افزایش قیمت مس تولید را بالا برد

عصر معدن- گزارش گروه مطالعات بین المللی مس نشان داد تولید معدنی جهانی مس در نیمه اول سال میلادی جاری ۴.۹ درصد رشد کرد.;

افزایش قیمت مس تولید را بالا برد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، تولید کنسانتره مس در مدت شش ماه نخست سال 2021 به میزان 6.4 درصد رشد کرد در حالی استخراج حلالی الکترووینینگ 1.5 درصد کاهش یافت.

    شیلی که بزرگترین تولیدکننده مس جهان است با کاهش 1.2 درصدی تولید در نیمه اول سال روبرو شد. در این بین، پرو که دومین تولیدکننده بزرگ مس در جهان است، شاهد بهبود تولیدش به میزان 14 درصد بر مبنای سال به سال بود. با این حال تولید این کشور در نیمه اول امسال 9 درصد پایینتر از مدت مشابه در سال 2019 بود. در نتیجه رشد تولید معدن گرسبرگ، تولید اندونزی بر مبنای سال به سال 69 درصد افزایش یافت.

    در این بین، تولید مس پالایش شده بر مبنای سال به سال 3.2 درصد رشد کرد. گروه مطالعات بین المللی مس در این باره اعلام کرد قرنطینه جهانی مربوط به کووید 19 تاثیر منفی قابل توجهی روی اقتصاد جهان و متعاقب آن بخشهای کاربر نهایی مس در همه مناطق بجز چین داشت. اگرچه تقاضا در نیمه دوم سال 2020 روند رو به بهبودی پیدا کرد اما تقاضای جهانی در اکثر کشورها پایینتر از سطح پیش از شیوع همه گیری مانده است.

    مصرف مس در چین در نیمه اول سال میلادی جاری 1.5 درصد رشد کرد. طبق آمار اداره کل گمرک چین، این کشور 424 هزار و 280 تن مس خام و محصولات مس در ژوییه وارد کرد که در مقایسه با 428 هزار و 437 تن در ژوئن کاهش داشت. با این حال چین در هفت ماه نخست سال 3.22 میلیون تن مس خام و محصولات مس وارد کرد. این میزان 10.6 درصد کاهش در مقایسه با هفت ماه نخست سال 2020 نشان می دهد.

    ناظران بازار اوضاع اقتصادی چین را به خصوص در بحبوحه نگرانیها نسبت به انحلال شرکت سازنده املاک اورگراند رصد می کنند. بازارها روز چهارشنبه تحت تاثیر این خبر نزول کردند اما باید دید چین به این بحران چگونه رسیدگی می کند.

    شاخص اس اند پی 500 روز چهارشنبه 1.7 درصد سقوط کرد در حالی که شاخص داوجونز اینداستریال اوریج 1.78 درصد و FTSE 100 حدود 0.86 درصد افت داشت.

    کندی رشد اقتصاد چین که بزرگترین مصرف کننده مس است، قیمتهای مس را سرکوب خواهد کرد درست همان طور که افزایش تقاضای این کشور باعث صعود قیمت این فلز در طول سال 2020 شده بود.

    بر اساس گزارش اویل پرایس، قیمت مس ماه پرآشوبی را داشت و 21 اوت به حدود 8780 دلار در هر تن سقوط کرد. با این حال قیمت مس تحویل سه ماهه در بازار فلزات لندن در 13 سپتامبر به 9640 دلار در هر تن افزایش یافت. اما هفته گذشته قیمتها دوباره عقب نشینی کرد و در 9457 دلار در هر تن بسته شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر