سرپرست سابق وزارت صمت:

مشکل ارزش گذاری محصولات در زنجیره فولاد پایان می یابد

عصر معدن- سرپرست سابق وزارت صمت گفت: عرضه محصولات معدنی در بورس کالا می تواند به مشکل قدیمی ارزش گذاری محصولات در زنجیره فولاد پایان دهد.;

مشکل ارزش گذاری محصولات در زنجیره فولاد پایان می یابد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از به نقل از بورس کالا، حسین مدرس خیابانی، سرپرست سابق وزارت صنعت، معدت و تجارت اظهار داشت: فعالان بخش فولاد از مدت‌ها قبل به طور دائم صحبت‌هایی را در زمینه ارزش گذاری حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد مطرح کرده بودند اما نظرهای ارائه شده با اختلاف نظرهایی همراه بود.

    وی افزود: ضرایب 16، 23 و 50 درصدی کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی نسبت به نرخ شمش فولاد خوزستان، همواره مورد اعتراض بخش‌های مختلف قرار دارد. در این زمینه، منتقدان معتقدند که اکثر سود و درآمد حاصل از تولید به حلقه‌های پایین دست زنجیره تولید فولاد تعلق گرفته و اکثر تولیدکنندگان حلقه‌های بالادست یعنی سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی از این سود محروم هستند.

    مدرس خیابانی خاطرنشان کرد: در مجلس و همچنین وزارت صمت بارها بحث بازنگری در ارزش گذاری حلقه‌های مختلف فولاد مطرح بود که این موضوع را بنده هم در زمانی که مسؤولیت وزارتخانه را برعهده داشتم مورد بررسی قرار دادم اما نشست‌های برگزار شده و پیگیری‌های صورت گرفته با نتیجه مثبت همراه نبود اما به نظر می‌رسد که این رویه امروز به جریان افتاده است.

    وی گفت: در آن زمانی که قرار بود توسعه فولاد در بخش فولادسازی اضافه شود طبیعی بود که بیشترین درآمد را در آن حلقه‌ها مدنظر قرار دهند تا از این طریق بتواند در حلقه انتهایی سرمایه گذاری شود، اکنون هم در بخش‌های انتهایی مانند فولاد آلیاژی خاص یا ورق‌های عریض با کمبود مواجه هستیم و طبیعی است که نباید اجازه دهیم بخش سرمایه گذاری انتهای حلقه مخدوش شود.

    اثر ورود کل زنجیره به بورس کالا

    وی در ادامه به اتفاقات رخ داده در زمینه عرضه محصولات معدنی و زنجیره فولاد در بورس کالا اشاره کرد و گفت: بنده معتقدم که ورود کل زنجیره فولاد به بورس کالا می‌تواند به عمده مشکلات ارزش گذاری و قیمت کالاها در حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد پایان دهد و با توزیع متوازن سود به توسعه مطلوب کل زنجیره کمک کرد.

    به گفته مدرس خیابانی، یکی از مزایای بزرگی که بورس کالا به دلیل جایگاهی که در بحث شفاف سازی و واقعی سازی قیمت‌ها دارد و کمک حال شرکت‌ها می‌شود، جلوگیری از موارد نظارتی شدید در خصوص عملکرد شرکت هاست به طوریکه وقتی شرکتی محصولاتش را در بورس عرضه می‌کند دیگر مشکلی در حوزه نظارتی به دلیل شفافیت بورس کالا برای آن شرکت ایجاد نمی‌شود.

    وی گفت: گاهی به دلیل تغییر قیمت‌های جهانی و نیز شوک‌های قیمتی ایجاد شده در داخل کشور، برای تولیدکنندگان فولاد به صرفه بود تا مواد اولیه را بالاتر از این ضرایب و از طریق حلقه‌های بالادست تأمین کنند؛ بنابراین اصرار بر ادامه فروش محصولات معدنی با اعداد پایین‌تر که به ترویج واسطه گری منجر می‌شود، سود حاصل از تولید را به جیب عده‌ای واسطه انتقال می‌دهد و به نظر می‌رسد واقعی سازی قیمت‌ها از طریق مکانیسم بورس کالا بهترین راه حل در این حوزه باشد.

    ضرورت اصلاح ارزش گذاری

    سرپرست سابق وزارت صنعت، معدت و تجارت تاکید می‌کند که با عرضه مواد اولیه بالادستی صنعت فولاد در بورس کالا اتفاقی مثبت در جریان است. به گفته او، در حال حاضر تقریباً همه محصولات حلقه‌های زنجیره فولاد در بورس عرضه می‌شود و از این طریق ضمن از بین رفتن اختلاف قیمت و رانت‌ها، قیمت‌ها واقعی خواهند شد و شفاف سازی صورت می‌گیرد.

    وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که در این میان دیگر بحث ارزش گذاری براساس نرخ شمش فولاد خوزستان، بازنگری و تا حد زیادی اعتراضاتی که به طور معمول در بخش فولاد وجود داشت با این اتفاق مرتفع خواهد شد.

    سیمان هم بورسی شود

    مدرس خیابانی افزود: بارها اعلام کرده ام که راه نجات عمده صنایع مختلف و بهبود اوضاع آن‌ها، استفاده از ظرفیت بورس کالا است و اکنون هم معتقدم که در مورد سیمان باید این اتفاق رخ دهد.

    سرپرست سابق وزارت صنعت، معدت و تجارت اظهار داشت: در صورت ورود و عرضه سیمان در بورس کالا اجازه داده می‌شود تا علاوه بر ارائه مجوز به کارخانه‌ها برای نوسازی و توسعه، زمینه افزایش ظرفیت‌های کارخانه و بهبود فعالیت در حوزه صادرات فراهم شود؛ بنابراین در مجموع شواهد نشان می‌دهد که ورود و معامله محصولات از طریق بورس به نفع کل صنعت خواهد بود.

    مدرس خیابانی تصریح کرد: باید توجه کرد که هدف از عرضه محصولات در بورس کالا و انتقال سود به مجموعه کارخانه و بنگاه‌های اقتصادی این است که کارخانجات و بنگاه‌ها از محل این انتفاع و واقعی شدن قیمت فروش، اقدام به توسعه کمی و کیفی و زیرساخت‌ها کنند و در این زمینه همه بخش‌ها باید برای تحقق رشد تولید کمک کنند.

    وی گفت: همچنین در کنار آن باید توسعه زیربناها در بخش‌های مختلف کشور مانند انتقال آب خلیج فارس، راه آهن، جاده، نیروگاه، خطوط انتقال آب و همچنین توسعه بحث اشتغال که در زنجیره فولاد برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است با موفقیت همراه شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر