دبیرکل سندیکای صنایع آلومینیوم:

مدت ها در انتظار ورود آلومینیوم به تالار صادراتی بودیم

مروری بر مزایای صادرات فلزات از بورس کالا

عصر معدن- آریا صادق نیت حقیقی با ابراز خرسندی و امیدواری نسبت به نخستین عرضه شمش آلومینیوم در رینگ صادراتی بورس کالا گفت: سندیکا و شرکت های آلومینیومی مدت ها این موضوع را دنبال می کردند تا عرضه آلومینیوم در تالار صادراتی بورس کالا نیز عملیاتی شود و خوشبختانه این مهم محقق شده و آن را به فال نیک می گیریم.;

مدت ها در انتظار ورود آلومینیوم به تالار صادراتی بودیم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، این عضو هیئت مدیره و دبیرکل سندیکای صنایع آلومینیوم افزود: یکی از اصلی ترین مزیت های عرضه صادراتی فلزات در بورس کالا که آلومینیوم نخستین آن می باشد، شفاف سازی است. در سال های اخیر شفافیت مطلوبی در امر صادرات وجود نداشته و تشکیل شرکت های صوری سبب سوء استفاده ها و قراردادهای کاغذی شده و سود و مزیت این معاملات را به جیب دلالان می برد در حالی که این سود باید به تولیدکننده تعلق می گرفت.

    وی ادامه داد: همچنین عدم شفافیت در نرخ و نحوه معاملات نیز وجود داشته لذا رینگ صادراتی و صادرات از طریق بورس کالا می تواند به این شفافیت کمک کند تا تمامی این موارد را در تالاری شیشه ای به صورت مشخص و عیان مشاهده نماییم.

    حقیقی با بیان اینکه طی سال های گذشته صنعتگران تمامی حوزه ها با این مشکل که نرخ های فروش داخلی مواد اولیه همواره بیشتر از قیمت های فروش صادراتی بوده، مواجه بودند و قدرت رقابت آن ها در بازارهای جهانی از بین می رفت اظهار داشت: با این عرضه ها، نرخ های صادراتی برای همگان مشخص می شود و کمک می کند به اینکه نرخ های داخلی تعدیل و متناسب با چیزی که صادر می کنیم به صنعتگر داخلی فروخته شود.

    وی تصریح کرد: با مشخص شدن نرخ های صادراتی می توان انتظار داشت که با توجه مسئولان سیاست گذار، تناسب مطلوبی میان نرخ های داخلی و قیمت های صادراتی حکمفرما شود. 

    به عقیده این عضو هیئت مدیره و دبیرکل سندیکای صنایع آلومینیوم برای تکمیل منافع، پیشنهاد می شود، صنایع تکمیلی صادرات محور قادر باشند خرید مواد اولیه را با توجه به اینکه عرضه ها از نوع شمش آلومینیوم خالص و مواد اولیه رسته های بعدی صنایع تکمیلی است را انجام دهند و ملزم به صادرات از درب کارخانه نشوند و نظیر حالت ورود موقت محصول با ارزش افزوده و ارزآوری بالا را صادر کنند تا علاوه بر ارزآوری بالاتر، کمک به رونق تولید و اشتغال شود.

    وی در پایان گفت: متاسفانه در شرایط مانند تحریم و عدم امکان واردات برخی اقلام، در برهه هایی قیمت مواد اولیه به صنعتگر داخلی تحمیل می شود اما در عرصه صادراتی این مسئله جواب نمی دهد و به واسطه اینکه محصول نمونه مشابه دیگری هم دارد و مکانیسم بازار حاکم است، قیمت ها براساس نرم های جهانی کشف می شود. پس اگر می خواهیم معاملات صادراتی در بورس کالا رونق پیدا کند باید قیمت های ارائه شده از سوی شرکت های بزرگ براساس نرخ های منطقه ای و جذاب برای صادرکنندگان ارائه شود تا رفته رفته در حوزه صادرات نیز شفافیت حداکثری شکل بگیرد.

    جزییات عرضه فردا

    به گزارش «کالاخبر» مجتمع صنایع آلومینوم جنوب در نظر دارد فردا 300 تن شمش آلومینیوم 50p-99.85 را به منظور صادرات در بورس کالای ایران عرضه کند که قرار گرفتن آلومینیوم بر تابلوی تالار صادراتی، برای نخستین بار رقم می خورد.

    قیمت پایه این عرضه، 512 هزار و 596 ریال به ازای هر کیلوگرم بوده و مکان تحویل نیز انبار کارخانه است.

    براساس اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران از جمله مشخصات این عرضه می توان به اعتباردهی تمامی محصول از طریق ضمانتنامه بانکی یا گشایش اعتبار اسنادی (حداکثر 3 ماهه) با کارمزد 1.5 درصد ماهانه اشاره کرد. از سوی دیگر خریداران ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند و جهت تسویه در بورس و صدور حواله برای قراردادهایی که به صورت اعتباری تسویه می شوند پرداخت مبلغ ارزش افزوده به صورت نقدی الزامی اعلام شده است.

    در اطلاعیه این عرضه آمده است حداکثر زمان حمل از تاریخ صدور حواله 7 روز کاری بوده و مسئولیت حمل، صادرات، اظهار گمرکی و رفع تعهدات ارزی به عهده خریدار است. همچنین حداقل خرید 25 تن اعلام شده و خریدار مجاز به فروش کالا در بازار نخواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر