیاز داخل کشور 200هزارتن است.

    یزدی زاده گفت: برنامه تولید ریل امسال 100هزارتن است اما مصرف ریل کشور بین 70 تا 80 هزار تن است. اگر کسی قصد داشته باشد ریل با ارز نیمایی وارد کند باز هم ریل ذوب آهن اصفهان کیلویی هزارتومان‌ ارزانتر است.

    وی گفت: صنعت فولاد مثل خودرو نیست و یک صنعت پایه و مادر است. راه آهن و وزارت راه نیز ریل هایی که وارد کردند با تکنولوژی تولیدشان برای 50 سال پیش تولید شده است. بنابراین مهم این است که ریل تولیدی دارای استاندارد بین المللی باشد.

    وی در پاسخ به سوال دیگر «عصر معدن» درباره صادرات ریل نیز گفت: در زمینه صادارت مذاکراتی با کشورهای منطقه داشتیم. چراکه  این کشورها دارای مزیت هستند.

    یزدی زاده با اشاره به واردات خط دست دوم تولید ریل گفت: به دلیل تحریم به ما خط جدید داده نمی شد و از سوی دیگر هزینه آن بالا بود اما تجهیزات این خط در حد تجهیزات جدید است به طوریکه تجهیزات حساس خط اغلب از سال 2008 به بعد هستند و آخرین تجهیزات مربوط به 2013 و در حد نو خریداری شده است‌.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر