۵۵درصد سرب و روی تولیدی ایران صادر می شود

عصر معدن- رییس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی معتقد است ایران جایگاه بالقوه استراتژیکی در مورد صنعت سرب و روی جهان در اختیار دارد.;

۵۵درصد سرب و روی تولیدی ایران صادر می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴:۰۰

    حسن حسینقلی در گفت و گو با «عصر معدن» درباره وضعیت جهانی سرب و روی، اظهار کرد: میزان کلی منابع سرب جهان بیش از 2میلیارد تن است که میزان ذخایر اقتصادی آن 87میلیون تن و میزان تولید جهانی آن سالانه 5 میلیون تن است.
    وی ادامه داد:از سویی دیگر میزان کلی منابع روی جهان بیش از 1.9میلیارد تن است که میزان ذخایر اقتصادی روی جهان 230میلیون تن و میزان تولید جهانی سالانه 13.7 میلیون تن است.
    حسینقلی تصریح کرد: حال در این میان حدود 3درصد از ذخایر سرب و روی جهان در ایران قرار دارد.(2.6 میلیون تن سرب-6میلیون تن روی)، ایران از نظر میزان ذخایر سرب وروی کشور هشتم جهان است اما از نظر میزان تولید کشور سیزدهم در تولید سرب و کشور شانزدهم در تولید روی است.همچنین کشور ایران بعد از چین، هندوستان و قزاقستان چهارمین تولید کننده بزرگ سرب و روی در قاره آسیا است.
    به گفته رییس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی، میزان ذخایر اکسیده و سولفیدی سرب و روی ایران با عیار متوسط،5.7درصد روی و 5.2درصد سرب، به ترتیب 45 و 116 میلیون تن تایید شده است.
    وی افزود: سالانه تنها 1.2میلیون تن کانسار های سرب و روی ایران برداشت می شود که تنها 0.5درصد ذخایر شناسایی شده است.
    حسینقلی همچنین درباره میزان صادرات نیز بیان کرد: حدود 100هزار تن از سرب و روی  تولیدی مصرف داخلی دارد و باقی آن که حدود 55درصد است، صادر می شود.
    وی با اشاره به اینکه در ایران حدود 600 نشانه معدنی سرب و روی شناخته شده است، اظهار کرد: از میان آنها هم اکنون 43 معدن سرب و روی وجود دارد اما از این تعداد تنها 26 معدن فعال است.
    به گفته حسینقلی، کانسار سرب و روی انگوران  زنجان از نظر عیار نخستین و از نظر ذخیره سومین کانسار سرب و روی جهان است. کانسار مهدی آباد نیز دومین ذخیره بزرگ سرب و روی جهان است. کانسارهای کوشک یزد و ایرانکوه اصفهان نیز از بزرگترین کانسارهای سرب و روی جهان هستند.
    وی در پایان تاکید کرد: حال با این وجود می توان انتظار داشت ایران جایگاه بالقوه استراتژیکی در مورد صنعت سرب و روی جهان در اختیار دارد که هنوز بالفعل نشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر