براساس آمار هشت ماهه؛

رشد ۴۶ درصدی ارزش صادرات سنگ آهن

عصر معدن- بر اساس جداول آماری برگرفته از گمرک جمهوری اسلامی ایران مجموع صادرات هشت ماهه امسال (منتهی به آبان) سنگ آهن به ۱۰ میلیون و ۶۰۹ هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر ارزش ۴۶ درصد افزایش داشته است.;

رشد ۴۶ درصدی ارزش صادرات سنگ آهن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، آمارهای مورد بررسی، ارزش صادرات سنگ آهن در دوره مزبور را 698 میلیون دلار نشان می دهد که از این رقم 38.5 درصد سهم صدور کنسانتره سنگ آهن است.

    گزارش های منتشر شده حاکی از آن است اجرای عوارض صادراتی که از مهرماه 98 در دستور کار قرار گرفت به میزان 25 درصد بر روی صادرات انواع سنگ آهن ایران، باعث شد تا صادرات ماهانه از میزان 1.8 میلیون تن در مرداد به 311 هزار تن در آبان 98 تنزل پیدا کند.

    سنگ آهن دانه بندی

    هشت ماهه امسال میزان صادرات سنگ آهن دانه بندی به رقم چهار میلیون و 791 هزار و 64 تن رسید که در مقایسه با هشت ماهه 97 کاهش 21 درصدی را نشان می دهد، اما ارزش آن 222.11 میلیون دلار ثبت شد که نسبت به هشت ماهه پارسال 27 درصد رشد دارد.

    سهم سنگ آهن دانه بندی از مجموع وزنی صادرات بیش از 45 درصد و از لحاظ ارزشی 31.8 درصد سهم داشته است.

    کنسانتره سنگ آهن

    کنسانتره سنگ آهن صادراتی نیز در دوره این گزارش به میزان سه میلیون و 430 هزار و 12 تن بود و نسبت به هشت ماهه ابتدایی 97 رشد 29 درصدی دارد و ارزش آن نیز 268  میلیون دلار را نشان داد که افزایش 39 درصدی را ثبت کرد.

    بررسی صادرات این بخش از نظر وزنی در مقایسه با کل سهم 32.3 درصدی را ثبت کرد، از لحاظ ارزشی نیز سهم 38.5 درصدی را به خود اختصاص داد.

    گندله سنگ آهن 

    همچنین برپایه آمار مورد بررسی در هشت ماهه امسال (منتهی به آبان) صادرات دو میلیون و 387 هزار و 32 تن  گندله سنگ آهن انجام شد که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته رشد 63 درصد داشته است.  از نظر ارزشی نیز رقم 207 میلیون دلار را نشان می دهد که در مقایسه با مدت مشابه در سال 97 افزایش 89 درصدی دارد.

    علاوه بر این سهم وزنی گندله سنگ آهن صادراتی نسبت به کل رقم 22.5 درصد را نشان می دهد، در حالی که از نظر ارزشی 29.6 درصد را ثبت کرد. 

    آمارها نشان می دهد صادرات گندله در آبان ماه متوقف شد و صدور 20 هزار تن کنسانتره سنگ آهن در گمرک کمترین میزان را در این دوره نشان می دهد.

    اجرای سیاست عوارض صادرات از سوی وزارت صنعت، معدن وتجارت که به گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز ابلاغ شده، انتظار می رود حجم صادرات سنگ آهن تاپایان سال در مقایسه با پارسال کاهش یابد.

    مجموع صادرات سنگ آهن ارزش 840 میلیون دلاری داشت که از این رقم صدور کنسانتره سنگ آهن با رقم 380 میلیون دلار بیشترین سهم را به خود اختصاص داد، سپس 258 میلیون دلار سنگ آهن دانه بندی و 201 میلیون دلار گندله سنگ آهن صادر شده بود.

    پیش از این، مرکز آمار ایران میزان ذخیره قطعی سنگ آهن کشور را 2.5 میلیارد تن برآورد کرده بود که سهم 10 درصدی ذخایر را به خود اختصاص داده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر