تاجران سنگ آهن ریسک نکنند/ افزایش قیمت ها تا کجا ادامه دارد؟

عصر معدن- کارشناس و تحلیلگر ارشد بین المللی سنگ آهن و فولاد معتقد است، درباره روند قیمت نمی‌توان گفت افزایش قیمت بلندمدت خواهد بود. چراکه پیش بینی‌ها حاکی از وجود روند افزایش قیمت است اما نمی‌توان پیش بینی کرد که در ماه های June و July این روند ادامه دار باشد.;

تاجران سنگ آهن ریسک نکنند/ افزایش قیمت ها تا کجا ادامه دارد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳:۰۰

    کیوان جعفری طهرانی کارشناس و تحلیلگر ارشد بین المللی سنگ آهن و فولاد در گفت و گو با «عصرمعدن»، با اشاره به بازار فعلی سنگ آهن اظهار کرد: همانطور که شاهد هستید بازار روند رو به رشد و افزایشی دارد. درواقع از نیمه دوم ماه مارس یعنی اواخر اسفند ماه عموما بازار با کاهش جدی همراه نبوده است؛ این در حالی است که افزایش نیز تا آخر ماه مارس قطعی بوده و ما شاهدیم که پس از تعطیلات عید نوروز روند افزایش قیمت بیشتر شده است.
    وی ادامه داد: به طور کلی سال گذشته (1397) نیز پس از تعطیلات عید شکوفه های چین، شاهد افزایش قیمت بودیم زیرا در آخرین روزهای ماه ژانویه 2019 و  قبل از آنکه چین به تعطیلات 10 روزه برود، حادثه سد باطله معدن واله اتفاق افتاد که تاثیر زیادی روی قیمت داشت و منجر به افزایش آن شد. این روند ادامه پیداکرد و پس از این افزایش قیمت شدید بازار به تعادل رسید.
    جعفری طهرانی بیان کرد: درواقع از اواخر اسفند بازار به یک تعادل رسید و سپس دوباره روند رو به بالا پیدا کرد که این روند تا اخر تعطیلات نوروز ادامه داشت اما در ادامه راه این افزایش قیمت سریع تر شد اما تمایل خریداران برای خرید کاهش پیدا کرد زیرا افراد بر این باور بودند که افزایش قیمت موقتی است. البته علت این موضوع کم بودن حاشیه سود فولادسازان چینی بود. زمانی که حتی با وجود کسری بار در بازار حاشیه سود فولادسازان کم باشد، فولادسازان سعی به مقاومت در برابر قیمت می کنند.
    وی ادامه داد: در چنین شرایطی اولین کاری که فولادسازان انجام دادند آن بود که نسبت به خرید سنگ‌آهن با عیار متوسط به عیارهای 58 تا 60درصد روی آوردند تا بتوانند شرایط را کنترل کنند، اما عده‌ای دیگر از فولادسازان چینی به دلیل نگرانی که از شرایط داشتند، نسبت به خرید اقدام کردند و این موضوع منجر به کسری موجودی دپوی سنگ آهن بنادر چین شد.
    به گفته وی، روند مصرف به صورتی بود که اشتیاق فولادسازان برای خرید سنگ آهن افزایش یافت و همزمان قیمت فولاد در چین افزایشی شد، به گونه ای که هم اکنون حاشیه سود آنها از تنی 90 دلار (600 یوآن) الی تنی 120 دلار (800 یوآن) رسیده است.
    به گفته این کارشناس، مسائل مطرحی باعث شده تا روند افزایش قیمت سنگ آهن سرعت گیرد.
    جعفری طهرانی ادامه داد: درباره روند قیمت نمی‌توان گفت افزایش قیمت بلندمدت خواهد بود. چراکه پیش بینی‌ها حاکی از وجود روند افزایش قیمت است اما نمی‌توان پیش بینی کرد که در ماه های June و July این روند ادامه دار باشد. در هر حال تجربه ای که همیشه در بازار سنگ آهن وجود داشته آن است که قیمت به بالاترین میزان سقف قیمتی می رسد و پس از آن بازگشت خواهد داشت.
    وی افزود: همیشه در ماه می و جون شاهد کاهش قیمت سنگ آهن بوده ایم، به ویژه آنکه اگر افزایش قیمت شدیدی در ماه های پیش از آن را تجربه کرده باشد اما امسال افت قیمت جدی در ماه May نخواهیم داشت مگر دوباره یک اتفاق خاصی رخ دهد و تعادل عرضه و تقاضا در دنیا مشابه اتفاقات اخیر در استرالیا ، برزیل و یا سیاست های جدید در چین بر هم خورد.
    جعفری طهرانی درباره پیش بینی های سال جاری بیان کرد: در سه ماهه دوم سال 2019 وضعیت بازار سنگ آهن بسیار پر ریسک است برای همین تجار نباید ریسک کنند و به اصطلاح تجاری Take Position کرده و یک محموله بدون مشتری بخرند. تنها باید همزمان نسبت به خرید و فروش محموله بصورت Back to  Back اقدام نمایند تا متحمل زیان نشوند. 
    وی تصریح کرد: رسیدن قیمت کنسانتره 65% به مرز 110 دلاری CIF چین بصورت مقطعی بسیار محتمل است اما در رابطه با سنگ آهن 62% رسیدن به 100 دلار CIF چین و سپس ایستادن بر روی این قیمت کمتر از 50% است.
    این کارشناس ارشد بین المللی در مورد قیمت گندله نیز پیش بینی کرد: با توجه به اینکه قیمت گندله درارتباط مستقیم با قیمت سنگ آهن 62% است، امکان رسیدن قیمت گندله 65% به 130 دلارCIF  چین به علت تمایل فولادسازان چینی برای تولید سریع تر به جهت سوددهی بیشتر در کوتاه مدت امکان پذیراست، هر چند این قیمت تداوم نخواهد داشت و دوباره قیمت به مرز 120 دلار بر خواهد گشت.
    کیوان جعفری طهرانی درباره تاثیر اتفاقات بازار جهانی برروی بازار ایران بیان کرد: تحریم ها بیشترین تاثیر را بر بازار تجارت بین الملل گذاشته است و بیشترین اثر آن در مبادلات تجاری کاملا مشهود است. بنظر من هر فردی که می گوید تحریم ها بی تاثیر است بجای حل مسئله و مسئولیت پذیری به دنبال فرار غیر مسئولانه و پاک کردن صورت مسئله است. خریداران هنوز به دلیل مشکلات و چالش های تحریم ها که همچنان ادامه دارد احساس نا امنی می کنند. بنابراین باید برای این موضوع دنبال راه حل بود.

    وی ادامه داد: بیایید تهدیدهای تحریم را به فرصت تبدیل کنیم. فقط افرادی در چنین شرایط سختی امکان فروش و صادرات را خواهند داشت که کلیه ریسک های احتمالی را قبل از اجرا شناسایی کرده و حتی الامکان به دنبال راه حل اصولی و اجرایی باشند حتی اگر آن راه به ظاهر غیر منطقی باشد. به عبارت دیگر همه ما بجای انتخاب راه سریع تر و میان بر باید مشابه برنامه های مسیریاب موبایل به دنبال مسیر طولانی تر و کم ریسک تر باشیم تا به ترافیک تحریم ها کمتر برخورد کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر