نصب جدیدترین نسل از کوره‌های القایی در صنایع کشور

عصر معدن- یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به تولید و تجاری‌سازی کوره‌های القایی برای کاربرد در صنایع ریخته‌گری و خودروسازی شد و محققان این شرکت با عرضه جدیدترین نسل از این کوره‌ها توانستند این محصول را با ظرفیت ۱۰ تن در شهرک صنعتی اردبیل کاربردی کنند.;

نصب جدیدترین نسل از کوره‌های القایی در صنایع کشور
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل ایسنا، دکتر سید صادق سعادتمند، مجری طرح، تولید کوره‌های القایی را محصول اصلی تولیدی این شرکت دانش بنیان نام برد و گفت: این محصول دارای سه کاربرد اصلی است که یکی از کاربردهای آن "ذوب" و ریخته‌گری است.

    وی ادامه داد: در کاربرد ریخته‌گری کوره‌های ذوب می‌توانیم فولاد و چدن و سایر فلزات را ذوب کنیم و در قالبی که نیاز است بریزیم تا محصول ریخته‌گری تولید شود.

    سعادتمند کاربرد دیگر این کوره‌ها را "پیش گرم" (PreHeat) دانست و خاطرنشان کرد: در این کوره‌ها عملیات آهنگری انجام می‌شود، به این گونه که قطعه‌ای که قرار است تغییر شکل دهد، در کوره پیش گرم، قرار داده‌ می‌شود و بعد از اعمال حرارت، در زیر پرس قرار داده‌می‌شود تا فرآیند تغییر شکل در آن انجام شود.

    این محقق خاطر نشان کرد: کاربرد دیگر این کوره‌ها "سخت‌کن‌های القایی" هستند که قطعات خودرو و سایر قطعات صنعتی که قرار است فرآیند سخت کاری بر روی آنها انجام شود، این فرآیند در این کوره‌ها انجام خواهد ‌شد.

    مجری طرح از تجاری‌سازی این طرح خبر داد و یادآور شد: صنایع خودروسازی و کارخانجات ریخته‌گری بزرگ که نیاز به کوره‌های 5 و 10 تن ذوب دارند، از این کوره‌های تولید شده ما استفاده می‌کنند.

    به گفته وی این محصول همچنین به کشورهای عراق، ازبکستان، لبنان و سوریه صادر شده است.

    سعادتمند، مزیت اصلی این محصول نسبت به نمونه‌های خارجی را رقابت پذیر بودن قیمت آن دانست و اضافه کرد: علاوه بر آن این ابزار بعد از استفاده نیاز به خدمات پس از فروش دارد که این خدمات در دسترس کاربران قرار دارد، ضمن آنکه صنایع در صورت بهره برداری از نمونه‌های داخلی امکان ارتقای فناوری این کوره‌ها را خواهند داشت.

    وی به چالش‌های فعالیت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: به دلیل محدودیت‌های ارزی، دولت به صنایع اجازه می‌دهد که تهاتر کنند. این امر به آن معنی است که ریخته‌گری که باید از من تولیدکننده داخلی کوره بخرد، اجازه دارد از کشورهایی مانند هند و چین که دولت با آنها ارتباطات تجاری دارد، محصولات مورد نیاز خود را وارد کند.

    سعادتمند با تاکید بر اینکه صنایع کشور ترجیح می‌دهند به جای خرید از نمونه‌های داخلی، از هند و یا چین خریداری کنند، اظهار کرد: این یکی از چالش‌هایی است که شرکت‌های دانش بنیان با آن مواجه هستند.

     برقراری ارتباط از راه دور با کوره‌های القایی، از آخرین تکنولوژی‌های کوره‌سازان بزرگ دنیا است که در حال حاضر این ابزار بر روی کوره‌های ساخت این شرکت نصب شده است. این فناوری قادر است پارامترهای اصلی عملکرد کوره مانند "ولتاژ"، "جریان"، "وزن ذوب" را از طریق ایمیل یا پیامک به مدیران کارخانجات ریخته‌گری ارسال کند و مدیران می‌توانند در هر لحظه، از آخرین وضعیت عملکرد کوره آگاه شوند.

    همچنین در صورت بروز خطرات احتمالی و عدم توجه اپراتور کوره، مدیران می‌توانند کوره را از هر نقطه دنیا با ارسال پیامک یا ایمیل خاموش کنند و یا فرمان‌های تعریف شده را برای کوره ارسال کنند. ضمنا اطلاعات عملکرد کوره به صورت شبانه‌روزی در حافظه این سامانه به گونه‌ای ذخیره می‌شود که تا چند هفته از طریق لپ‌تاپ، تبلت و کامپیوتر قابل دستیابی است.

    این شرکت همچنین با تکیه بر تخصص و تلاش متخصصان، موفق به راه‌اندازی بزرگترین کوره‌های القایی ساخته شده در کشور با ظرفیت 10 تن شد و در حال حاضر از کوره‌ها در شهرک صنعتی اردبیل برای تولید "بیلت فولاد" (بیلت طول بیشتری نسبت به شمش داشته و سطحی دایره شکل یا مربعی دارد) استفاده می‌شود.

    همچنین طراحی و ساخت ماشین ریخته‌گری پیوسته (CCM) از حدود سه سال پیش در دستور کار واحد تحقیق و توسعه این شرکت قرار گرفت که اولین دستگاه از ابتدای سال 92 در شهرک صنعتی بینالود به بهره‌برداری رسید و هم اکنون در حال تولید بیلت فولاد آلیاژی است.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر