تولید کنسانتره مس سرچشمه افزایش می یابد

عصر معدن- معاون بهره برداری مجتمع مس سرچشمه استان کرمان گفت: با اجرای طرح های توسعه استان، تولید کنسانتره در سال ۱۴۰۱ از ۶۰۰ هزارتن فعلی به بیش از یک میلیون و ۶۰ هزار تن خواهد رسید.;

تولید کنسانتره مس سرچشمه افزایش می یابد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا ، محمد‌ ضیاءالدینی، معدن مس سرچشمه را یکی از معادن بزرگ پروفیلی‌ در دنیا دانست و اظهار داشت: حدود 50 سال پیش شرکت آمریکایی ها با اکتشاف این معدن ،ذخیره اولیه آن را به طور تقریبی 283 میلیون تن سنگ معدنی با عیار1/2 درصد برآورد کردند.
    وی با اشاره به این طرح 20 ساله گفت: کارخانه تغلیظ شماره یک قدیم با ظرفیت تولید سالانه 360 هزار تن سنگ کنسانتره راه اندازی و بدنبال آن کارخانه ذوب با ظرفیت تولید140 هزارتن آند ایجاد شد‌.
    ضیاءالدینی تصریح کرد: با توجه به اینکه سیستم کوره ها قدیمی و با تکنولوژی ریورب بود، در سال 1361 پالایشگاهی با ظرفیت 158 هزار تن کاتد راه اندازی کردیم که قابل افزایش تا 240 هزار تن کاتد در سال است.
    ‌وی عنوان کرد: در سال 80 با بررسی دوباره روی معادن استان، میزان ماده معدنی قابل استخراج از 288 میلیون ‌تن به 800 میلیون تن با عیار 0/76( هفتاد و شش صدم ) افزایش پیدا کرد و پس از آن طرح توسعه ای کارخانه تغلیظ و همچنین فاز اولیه کارخانه با ظرفیت تولید 150 هزارتن کنسانتره در سال را اجرا کردیم و از همان سال بدنبال تغییر تکنولوژی کوره های ذوب بودیم .
    ضیاء الدینی ادامه داد: در زمان حاضر 600 میلیون تن سنگ سولفوریک از معدن سرچشمه استخراج شده و ذخیره باقیمانده سنگ معدن به 820 میلیون تن رسیده ضمن اینکه در سال 90 با راه اندازی فاز دوم کارخانه تغلیظ ظرفیت آن به150 هزارتن افزایش یافته است.
    معاون بهره برداری مجتمع مس سر چشمه گفت: با راه اند‌ازی کارخانه تغلیظ در سال گذشته تولید از 300 هزار تن به 600 هزار تن افزایش یافت ضمن اینکه کارخانه ذوب فلش هم در آبان ماه گذشته راه اندازی شد که در شرایط فعلی 250 هزار تن آند حاصل از کنسانتره در طول سال تولید می شود.
    وی بیان کرد: ظرفیت کارخانه پالایشگاه در حالت اولیه 158 هزار تن و قابل افزایش به 240 هزار تن است .
    ضیاء الدینی خاطرنشان کرد: با توجه به اتمام خاک های‌ اکسید ظرفیت کارخانه لیچینگ پایین آمده و در نتیجه به فکر پیاده کردن روش های جدید بیو لیچینگ ‌هستیم.
    معاون بهره برداری مجتمع مس سرچشمه تصریح کرد: کارخانه تغلیظ میدوک با تولید سالانه 150 هزارتن کنسانتره فعالیت می کند که با احتساب 600 هزار تن تولید کنسانتره در استان می توان گفت که تولید آن در معادن استان کرمان به 810 هزار تن می رسد ضمن اینکه با راه اندازی واحد «دره آلو » با ظرفیت 100 هزار تن و واحد «دره زار» با ظرفیت 100 هزار تن کنسانتره در سال، مجموع تولید استان به یک میلیون و 60 هزار تن در سال 1401 خواهد رسید.
    وی با اشاره به تولید 240 هزار تن کنسانتره کاتد در منطقه کرمان در سالجاری گفت : 11 هزار تن از این میزان در کارخانجات لیچینگ و بقیه از پالایشگاه معادن استخراج و تولید شد.
    ضیاءالدینی بیان کرد: سالانه 50 هزار تن ورقه مفتول مس تولید و به بازار عرضه می شود ،علاوه بر آن سالانه 6 هزار تن کنسانتره مولیبدن تولیدی معادن استان کرمان است.
    وی گفت: از ابتدای اکتشاف معادن استان کرمان تا کنون 600 میلیون ‌تن سنگ سولفور تولید کردیم و بررسی ها نشان می دهد که 820 میلیون ‌تن مواد معدنی قابل برداشت دیگر داریم.
    به گفته ضیاءالدینی ،در حوزه مس محتوا که سالانه 298 هزارتن در ایران تولید می شود رتبه 15 جهانی را داریم و به لحاظ ذخایر معدنی جزو 10کشور اول دنیا هستیم، ایران در تولید کاتد و کنسانتره در منطقه خاورمیانه بزرگترین کشور استخراج کننده است.

    راه اندازی کارخانه اسید
    معاون طرح های توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران هم گفت: راه اندازی کارخانه اسید در سرچشمه و خاتون آباد از مهمترین پروژه هاست که آلایندگی در این معادن را به صفر می رساند.
    محمود خدادادی بیان کرد: این کارخانه اسید با مبلغ 208 میلیون یورو معادل 90 میلیارد تومان در حال راه اندازی است.
    وی بیان کرد: بعد از راه اندازی این دو طرح که تا پایان امسال به اتمام می رسند طرح دره زار را داریم که با ظرفیت تولید 140 هزار تن کنسانتره در نیمه دوم امسال پیمانکار عملیات اجرایی آن را آغاز خواهد کرد.
    خدادادی ادامه داد: طرح دیگر دره آلو است ِکه‌ در جنوب استان کرمان مابین بردسیر و بافت با ظرفیت تولید 100 هزارتن تا دوسال دیگر راه اندازی می شود.
    شهر مس سرچشمه با جمعیتی افزون بر 25 هزار نفر در 60 کیلومتری رفسنجان از توابع استان کرمان قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر