روز ملی معدن؛ فرصتی برای تبیین جایگاه بخش معدن در اقتصاد کشور

عصر معدن- رییس خانه معدن ایران از برگزاری مراسم گرامیداشت روز ملی معدن در روز یکم خرداد امسال خبر داد و آن را فرصتی برای تبیین جایگاه بخش معدن در اقتصاد کشور برشمرد.;

روز ملی معدن؛ فرصتی برای تبیین جایگاه بخش معدن در اقتصاد کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، «محمدرضا بهرامن» امروز (یکشنبه) در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری همایش گرامیداشت روز ملی معدن افزود: گرچه نامگذاری روزی در تقویم کشور به روز ملی معدن در سال 67 عملیاتی شد، اما از 25 سال قبل به روز «صنعت و معدن» تغییر یافت.

    وی بیان‌داشت: صنعت چیزی دست ساز است، اما معادن موهبتی است که در اختیار کشورمان قرار دارد و باید شکرگزار آن باشیم؛ به همین دلیل نامگذاری روزی به نام روز ملی معدن ضرورت داشت.

    بهرامن تصریح‌کرد: این روز فرصتی است تا ضمن تبیین اهمیت و جایگاه بخش معدن در توسعه کشور و کسب و کارها، همچنین سرمایه‌گذاری و اشتغال، بتوانیم سیاست‌های هر ساله در این بخش را با حضور مسوولان امر هماهنگ کنیم تا چراغ راه فعالان این بخش باشد.

    وی همچنین با انتقاد از نگاه کلی منفی حاکم بر معدن‌کاران در کشور که سبب شده تا شاهد افزایش معارضان این بخش باشیم، تاکید کرد: برای رفع این نگاه منفی باید فرهنگ‌سازی انجام شود و روز ملی معدن بهترین فرصت برای این کار است تا با همراهی و هم‌افزایی همه فعالان بخش معدن و صنایع معدنی شاهد تحقق آن باشیم.

    رییس خانه معدن ایران خاطرنشان‌کرد: مراسم گرامیداشت این روز همراه با پنل‌های تخصصی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

    در ادامه، «سعید عسکرزاده» دبیر انجمن سنگ آهن ایران اظهار داشت: انتظار می‌رود با برگزاری این مراسم ملی، ضمن بیان اهمیت و جایگاه بخش معدن در توسعه کشور، سیاست‌های حکمرانی برای معدن‌داران، صنایع معدنی و سایر فعالان وابسته را حداقل برای همان سال داشته باشیم.

    وی با اشاره به برخی مشکلات مبتلابه بخش معدن، خاطرنشان‌کرد: مسائلی همچون حقوق دولتی، ماشین‌آلات، مجاز بودن یا نبودن صادرات، وضع عوارض، مشخص شدن فرمول واگذاری‌ها و غیره را می‌توان در این روز مورد بحث و بررسی قرار داد.

    دبیر اجرایی همایش بزرگداشت روز ملی معدن بیان‌داشت: از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته‌ایم تا دبیرخانه دائمی این روز در خانه معدن ایران تشکیل شود تا همه ساله شاهد برگزاری این رویداد باشیم.

    وی همچنین از برنامه ریزی برای انعقاد تفاهم‌نامه ‌سه‌جانبه در این روز بین دولت، مجلس و قوه قضائیه خبر داد تا مسائل بخش معدن در آن عنوان شده و ملاک عمل قرار گیرد.

    عسکرزاده ادامه‌داد: برگزاری دوره‌های آموزشی، کسب مهارت‌های معدنی توسط دانش‌آموزان و دانشجویان و تبیین قوانین و بخشنامه‌های بالادستی و جاری مشکل‌ساز بخش معدن، از جمله موضوعاتی است که در این روز پیگیری خواهد شد و علاوه بر آن دستاوردهای وزارت صمت در بخش معدن توسط سازمان‌های ایمیدرو، زمین‌شناسی، سازمان نظام مهندسی معدن و معاونت معدنی وزارتخانه به نمایش گذاشته خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر