بازار فلز سرخ تحت تاثیر"کرونا" قرار گرفت

عصر معدن- بهای فلز مس در هفته قبل در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به طور کلی در هفته گذشته روندی نزولی داشت.;

بازار فلز سرخ تحت تاثیر"کرونا" قرار گرفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» گروه تحلیلی کارگزاری سی ولکس در این زمینه نوشت:  قیمت فلز بنیادین مس در هفته گذشته  از قیمت 5778.50 دلار به ازای هر تن در تاریخ  27 ماه ژانویه سال 2020 میلادی، به قیمت 5569.50 دلار به ازای هر تن در تاریخ 31 ماه ژانویه سال میلادی جاری، معامله شد.

    الف- تحلیل بنیادی:

    عوامل زیادی در هفته قبل بر قیمت فلز مس در بازارهای جهانی اثر داشتند که مهم ترین آن به شرح زیر است.
    در هفته معاملاتی گذشته براساس گزارش خبرگزاری Reuters، با شیوع گسترده ویروس کشنده کرونا در کشور چین که براساس گزارش وزارت بهداشت چین تا کنون بیش از 7711 نفر به آن مبتلا شده اند و تعداد 200 نفر نیز بر اثر آن کشته شده اند، یک اقتصاددان دولتی چین اعلام کرد که احتمال افت رشد اقتصادی چین از 6 درصد به 5 درصد و یا حتی کمتر، برای سال جاری میلادی وجود دارد. در نتیجه بروز دورنمای کندی رشد اقتصادی در کشور چین -که جزء برزگترین مصرف کننده مس جهان است - این عامل موجب شد تا قیمت فلزات بنیادین مانند مس در بازارهای جهانی افتی محسوس در هفته قبل داشته باشد، به نحویکه با بیشترین میزان کاهش در 5 ماهه اخیر مواجه شد. لازم به ذکر است که کشور چین به تنهایی نیمی از مصرف فلزات بنیادین جهان را به خود اختصاص می دهد و کندی یا رشد اقتصادی این کشور تاثیر بسزایی در تعیین قیمت فلزات بنیادین در بازارهای جهانی دارد.

    ب- تحلیل تکنیکال:
    با توجه به شواهد و اسیلاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، فلز مس روند بلند مدت صعودی دارد و لازم به ذکر است که این فلز بنیادین، نوساناتی را نیز در این بین تجربه خواهد کرد. در هفته قبل در بازارهای جهانی، فلز بنیادین مس روندی نزولی داشت و در هفته بعد با احتمال زیادی دارای روندی نزولی خواهد بود.

    در این صورت فلز اگر مس بخواهد روندی کاهشی داشته باشد و در صورت عبور کردن از نزدیکترین ساپورت مهم خود که 5500 دلار به ازاء هر متریک تن اشت، احتمالاً تا حمایت مهم تاریخی 5000 دلار به ازاء هر متریک تن نیز افت خواهد یافت. 
    در غیر این صورت چنانچه مس روندی صعودی داشته باشد، در این صورت با عبور از نزدیکترین مقاومت مهم خود یعنی 5700 دلار به ازاء هر تن، احتمال این که قیمت مس، تا سطح قیمتی مقاومتی  6000 دلار به ازاء هر متریک تن افزایش یابد، وجود دارد.

    اتفاقات فوق در حالی است که علاوه بر موارد یادشده، عوامل مهمی مانند میزان رشد GDP کشورهای بزرگ جهان نظیر آمریکا، چین و منطقه یورو، بروز بلایای طبیعی، مسئله تنش های سیاسی در بین کشورهای جهان مانند تنش‌های سیاسی بین آمریکا و چین، آمریکا و ایران، همچنین سیاست های تورم‌زدایی چین، سیاست های فدرال رزرو آمریکا در تثبیت یا عدم تثبیت نرخ بهره بانکی، اقدامات سایر بانک های مرکزی دنیا، مسئله برگزیت در انگلیس، نگرانی‌های ناشی از افزایش نرخ تورم جهانی و اتفاقاتی نظیر بروز اعتصابات کارگری در معادن مهم مس دنیا خصوصا معادن مس کشور شیلی و به بهره‌برداری رسیدن معادن مس جدید در تعیین روند آینده فلز بنیادین مس در بازارهای جهانی تاثیرگذار خواهند بود.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر