تولید شمش آلومینیوم به ۱۸۵.۵ هزار تن رسید

عصر معدن- جداول آماری سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران(ایمیدرو) حاکی از تولید ۱۸۵ هزار و ۵۷۰ تن شمش آلومینیوم در دوره ۹ ماهه امسال است.;

تولید شمش آلومینیوم به ۱۸۵.۵ هزار تن رسید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، بررسی آماری عملکرد ایرالکو، المهدی و هرمزال (بندرعباس) در 9 ماهه 98 گویای تولید شمش آلومینیوم این واحدها به ترتیب 121 هزار و 934 تن، 28 هزار و 127 تن و 29 هزار 858 تن است. 

    همچنین پودر آلومینای تولیدی در دوره این گزارش نیز توسط مجموعه آلومینای ایران (واقع در جاجرم خراسان شمالی) به رقم 171 هزار و 728 تن رسید.

    شکل‌گیری نخستین کارخانه صنعت آلومینیوم ایران قدمتی نزدیک به پنج دهه در کارنامه دارد و از سال 1351 خطوط تولید شمش در کارخانه ایرالکو راه‌اندازی شد و این مجموعه سالها به فعالیت خود ادامه داد تا در دوران جمهوری اسلامی ( 1369 ) کارخانه‌های المهدی و سپس هرمزال ( 1385) وارد مدار تولید شدند.

    جداول آماری مزبور حاکی است، تولید بوکسیت توسط واحد های یاد شده در مجموع به 562 هزار و 542 تن بالغ شد و هیدرات آلومینیوم هم رقم 289 هزار و 855 تن را نشان می دهد.

    ایران به منظور ارتقای میزان تولید آلومینیوم و یافتن جایگاه مناسب در این زمینه از سال 1382 تاسیس کارخانه آلومینیوم جنوب در منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد در استان فارس را کلید زد که به منظور توسعه صنایع انرژی بر و با هدف صادرات، رفع فقر، افزایش اشتغال و استفاده بهینه از منابع عظیم گازی کشور با ظرفیت تقریبی یک میلیون تن در سال در سه فاز جداگانه برنامه ریزی شد.

    چشم‌انداز پیش‌بینی شده برای شکل گیری این مجموعه، تبدیل شدن به بزرگترین تولید کننده آلومینیوم در کشور و قرار گرفتن در جمع چهار تولید کننده برتر آلومینیوم در خاورمیانه از راه توسعه ظرفیت تولید آلومینیوم برای ایجاد ارزش افزوده در بخش انرژی و دسترسی به بازارهای صادراتی است.

    اکنون فاز نخست این مجتمع صنعتی با فعال کردن چهار دیگ (سلول‌های احیا) از مجموع 258 دیگ آغاز شده و انتظار می رود تا قبل از پایان سال 98 تعداد دیگ‌های فعال این واحد صنعتی به 40 دیگ برسد،  این واحد صنعتی در سه فاز طراحی شده که ظرفیت تولید سالانه فاز نخست آن افزون بر 300 هزار تن شمش آلومینیوم است که از این میزان 150 هزار تن برای مصرف داخل کشور و مابقی صادر می‌شود.

    آمارها نشان می دهد که میزان کل سرمایه گذاری این طرح یک میلیارد دلار است و اشتغالزایی مستقیم این کارخانه یکهزار و 200 نفر درنظر گرفته شده است.

    هدف صنعت آلومینیوم ایران در 1399
    جمهوری اسلامی برای افق 1399 دستیابی به تولید 823 هزار تن شمش آلومینیومی را هدفگذاری کرده که برای تحقق این مهم یک میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه گذاری صرف می شود، صنعت آلومینیوم پس از سالها از شکل گیری  مثلث سه وجهی ایرالکو، المهدی و هرمزال، تبدیل به مربع چهار ضلعی می شود که آلومینیوم جنوب از یک ایده کلان روی کاغذ، تبدیل به یک ضلع تولید در این بخش می شود.

    ایران در جمع تولیدکنندگان میلیونی آلومینیوم خاورمیانه

    امروز در منطقه خاورمیانه، شرکت های  «صحار» در عمان، ‌ «قط ـ آلوم» در قطر، «دوبال» در امیرنشین دوبی، «امال» در ابوظبی امارات، آلبا در بحرین، «معادن» در عربستان و «اجیپتالوم» در مصر، شرکت‌های مهم تولیدکننده آلومینیوم به شمار می‌روند، اما بهره برداری از کارخانه آلومینیوم جنوب موجب می شود که کشورمان در شمار تولید کنندگان میلیونی این فلز راهبردی قرار گیرد.
    امروز با وجود اینکه جمهوری اسلامی در تولید شمش آلومینیوم با کشورهای حاشیه خلیج فارس فاصله پیدا کرده، درحالی که برنامه ریزی و اجرای برنامه تاسیس نخستین کارخانه آلومینیوم ایران مربوط به نیمه دوم دهه 40 شمسی است و در سال های آغازین دهه 50 به بهره برداری رسید، هیچیک از کشورهای منطقه در این عرصه حاضر نبودند.

    علاوه براین، دردوران سازندگی نیز اولویت های دیگر، مانع از توجه به این بخش شده، اما اکنون شرایط اقتصاد مقاومتی بستری برای توجه به این بخش فراهم ساخته، زیرا منابع غنی انرژی کشورمان یکی از دلایل اهمیت دادن به صنعت آلومینیوم محسوب می شود.

    مطالعات نشان می دهد که 25 درصد قیمت تمام شده صنعت آلومینیوم مربوط به انرژی است؛ بنابراین در این عرصه کشورمان با برخورداری از ذخایر گسترده نفت و گاز، می تواند جایگاه خود را ارتقا بخشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر