قانون واگذاری معادن در کشور اصلاح شود

عصر معدن- حمید علوی افزود: در بیشتر موارد معادن به افرادی که صلاحیت لازم را ندارند اعطا می شود که این امر در بلند مدت به اقتصاد کشور خسارت‌های جبران ناپذیری وارد می کند.;

قانون واگذاری معادن در کشور اصلاح شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، وی خاطر نشان کرد: معادن کشور باید با توجه به رویکردهای علمی به افراد بادانش واگذر شود و قانون کنونی واگذاری معادن فساد و رانت را به اقتصاد کشور وارد می کند.

    نائب رئیس اتاق بازرگانی استان سمنان ادامه داد: بسیاری از معدن‌کاران به دلیل آنکه برای اکتشاف چندان هزینه نمی کنند، مواد معدنی را به هر قیمتی که بخواهند به کشورهای خارجی می فروشند که این امر باعث کاهش رغبت فعالان اقتصادی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و فراوری در بخش معدن می شود.

    علوی اضافه کرد: متوسط عمر ماشین آلات بخش معدن استان سمنان 20 تا 30 سال است که براساس استانداردهای جهانی این رقم باید به پنج تا 10 سال کاهش یابد.

    وی تصریح کرد: برخی از واحدهای معدنی استان سمنان اقدام به خرید ماشین آلات در بخش معدن کردند اما این ماشین آلات با فناوری 40 سال گذشته از کشور چین به ایران وارد شده است.

    نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: حمایت از معدن‌کاران در حد شعار باقی مانده است و کمبود نقدینگی از مشکلات اصلی این فعالان اقتصادی به شمار می رود.

    بیش از 42 نوع ماده معدنی از معادن سمنان استخراج می‌شود. این استان از لحاظ استخراج مواد معدنی رتبه ششم و در شاخص تعداد معادن رتبه پنجم کشور را دارد.

    40 درصد گچ، 60 درصد نمک، 95 درصد سلستین، 95 درصد زئولیت، 40 درصد سولفات سدیم، 15 درصد زغال سنگ و 20 درصد کرومیت کشور در استان سمنان تولید می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر