اوج جدال ترامپ با پکن بر سر فولاد

عصر معدن- شدیدتر شدن شعله های جنگ تجاری با تصمیم امروز دونالد ترامپ عملیاتی می شود.;

اوج جدال ترامپ با پکن بر سر فولاد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل ازمعدن 24 ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام تعرفه های جدید علیه واردات از چین را به امروز موکول کرده است، حرکتی که به قطع یقین واکنش تلافی جویانه پکن را به دنبال خواهد داشت و باعث افت احتمالی بازارهای مالی دنیا از بیم شدت گرفتن جنگ تجاری خواهد شد.

    هنوز جزئیاتی از حجم و چشم انداز این تعرفه ها که بخش فناوری چین و سرمایه گذاری این کشور در امریکا را هدف گرفته منتشر نشده است. واشنگتن معتقد است چین با واردات ارزان قیمت به بخش تکنولوژی امریکا صدمه وارد کرده است. ترامپ در ساعت 12/30 به وقت امریکا این تعرفه ها را امضا خواهد کرد.
    در مقابل، دولت مرکزی اعلام کرده در صورت امضای تعرفه ها توسط امریکا، واردات محصولات کشاورزی امریکایی خصوصا سویا که یک تجارت 14 میلیارد دلاری در سال است را هدف تعرفه های خود قرار خواهد داد. پکن اعلام کرده در حالی که قصد شروع جنگ تجاری با هیچکس را ندارد، اما در صورت لزوم نه بیمی وجود داشته و نه کوتاه خواهد آمد.
    ترس از شدت گرفتن جنگ تجاری میان دو قدرت اول اقتصادی دنیا باعث شده تا پیش بینی ها برای افت دلار و بازار سهام نیویورک شدت گیرند. پس از اعلام وضع تعرفه ها علیه چین در روز پنجشنبه، نرخ بازدهی اوراق خزانه امریکا نیز افت کرده و به 2/874 درصد رسید. این در حالیست که در فاصله یک روز مانده به اجرا، هنوز لیست قطعی کشورهایی که از معافیت تعرفه های فولاد و آلومینیوم برخوردار خواهند بود مشخص نشده است.

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» اعمال تعرفه ها از سوی ترامپ، بسیاری از کشورها از جمله ایران را با مشکل روبرو خواهد کرد. چرا که امروزه بیشترین صادرات فولاد چین به امریکا بوده و با وضع تعرفه این مهم با چالش روبرو می شود و چین مجبور به تغییر بازارهای صادراتی خود شده و به سمت بازارهای اروپایی می رود. این در حالی است که ایران به عنوان چهاردهمین تولیدکننده فولاد جهان محصولات خود را به کشورهای اروپایی صادر می کند و در صورت ورود رقیب بزرگی همچون چین به بازار هدفش برای فروش محصولات خود به اروپایی ها مجبور به رقابت سخت با چین خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر