رئیس هیات مدیره ذوب آهن اصفهان:

بورس کالا با شفافیت صنعت فولاد را بالنده کرد

عصر معدن- رئیس هیئت مدیره ذوب آهن اصفهان یکی از دلایل تبدیل شدن صنعت فولاد به صنعت بالنده را شفاف شدن قیمت ها از مسیر بورس کالا می‌داند.;

بورس کالا با شفافیت صنعت فولاد را بالنده کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر،منصور یزدی زاده، رئیس هیات مدیره ذوب آهن اصفهان درباره اهمیت بورس کالا در شفافیت اقتصاد گفت: ذوب آهن همچون سایر شرکت های فولادی پس از شکل گیری بورس فلزات و به دنبال آن تشکیل بورس کالا توانست تحولی را در درآمدزایی ایجاد کرد که به دنبال آن بتواند برنامه های توسعه ای خود را اجرا کنند.

    وی افزود: تا پیش از ورود فولاد به بورس کالا، قیمت ها به صورت مصوب و دستوری تعیین می شد، درحالی که فضای دستوری همواره فضای رانت زایی محسوب می شود. این رانت های غیر مولد به لایه های بازار منتقل و انتفاعی نصیب تولیدکننده نمی کند ضمن آنکه مصرف کننده نهایی نیز از این موضوع منتفع نمی شود.

    به گفته یزدی زاده قدمت بورس کالا نشان می دهد کارکرد این شرکت در همه ابعاد مثبت بوده است.

    وی تاکید کرد: یکی از مهم ترین کارکردهای بورس کالا شفافیت قیمت ها بود. به عبارت دیگر با اجرای اصل 44 که شرکت های زیادی وارد فرآیند واگذاری و ورود به بورس کالا شدند، یکی از مولفه های اصلی و مهم در سودآوری شرکت ها، شفاف سازی قیمت ها بود که با ورود محصول‌ها به بورس کالا کمک زیادی به این شرکت ها شد.

    یزدی زاده تصریح کرد: بورس کالا با تعریف ابزارهای جدید در حوزه فروش و قرار دادن آن‌ها در اختیار عرضه کنندگان نتیجه مثبتی را برای شرکت های بورسی که با سهامداران مواجه بودند رقم زد. چراکه در چنین فضایی سهامدار می تواند اعتماد کند. در غیر این صورت در فضای رانتی نه سرمایه گذار راغب به سرمایه گذاری در صنعت می شود و نه سهامدار تمایل به خرید سهام شرکت های مربوطه پیدا می کند.

    وی در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به این سوال که نقش بورس کالا در کمرنگ شدن نظام قیمت گذاری دستوری و جاری شدن نظام عرضه و تقاضا چیست؟ اظهار کرد: همانطور که گفته شد اگر بخواهیم رانت ناشی از قیمت گذاری دستوری به لایه های بازار منتقل و توزیع نشود و مصرف کننده نهایی و همینطور تولیدکننده از این سود منتفع شود بهترین راهکار عرضه در بورس کالاست. لذا اگر نظام عرضه و تقاضا حاکم نشود شرکت ها قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

    وی ادامه داد: شرکت ها زمانی که بورسی شدند شفاف سازی در صورت های مالی آنان ایجاد شد و سودآوری آن‌ها واقعی شد. زمانی که شرکت های تولیدی فروش خود را با قیمت های واقعی انجام می دهند و از رانت پرهیز می شود، می توان نتیجه آن را در درآمد و سودآوری شرکت ها ملاحظه کرد و این موضوع نیزدر لایه های بالاتر بر شاخص های بورس کالا تاثیرگذار است و در نتیجه سرمایه گذاران می توانند به استناد آن اقدام به سرمایه گذاری کنند.

    رئیس هیئت مدیره ذوب آهن اصفهان یادآور شد: یکی از دلایلی که فولاد توانسته به صنعت بالنده تبدیل شود شفاف شدن قیمت ها از مسیر بورس کالا بود که به عقیده من این موضوع نقش 60 درصدی در توسعه صنعت فولاد کشور داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر